ספר-מרחב-זמן: תערוכת עיצוב ואיור ספרים

ספר-מרחב-זמן: תערוכת עיצוב ואיור ספרים

סיפור פשוט מרץ 20, 2014

"מהו ספר? הספר אינו רק מיכל של מילים. הספר הוא רצף של חללים – חללי הדפים. כל אחד מאותם חללים נתפס ברגע אחר – ספר הוא גם רצף של רגעים. הקריאה והדפדוף מייצרים מימד של זמן. הספר הוא למעשה פורמט עצמאי המייצר מרחב וזמן, שבהם מעורבים טקסטים ודימויים. עם ההבנה הזו מתחילה אמנות יצירת הספרים" 

[מתוך כתביו של יוליסס קריאון, The New Art of Making Books]

בתערוכה חדשה שתפתח אצלנו ביום שישי הקרוב יוצגו בחנות יצירות של סטודנטיות וסטודנטים משנקר שדמיינו מחדש יצירות ספרות מוכרות ועמוקות ויצרו להם גרסאות אחרות, מעניינות, רחוקות וקרובות. השבוע נתנו את הבמה לטקסטים המתארים את תהליך העבודה הייחודי שלהם ואת היצירות שיתארחו אצלנו בחודש הקרוב.

דליה גרהם, קורס עיצוב ספרים, הנחיה: נירית בנימיני

דליה מספרת שבילדותה הייתה מאזינה בהתלהבות לפסקול המחזמר Les Misérables -עלובי החיים שעלה בברודווי על פי הספר המקורי. היא הייתה מפזמת את השירים מבלי להבין את משמעותם ואת הסיפור שמאחוריהם. בגרסה החדשה שיצרה לספר היא מנסה להעביר את החוויה הזו ממבט בוגר וביקורתי. הספר מאגד את כל מילות השירים של המחזמר, הכתובים בפורמט של מחזה. העיצוב מתייחס למתח בין המדיום הספרותי לבין עולם מחזות הזמר הראוותני. קטעי השירה של המקהלה, שהם הקטעים הדרמטיים והפומפוזיים יותר במחזמר מוצגים בפונט מוגדל, והמילים המתארות סיטואציות טעונות קופצות ומרצדות על פני הרקע הוורוד של הדפים – המתוק והנועז על גבול החולני. השילוב הזה יוצר ספר שהוא אובייקט קינקי, משעשע ומטריד.

 טל סופיה, קורס עיצוב ספרים, הנחיה: נירית בנימיני

טל סופיה יצרה גרסה חדשה לספר המלך מתיא הראשון שכתב יאנוש קורצ'אק, המתייחסת ובוחנת את נושא ה"מלוכה" כפי שהוא מוצג בסיפור המקורי על מרכיביו החברתיים והפסיכולוגיים, ובהשוואה לתפיסת המושג מלוכה בימינו אנו. טל קראה לספר החדש THE NEW ROYALS, היא משלבת בתוך רצף הסיפור המקורי טקסטים וכתבות אודות "בני המלוכה העכשוויים / החדשים" – גיבורי תרבות המיוחסים בשמם או בתדמיתם למעמד מלוכה כמו  המוסיקאי קינג קרואל, קייט מידלטון, האני בובו וכדומה. מבחינה עיצובית העבודה משלבת בין פורמט מגזיני לפורמט של ספר קריאה קלאסי ומשתלבים בתוכה דימויים וטקסטים תואמי מגזינים שנדחסים לספר מוקטן, מה שיוצר מערכת יחסים מעניינת מאד בין שני סוגי האינפורמציה.

 רוני שניידר, קורס ספר-אמן, הנחיה: אביגיל ריינר

נמרוד 2014 – הוא ספר מחווה לעבודתו הידועה של יצחק דנציגר – פסל הצייד הכנעני "נמרוד" מ-1938. רוני קיבץ ואסף עבודות צילום של מגוון צלמים ישראלים מעולם העיתונות והאמנות, ביניהם דוד עדיקא, עדי נס, אורי גרשוני, נעה בן-שלום ועוד רבים. כל עבודות הצילום עוסקות באופן כזה או אחר בדמות הגבר הישראלי, בתפיסת הגבריות או במציאות המקומית המעצבת את הדימוי הגברי ואת התרבות הישראלית. בתוך הספר משובצים טקסטים נגישים בנושא שמייצרים מתח מעניין מול הדימויים שמופיעים בו. בין הצילומים מגיח מפעם לפעם פרט מוגדל מתוך פסל נמרוד המקורי המהווה קנה מידה לגודלה האמיתי של היצירה. הדפדוף המעניין, המדלג בין אמנים שונים ותפיסות שונות, מייצר תחושות ותובנות משתנות אצל הצופה, תוך שמירה על כבוד היוצרים והיצירות.

