רבותיי, ההיסטוריה בספר! על ספרי היסטוריה ולמה כדאי לקרוא אותם

רבותיי, ההיסטוריה בספר! על ספרי היסטוריה ולמה כדאי לקרוא אותם

סיפור פשוט דצמבר 13, 2022

כל חנות ספרים שאי פעם נכנסנו אליה, וזה כולל גם את סיפור פשוט שלנו, מחולקת על פי סוגות- תמצאו בה את מדור ספרי הילדים והנוער, מדור הרומנים למבוגרים, ספרי בישול וספרי עיון בנושאים שונים שביניהם גם ספרי היסטוריה.

מדור ספרי ההיסטוריה של כל חנות ספרים וגם שלנו, מכיל ספרים מרתקים ומגוונים, שרבים מאיתנו מפספסים. אולי זה בגלל הדימוי המשעמם של המקצוע בבתי הספר, המלווה במקרים רבים בזיכרון המתסכל של הצורך בשינון תאריכים, ואולי זה גם מפני שאנחנו חוששים להיתקל במשימה של קריאת רצף עובדות יבשות. אבל האם החשש נכון? אם גם אתם מהאנשים שיעדיפו לפנות לכיוון אחר, המאמר הזה הוא בדיוק בשבילכם.

 

קצת היסטוריה: האם היא באמת אוסף עובדות אובייקטיביות?

היסטוריה מתייחסת לכל התקופות הקודמות להווה, החל מהמצאת הכתב (לפני כ-7,000 שנה). ניתן לחלק אותה לתקופות שונות, התלויות ומושפעות באיזור הגיאוגרפי עליו מדברים. אצלנו למשל אפשר להתייחס לתקופות הבבלית, ההלניסטית, הרומית, הצלבנית וכו', בהתאם למי ששלטו בארץ באותה התקופה, אך פחות נתייחס לאימפריות שלא הגיעו לשלוט בארץ כגון האימפריה הסינית.

ההיסטוריה, או בעצם מה שאנחנו זוכרים ממנה, נשען ותלוי הרבה מאוד גם במי שכתב אותה. יוליוס קיסר אמר "את ההיסטוריה כותבים המנצחים" והוא כנראה צדק. דמיינו איך נראים ספרי היסטוריה העוסקים במלחמת העולם השנייה, שנכתבו בידי הגרמנים? האתוס המתואר בהם הוא כנראה שונה מאוד מזה שאנחנו מכירים... כלומר, ספרי ההיסטוריה מתארים מאורעות ותקופות מנקודת מבטו של הכותב, ומושפעים מהשקפת עולמו, השתייכותו הפוליטית, הלאומית, וכן הלאה. דווקא בגלל זה, ואולי בשונה ממה שלמדנו בבית הספר, את ספרי ההיסטוריה אין לקרוא כאסופת עובדות יבשות, אלא בעין ביקורתית, שהיא לפחות לעניות דעתנו, מגוונת ומסקרנת בהרבה.

 

למה לקרוא ספרי היסטוריה?

כפי שאמר יגאל אלון; "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל". ספרי ההיסטוריה פותחים לנו דלת אל העבר של העם, של הארץ ושל העולם שלנו. דרך העבר אנחנו למדים הרבה על הדרכים שהובילו אותנו להיות למי שאנחנו היום. אנו מקבלים הזדמנות להכיר מסורות קדומות שעברו מן העולם, להבין את השורשים ההיסטוריים של מאורעות אקטואליים בני ימינו ולזהות דפוסים שחוזרים לאורך ההיסטוריה בתקופות ובמקומות שונים, אשר עשויים לרמוז בין היתר גם על מה שצפוי לנו בעתיד. כלומר, הכרת ההיסטוריה מעשירה את ההבנה שלנו לגבי העולם כפי שהוא היום, וגם מסייעת לנו לצפות ואולי אף לכוון תרחישים עתידיים.

 

איך בוחרים ספרי היסטוריה?

