מ-איה פלוטו ועד לכראמל- ספרים מומלצים לילדים ולילדות!

ספרי ילדים

סיפור פשוט אוקטובר 02, 2022

ספרות ילדים היא ז'אנר רחב, רחב מאד אפילו, ולו תת ז'אנרים רבים, חלקם הם ממש פנינות חמד החיות הרחק מאור הזרקורים כמו ספרי שירה לילדים, וחלקם קלאסיקות השגורות בכל פה כמו אלה המוזכרות במאמר זה. בסדרת המאמרים הקרובה אנחנו נבחן את ספרות הילדים מכמה זוויות והיבטים, ונגלה ביחד כמה כיף זה לחזור לילדות, אפילו רק בשביל לשמוע סיפור...

  

עם אופיר אכלנו תירס חם (בים בם בם), עם יעל בנינו בתים מסדינים וקופסאות בכל רחבי הבית, היונה מדירה להשכיר לימדה אותנו על שכנות טובה ובילבי הזכירה לנו שטוב גם להשתובב לפעמים. אלה הם רק חלק קטן מספרי הילדים הקלאסיים שליוו אותנו, ועד היום דורות של ילדים גדלים עליהם, ובצדק! ספרי ילדים הם ז'אנר חשוב ומשמעותי לחיבור עם ההורים ולהתפתחות הילד.

ספרי ילדים זוכים למקום של כבוד בכל בית. הם מחברים בין ההורים לילדים ומייצרים זמן איכות קרוב וחם. לספרי הילדים יש גם תפקיד תרבותי חשוב וכן תפקיד מפתח בהתפתחות עולם תוכן רחב ומגוון אצל ילדים וילדות.

 

קריאה עם ילדים וילדות היא חוויה מהספרים

מתי להתחיל לקרוא עם הילדים? כמה שיותר מוקדם! (שמענו על הורים שהתחילו לקרוא סיפורים לילדים עוד בזמן ההריון! אבל גם אפשר לחכות עוד קצת...) גם כשהילדים עוד לא מבינים את הסיפור כולו, בחירת הספר מקנה להם תחושה של שליטה, הדפדוף בספר מחזק יכולות מוטוריות והתמונות מהוות גירויים שמפתחים את עולמם הפנימי. בהמשך, כשהילדים בשלים לכך, קריאה משותפת מסייעת בפיתוח סבלנות, סקרנות ודחיית סיפוקים ("אמא, מתי כבר אפשר להעביר דף???"). בבתים רבים, לקריאת ספרים תפקיד חשוב בהקניית שגרת שינה וכמובן עוד לא דיברנו על התוכן המעשיר את עולם הילדים בחוויות ובמסרים חשובים, עוד על כך בהמשך.

קריאת ספר יכולה להיות גם חוויה עצמאית של הילד, המאפשרת לו לעיין בספרים בקצב שלו, להמציא סיפורים ולפתח את הדמיון. זוהי הזדמנות מצוינת לתת לקוראים הצעירים אפשרות לייצר עניין בלתי אמצעי בספרים בעצמם, וההמלצה שלנו היא לשלב בין עיון עצמי לקריאה משותפת.

כשהילדים בוגרים מספיק, חשוב לייצר הרגלי קריאה נכונים הכוללים קריאה רציפה של הספר מההתחלה ועד הסוף (אם הספר ארוך אפשר לעצור ולהמשיך בזמן אחר מהמקום שבו הפסקנו). הרגלי קריאה נכונים בגיל צעיר יהוו בסיס טוב להרגלי הקריאה גם בהמשך, ויסייעו בפיתוח הקשב, הזיכרון וגם הדמיון.

 

איך בוחרים ספר ילדים טוב?

כמובן שהתוכן צריך להתאים לגיל הילד, אבל גם כך המבחר גדול. הקו המנחה אותנו הוא התייחסות אל הילדים בכבוד ובגובה העיניים. לא נרצה לבחור ספר הכתוב בשפה גבוהה מכדי שהילדים יבינו, אך גם לא צריך לחשוש מכמה מילים גבוהות שירחיבו את אוצר המילים. היבט נוסף שחשוב לבחון הוא עלילה המדברת אל עולם הילדים ודרך העיניים שלהם. והמבחן האולטימטיבי – האם גם אתם נהנים מהספר? ספר ילדים טוב הוא כזה שגם מבוגרים ייהנו ממנו. זה נכון אגב גם לסרטים, לסדרות ולהצגות ילדים!

 

איזה סופרים וספרים מומלצים לילדים?

יש מאות ספרים מצוינים אם לא יותר! והם מגיעים עם מספר דומה של סופרים מעולים שכתבו אותם. כדי לא להתפזר, בחרנו בשבילכם טעימה של כמה ספרים וסופרים מוצלחים במיוחד.