נילי בכר, קורס ספר-אמן, הנחיה: אביגיל ריינר

נילי בכר יצרה ספר מחווה לעבודתו של מאן ריי, Object to Be Destroyed מ-1923 – עבודת רדי-מייד של מטרונום ועליו מוצמד דימוי של עין. באחת מן הגרסאות לעבודה זו השאיר מאן ריי הנחיות והוראות כיצד על הצופה לנהוג ולפעול ובכך לייצר פעולה אמנותית. הספר שיצרה נילי מורכב משלושה חלקים המשלבים דימויים וטקסטים המתייחסים להוראותיו של מאן ריי. באחד משלבי העבודה ניסתה נילי לדפדף בספר תוך כדי התייחסות למקצב שיצר מטרונום, הנסיון הזה הוליד חקירה של קצב דפדוף וכן של הקשר בין התוכן הנצפה בעמודים לבין אופן הדפדוף המוכתב מן התהליך. כל אחד מחלקי הספר מתייחס למקצב אחר.

בינה כץ, קורס איור-ספר, הנחיה: בתיה קולטון ועדה ורדי

הספר שיצרה בינה כץ, "כל הלילה הייתי עסוק בלחפש לך שם חיבה", מקבץ מגוון איורים וציטוטים החושפים משהו מאישיותה ותהליכי עבודתה של בינה. תהליך שהתחיל מציטוטים מתוך סרטיו של ז'אן לוק גודאר התגלגל לרצף אסוציאציות ותגובות של בינה לסובב אותה, ולמקורות ההשראה שלה. האיורים המרהיבים והמרגשים, מצליחים לייצר שפה אישית מובהקת וייחודית ומתחברים ככפפה לאופי הציטוטים והטקסטים ולאופן הצגתם במרחבי הספר.

נוואל ערפאת, קורס מבוא לתוכן מורכב, הנחיה: נדב שלו, כפיר מלכא 

בעקבות מקבץ מאמרים בנושא שיטוט במרחב האורבני מאת ארנה קזין ובהשראת טקסט מתוך מחזה של שייקספיר, משוטטת נוואל ערפאת בעיר הולדתה לוד, נותנת במה לנשות העיר, מנסה לתת מקום ומרחב לשתי השפות בספר – עברית וערבית. בכריכת הספר העשויה ציפית דקה של כרית מעל כריכת הקרטון הקשיח היא מביעה בצורה מאוד סנטימנטלית ועדינה את השבריריות, הפגיעות ויחד עם זו החמימות והרגישות של אותה אוכלוסייה בעיר המורכבת הזו.

ידידיה הוסמן, קורס מבוא לתוכן מורכב, הנחיה: נדב שלו, כפיר מלכא

במסגרת אותו הקורס יצר ידידיה הוסמן בעבודתו התייחסות לשכפול ולשעתוק במרחב האורבני, לפער בין הציבורי לפרטי במרחבים כאלה. בעבודה שב ומופיע דימוי של בניין מרובה קומות וחלונות נצפה פעם כמבנה מנוכר ומרוחק, ופעם כמקום המכיל עולמות אישיים רבים וטעוני רגשות. השכפול קורה בתוך דפי הספר, כשביניהם, מופיעים תצלומים משוכפלים מתוך עולמו האישי, כאילו משהו יצר מעקב אחר הדמויות. 

רועי בושרי, קורס מבוא לתוכן מורכב, הנחיה: נדב שלו, כפיר מלכא

גם רועי בושרי שאב את השראתו מאותו מקבץ מאמרים בנושא שיטוט במרחב האורבני מאת ארנה קזין ובהשראת טקסט מתוך מחזה של שייקספיר. בעבודתו התייחס למושג השיטוט דרך התפיסה הדאדאיסטית, הסוראליסטית. יחד עם הרפרנסים שהוא משלב מאותו זרם אמנותי, הוא בוחן גם כיצד השיטוט והלך הרוח הזה משפיע על הטיפוגרפיה, על מרחב הדף ועל הלייאאוט של הטקסט ויוצר כפולות מעניינות ומרהיבות מבחינה טיפוגרפית.

התערוכה "ספר-מרחב-זמן" תוצג בחנות  בין ה-21-31.03.

 

"תמונת הכותרת: דליה גרהם, "עלובי החיים