את ספרי ההיסטוריה ניתן לחלק לתקופות שונות וגם לסגנונות שונים. כל ספר היסטוריה מספר ברמה זו או אחרת סיפור של תקופה. עם זאת, נוכל לחלקם לספרים המתייחסים באופן רחב למאורעות תקופתיים, דוגמת ספריו של יוספוס פלביוס (הלא הוא יוסף בן מתיתיהו), לספרים המתייחסים לסיפורים אישיים של דמויות חשובות בנות התקופה (לדוגמה – ספרים על נפוליאון, צ'רצ'יל או בן-גוריון) ולספרים המתארים מאורעות ספציפיים כגון מסע של מגלה ארצות (למשל מסעו של דרווין, שבזכותו פיתח את תאוריית האבולוציה, או סיפור מסעו המטלטל והמרגש של ארנסט שקלטון וצוות ספינתו לאנטארקטיקה ובחזרה). כמו כן, תוכלו למצוא ספרי היסטוריה המספרים סיפור של אדם/ מקום/ אירוע, וכאלה המתמקדים יותר בניתוח מאורעות מנקודת מבט פוליטית ומעלים הגיגים בנושא.

המשמעות היא שבין אם אתם מתעניינים בהיסטוריה של ארץ ישראל, בהיסטוריה של הסביבה, בתולדות האנושות או בלחשים עתיקים, תוכלו בקלות למצוא אצלנו במדור ספרי ההיסטוריה של סיפור פשוט, ספר שיעניין אתכם. אם תעמיקו אפילו יותר, תוכלו לגלות ספרים בנושאים שלא הכרתם או לא חשבתם שיעניינו אתכם, ואולי דווקא הם יהיו אלה שיימשכו את עיניכם.

 

ספרי היסטוריה כחלון להווה

כמו שכבר הזכרנו, ספרי ההיסטוריה יכולים להוות חלון גם אל ההווה. לכן לפעמים יהיה נוח דווקא לחפש ספר שיאיר נושאים ספציפיים בהם תרצו להתעמק, למשל, אם אתם מתכננים טיול לסין, נמליץ לכם לבחור ספר שיכיר לכם את ההיסטוריה ואת התרבות שלה, כגון "שיעורים בסינית" של ג'ון פומפרט. אם מעניין אתכם דווקא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, תוכלו לבחור אצלנו מבין מבחר רחב של ספרים העוסקים בנושא, שביניהם נמליץ למשל על "מלכוד 67" של ד"ר מיכה גודמן. אם אתם חובבי טבע, "הכחדות ותמורות"  של יום-טוב ובר-עוז יספר לכם על עולם החי ועל אירועי הכחדה שהתרחשו בעברה של ארץ ישראל, וכן הלאה.

כמובן, שכאשר בוחרים ספרי היסטוריה, חשוב להתייחס גם לזהות הסופר, ולעמדת המוצא שמתוכה הוא כותב את הספר. סופרים רבים מגלים לנו את נקודת המבט שלהם כבר בכותרת הספר, מה שמקל מאוד לבחור את הספר בהתאם. הדבר נכון במיוחד לגבי נושאים טעונים, אך כמעט כל נושא היסטורי יהיה טעון עבור אלה העוסקים בו מספיק בשביל לכתוב עליו ספר, וכנראה שבסופו של דבר גם עבור מי שיבחרו לקרוא את אותו (שני יהודים, שלוש דעות- מכירים? מסתבר שזה נכון לגבי חובבי ספרים באופן כללי, ואולי גם לאנשים בכלל...)

 

לסיכום

כעת, משהבנו למה ואיך לבחור ספרי היסטוריה לקריאה, אנו מזמינים אתכם להיכנס למדור ספרי ההיסטוריה באתר של סיפור פשוט, לבחור ספר בנושא שמדבר אליכם ולהתיישב לקרוא. כשתסיימו, נשמח שתשתפו אותנו בחוויה ואולי אפילו תזמינו אותנו לשבת איתכם לשוחח על כוס קפה, כי אין כמו שיחה מעניינת עם אנשים מלומדים שמכירים את ההיסטוריה.