ספרי ילדים ונוער

ספרי ילדים ונוער

סיפור פשוט אוקטובר 03, 2022

 כשמדובר בספרי ילדים ישנן קלאסיקות שממש אי אפשר להתעלם מהן. בין אם מדובר בספרים בני עשרות שנים כמו מיץ פטל או הצב של אורן, או בספרים חדשים יותר כמו קרמר החתול או סדרת ספרי כראמל, מדובר בקלאסיקות פופולריות שכל ילד וילדה נתקלו בהם אם בבית, בגן או בבית הספר. אבל ספרות ילדים ונוער היא ז'אנר רחב ומגוון, ובסיפור פשוט אנחנו מנסות לחקור ולהעשיר את מדף הספרים  באמצעות הוצאות לאור עצמאיות לילדים, ספרים בשפות שונות כמו ספרים באנגלית ובערבית ועוד ועוד.

 

המגוון עבור ילדים הוא חשוב. גיוון של ספרי ילדים מעבר לקלאסיקות המוכרות מאפשר לנו ליצור מגוון בשפה, ברעיונות, בצורת המחשבה, בכיווני פיתוח הדמיון וגם בוויזואליות וביכולת לתפוס ולהבין את הסיפור שכן המגוון באיורים חשוב גם הוא.

לכן, לפעמים כדאי לסטות לרגע מהמסלול הקלאסי הידוע, ולהציע לקוראים הצעירים ספרים שלאו דווקא מופיעים ברשימת רבי המכר.

במחלקת ספרי הילדים והנוער של סיפור פשוט תמצאו לא מעט כאלה, והנה הצצה לכמה נבחרים מבין הספרים החדשים שראו אור לאחרונה.

 

חומוס על הבוקר

את ספר הילדים בעל השם המגרה חומוס על הבוקר כתב הסופר האמריקאי לורנס שימל, אך לפני שאתם רצים למצוא איזה פיתה לנגב, חשוב לציין שחומוס הוא שמו של החתול בסיפור, רק בגרסה העברית כמובן, בשפת המקור, אנגלית הספר נקרא – early one morning. בספר זה מסופר על ילד שמתעורר מוקדם, כשרק החתול ער איתו. הילד דואג לעצמו, מכין לבדו את ארוחת הבוקר ומגלה את הקסם שבעצמאות.

בספר מופיעה, באזכור בלבד, משפחה ובה שתי אמהות. אזכור זה גרר תגובות הומופוביות מכוערות, אך הוא מאפשר לנו להציג את קונספט המשפחה הליברלית המודרנית כנושא אגבי שאין לעשות ממנו עניין ולא כמרכז הסיפור.

 

טאטו ופאטו ההמצאות המשונות

זהו ספר של צמד הסופרים הפיני אַיְנוֹ הַאבוּקְַיְנֶן וְסָמִי טוֹיְבוֹנֶן והוא חלק מסדרת ספרים בשם טאטו ופאטו.

טאטו ופאטו הם זוג אחים שהגיעו מהצפון הקר ולהם מטרה לשנות לשפר את העולם בדרכם המיוחדת. הם המציאו כל מיני ההמצאות שנועדו לשפר את חיינו ובספר מוצגות המצאות אלה, כמובן בליווי איורים והסברים. רצים דוגמה? טאטו ופאטו המציאו את הפיצקוטרון, מכשיר מופלא שמאפשר לסרוג אפודה לנמלה, לגזור לפשפש ציפורניים ולהפליא באוריגמי עם בול דואר.

צמד הסופרים, הם גם מאיירים ומעצבים גרפיים והדבר ניכר באיורים והעריכה של הספר שמעניק חוויה ויזואלית נהדרת.

 

הספרייה הניידת ממריאה

ספרה של ציפור פרומקין שראה אור בהוצאת הספרים העצמאית צילי

בספר מופלא זה הספרים מקבלים חיים משלהם ויוצאים למסע הרפתקאות עצמאי בתוך ספרייה ניידת הנעה ברחבי העיר בלא נהג. מסתבר שזו הרבה יותר מספרייה, זהו גם אמבולנס לספרים במצוקה וההרפתקאות המצחיקות, המפחידות (קצת), המותחות והיצירתיות רק מתחילות...

 

חשיבות האיור בספרי הילדים והנוער

אנחנו אומנם מדברים כל הזמן על ספרים וסופרים על עלילה ומילים, אבל לאיורים יש תפקיד משמעותי ובלתי נפרד בספרי הילדים והנוער.

וממש כמו שישנן קלאסיקות בתחום הספרים והסופרים, כך גם קיימים סגנונות איור שונים ומגוונים בתחום האיור.  וממש כשם שמומלץ לעיתים להרחיב אופקים מעבר לספרים המוכרים, הדבר נכון גם בגלל האיורים.

איור של ספר ילדים הוא בעל חשיבות גדולה מאד, הוא מאפשר לילדים קטנים ליצור חוויה ואינטראקציה עם הספר הרבה לפני שהם יודעים לקורא, האיור נותן פרשנות לספר וישנם סגנונות רבים לאיור, שמהווים כשלעצמם פן של חשיפה למגוון עבור הילדים.

איור ספרי הילדים הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה הרב חושית של הילדים מספרי הילדים והוא חלק ממה שגורם לילדים לחזור אל הספרים שוב ושוב.

ההיכרות שלנו עם האיור והשפה הייחודית שמלבישה ומפשיטה מילים התעצמה בשנים האחרונות עם אירוח תערוכות במסגרת שבוע האיור המתקיים פעם בשנה בעיר תל אביב- יפו. הפרשנות ששפת האיור נותנת למילה היא רבת שכבות, מאפשרת הסתכלות חדשה ואחרת על הסיטואציה המתוארת בטקסט ועל הדמויות והתהליכים שהן עוברות במהלך הסיפור. השילוב הנפלא שנוצר מתוך חיבור של שפה וצורה ומשתלבים היטב באוסף הספרים המאוירים אצלנו בסיפור פשוט, החל מספרי הילדים שאנחנו בוחרות בקפידה, דרך אוסף ספרי הקומיקס והנובלות הגרפיות ועד לאלבומי האיור הייחודיים שמיובאים בשבילנו מחו"ל וכוללים, בין היתר, יצירות של מיירה קלמן, סוזי לי, מוריס סנדק, ברונו מונרי, שרה פאנלי, אולף הג'ק ועוד. 

  

לסיכום

ספרי ילדים ונוער הם ז'אנר ענק, וכיאה לאחד כזה תמיד יהיו בו את הספרים והסופרים הפופולריים יותר ואת אלה המוכרים פחות.


בשנים האחרונות  במסגרת 'ספריית פיג'מה', פרויקט שמלווה את ילדי הגנים וכיתות בתי הספר היסודיים בארץ, ילדים מקבלים בכל חודש ספר מתנה. הספרים בספריית פיג'מה נותנים מקום ובמה גם לספרים הנמצאים מחוץ למסלול המוכר לכל. אין ספק שספריית פיג'מה מקיימת את רוח המגוון והחשיפה של הילדים והילדות לכמה שיותר אפשרויות.

אנחנו בסיפור פשוט ממליצות לכם לבקר במחלקת ספרי הילדים והנוער הייחודית שלנו, לסטות לכמה רגעים ממסלול הקריאה הקלאסי המוכר והבטוח וללכת לאיבוד בין מילים, ביטויים צבעים וצורות שבהם אתם, וילדיכם אולי תזכו להיתקל בפעם הראשונה.