ספרים מומלצים למתבגרים: מה לקרוא השנה?

ספרים מומלצים למתבגרים

סיפור פשוט יוני 18, 2024

בבחירת ספרים עבור מתבגרים, חשוב להקפיד על תכנים איכותיים ומעשירים המתאימים לגילם. הספרים יכולים לעסוק בנושאים מגוונים, כגון חברות, אהבה, התמודדות עם קשיים, בניית זהות עצמית ומאבקים חברתיים. הספרות יכולה להיות אוצר רב ערך שבכוחו לפתוח בפני בני ובנות העשרה עולמות חדשים, לעודד חשיבה ביקורתית ולסייע להם להבין את עצמם ואת סביבתם טוב יותר.

כדי לעזור להם ולכם למצוא את הספרים המתאימים ביותר, ריכזנו עבורכם רשימת ספרים מומלצים לנוער - עם הרבה ספרים מעוררי השראה שילוו את המתבגרים במסע הקריאה שלהם.


10 ספרי חובה למתבגרים בשנת 2024: 

  1. ההיסטוריה של הילדות והילדים / תמר וייס-גבאי - איך חיו ילדות וילדים לפני מיליון שנה? על מה הם חלמו? האם חגגו יום הולדת? ומתי התחילו ללבוש תחתונים? הספר מפגיש את הקוראים הצעירים עם ילדים ממליון וחצי השנים, מכל רחבי העולם, כשכל פרק הוא סיפור על ילד או ילדה מתקופה אחרת. הספר משלב מחקר היסטורי עשיר ואיורים מאת שירז פומן. 
  2. אל עצמי / גלילה רון־פדר-עמית - גיבור הרומן הגרפי המעולה הזה הוא ציון כהן, נער מבית שאן הנשלח על ידי סבתו לגור עם משפחה אומנת בחיפה. הוא מתקשה להסתגל לחייו החדשים ובעיקר למנהג החדש והמשונה - כתיבת יומן. הספר ״אל עצמי״ פתח את אחת מסדרות הנוער הישראליות המצליחות בכל הזמנים. הוא תורגם לתשע שפות ועובד לקולנוע, תיאטרון, וכאן גם לקומיקס. 
  3. ארוחת מלכים / ציפור פרומקין - ספר משעשע ופרוע על מכשפה צעירה שם בישמה, המתבקשת לארגן סעודת מלכים לשישים ושש מכשפות רעבות. בישמה מבינה את הביטוי כפשוטו, ויוצאת למשימה עם מטאטא מעופף ושק מכושף, להכין ארוחה בה אוכלים, ובכן, מלכים. הספר מלא בדמויות מצחיקות וביקורת חברתית שנונה בשפה עשירה ושובבה, ומלווה באיורים של לירון כהן. 
  4. אימה בראשון מערב / אמיר חרש - דגן וארי הם אחים תאומים מראשון מערב שמגלים שהילד החדש שהגיע לכיתתם הוא בעצם זומבי. אחרי לינה משותפת עם האורח החדש בליל הטיול השנתי, התאומים מוצאים את עצמם בשיאה של מתקפת זומבים, נרדפים על ידי קללה עתיקה, נחשפים לאמת משפחתית מחרידה ומגלים שיש בידם הכוח להכריע את עתידו של העולם כולו. למה דווקא הם נבחרו? מה מיוחד בארי ודגן?
  5. אבא ארך רגליים / ג'ין ובסטר -  ג'רושה אבוט היא יתומה צעירה שמקבלת הצעה נדיבה: אדון אלמוני יממן את לימודיה בקולג' בתנאי שתכתוב לו מדי חודש ותספר על עצמה. במכתביה מלאי ההומור והכישרון, היא מתארת את חייה בקולג', תקוותיה ואהבתה הראשונה, עד לסוף מפתיע במיוחד. הספר יצא לאור בשנת 1912, זכה לאהבה בכל העולם, תורגם לשפות רבות ועובד לתיאטרון, לקולנוע וגם לסדרת אנימה יפנית. תרגום חדש לעברית של לי עברון. 
  6. נימונה / נואל סטיבנסון - יום אחד מופיעה נימונה, מתבגרת נמרצת, במאורת הנבל שאלאזר שחורלב ומודיעה שהיא השוליה החדשה שלו. שחורלב המתבודד לא מעוניין בעוזרים, אבל מגלה שלנימונה יכולת יוצאת דופן: היא מחליפת צורה. יחד הם מבצעים מעשי קונדס ופעולות נועזות נגד האביר חלציפז והמכון השולט בממלכה. הקומיקס, שהתחיל כפרויקט גמר של סטיבנסון במסגרת לימודי האמנות והתפתח כמדור באינטרנט, היה רב מכר של הניו יורק טיימס וזכה לשלל פרסים. 
  7. ספר הרבייה / נעה כ״ץ - חינוך מיני, לא מה שחשבתם! באמצעות קומיקס משעשע, חינני ומבריק, ננסה להבין אחת ולתמיד את סוד הקיום מתחילתו ועד סופו. לראשונה מוגש לקוראים בישראל, מדריך חינוך מיני עכשווי מאויר ומבואר, המסביר נושאים שבדרך כלל מתעלמים מהם: הפריה חוץ־גופית, תרומות זרע וביצית ופונדקאות וגם - עניינים הקשורים ברבייה, במחזור החודשי, בגיל ההתבגרות, ביחסי מין, באמצעי מניעה, בהפלות ועוד.  
  8. החוקים / ליאורה גרוסמן - ללה היא בת לעולים מברית המועצות לשעבר שממציאה לעצמה ולחבורה שלה "חוקים" כדי לשרוד את ההתנכלויות של ה״זאבים״, הלא הם בריונים של בית הספר. כל אחד מילדי החבורה של ללה מתמודד עם קשיים שונים, משפחתיים וחברתיים, על רקע הגירה או חריגות אחרת. הספר המאוייר מציג קשיי הגירה אוניברסליים, כמו פערי תרבות, קשיי שפה, שבר בין־דורי או מצוקה כלכלית. 
  9. הקוסם מארץ ים / אורסולה לה גווין - הקוסמים והמגים של האי גונט נודעו ברחבי ארץ-ים, אך הידוע שבהם היה ללא ספק רב-מג בשם גד. אך גד, צעיר וגאוותן, צריך לעמוד במבחנים קשים כשהוא מתגלה כקוסם עם כוחות עצומים: במסע פנטסטי הוא יתעמת עם צל זדוני, יכניע דרקון עתיק ויחצה את סף המוות כדי להשיב את האיזון לעולם. הספר הראשון בסדרת ספרי ארץ־ים היה לאחד ממאה ספרי הפנטזיה הטובים בכל הזמנים של המגזין "טיים" והוא בין היצירות המהוללות והמעוטרות ביותר בספרות.