בין סופרי הילדים הגדולים של ישראל, אפשר למצוא שמות מוכרים גם מספרות המבוגרים:

  1. מאיר שלו – בין יונה ונער, רומן רוסי ועשו, מסתתרים על המדף גם ספרים חשובים וטובים לא פחות: גומות החן של זוהר, אבא עושה בושות, קרמר החתול והכינה נחמה הם רק חלק קטן מספרי הילדים המצוינים של שלו, שהם ספרי חובה בכל בית.
  2. דוד גרוסמן – קשה להאמין שאותו הסופר שכתב את אישה בורחת מבשורה ואת מישהו לרוץ איתו, מצליח גם לקחת אותנו בתמימות אלגנטית לטייל בין תמונות עם "איתמר מטייל על קירות" או ללמד אותנו על דעות קדומות ב"איתמר פוגש ארנב". ספרי הילדים של גרוסמן הם בחירה מושלמת לקריאה לפני השינה.
  3. לאה גולדברג­ – אחת המשוררות הגדולות של ישראל בכל הזמנים! בין שירי הילדים והמבוגרים שהוציאה, גולדברג גם סיפקה לנו כמה מקלאסיקות הילדים המוכרת והעל זמניות, ביניהן דירה להשכיר, ואיה פלוטו שאותו אגב כתבה גולדברג על פי סדרת תמונות שאייר ארי רון לילדי קיבוץ מגידו.

הספרות המתורגמת לילדים הכניסה לחיינו סופרים וספרים חשובים וראויים לציון:

  1. דוקטור סוס – הוא הכיר לנו את חתול תעלול, בא עם גרביים, לא רעב ולא אוהב, הלורקס ועוד ספרים רבים. החריזה המתוחכמת, היצורים המוזרים והעלילות המצחיקות המאפיינות את ד"ר סוס הפכו את ספריו לסנסציה עולמית שעד היום, כ-80 שנה מאז שיצא ספרו הראשון, ממשיכים לעבור תרגומים ועיבודים לסרטים ולסדרות בכל רחבי העולם.
  2. אסטריד לינדגרן – בילבי בת גרב, הילדה הג'ינג'ית המנומשת, השובבה והחזקה, עם הקוף הקטן והגרביים הלא-תואמות, ממשיכה להכות גלים בחייהם של דורות על דורות של ילדים, מאז כתבה אותה לחיינו אסטריד לינדגרן לפני כ-80 שנה.
  3. רואלד דאל – צ'ארלי בממלכת השוקולד הוא ספרו המפורסם ביותר של דאל, שעובד לסרט מספר פעמים לאורך השנים, והיד עוד נטויה. בין ספריו הנוספים והמוצלחים במיוחד של נמליץ לכם גם על מטילדה, העי"ג, ג'יימס והאפרסק הענקי ועוד.
  4. רנה גוסיני – הסופר הצרפתי שהוציא לאור את סדרת "ניקולא הקטן". זוהי המלצת זהב לכל מי שאוהב לצחוק! כל ספר מכיל סדרת סיפורים קצרים על הילד ניקולא, שמספר לנו על חוויות מגוחכות ומטופשות מחייו, כפי שהוא חווה אותן מעיניים של ילד.

 

ונסיים עם כמה סופרים וספרים לילדים ישראלים מהבולטים והחשובים של תקופתם:

  1. הכבש השישה עשר - ספר שירים נהדר של יהונתן גפן שזכה ללחנים המצוינים של יוני רכטר ולביצוע המופלא של יהודית רביץ, יוני רכטר, גידי גוב ודיויד ברוזה. ילדות ישראלית שעומדת בכל הקריטריונים לספר טוב, שתמיד כיף לחזור אליה!
  2. סדרת ספרי כראמל - מאירה ברנע-גולדברג, סופרת צעירה יחסית שהביאה לחיינו את עלילותיו של כראמל חתול מדבר והרפתקן. כראמל הפך במהרה לטרנד חם בספרות הילדים הישראלית היום!
  3. אמי רובינגר – אי אפשר לבחור רק ספר אחד... חתול גדול חתול קטן, אין אריות כאלה ופילים בכל הצבעים הם חלק מספרי הילדים המופלאים שהביא רובינגר לחיינו. לרובינגר שפה ייחודית המדברת לילדים והספרים מלאים באיורים ייחודיים ויפיפיים.

 

לסיכום

הגענו לסוף ועוד לא דיברנו על מיץ פטל, האריה שאהב תות, הילד הזה הוא אני, ארוחת מלכים, שמונים יום מסביב לעולם  ועוד ועוד... אין ספק שספרי ילדים הם נושא רחב ועמוק שיושב בבסיס התרבות שלנו. מרגש לראות איך ספרים מצוינים שליוו אותנו כילדים ממשיכים ללוות דורות חדשים. מרגש גם לראות שאל העושר הרב שכבר קיים, ממשיכים להצטרף ספרים חדשים טובים ומרתקים לא פחות, המשאירים גם הם את חותמם על התרבות הישראלית ומשמחים דורות חדשים של ילדים ושל הורים.

נסיים בציטוט מספרו של יהודה אטלס, שמזקק בעינינו את המהות של ילדות ושל ספרות ילדים טובה:

אֲפִילּוּ כְּשֶאֲנִי כְּבָר אֶהְיֶה סַבָּא,
אוּלַי בֶּן שְׁמוֹנִים שָׁנָה,
תָּמִיד אֲנִי אֲבַקֵשׁ מֵאַבָּא
שֶׁיְסַפֵּר לִי לִפְנֵי הַשֵּׁנָה.

(והילד הזה הוא אני יהודה אטלס, 1977)

 

במאמרים הקרובים נבחן ספרים נוספים מתוך  מדף הספרים לילדים ולנוער של סיפור פשוט, ונעסוק בחשיבותו של מגוון ספרי הילדים  בתרבות הקריאה ובהתפתחות עולמם של ילדים.