ספרים לילדים זה סיפור פשוט – כמה תובנות על ספרי ילדים

איך לעודד קריאה בקרב ילדים

סיפור פשוט יולי 18, 2022

לספרי ילדים יש חלק חשוב בהתפתחות הדמיון, השפה, יכולות הריכוז והקשב ואפילו בתקשורת עם ההורים. הילדים פוגשים אותם החל מימיהם הראשונים כספרי תמונות פשוטים, ומתבגרים יחד איתם עד לספרי המבוגרים. בעבר, הילדים נהגו לקרוא דרך קבע והרבה. היום, בעולם הדיגיטלי, את מקומם של הספרים תפסו משחקי המחשב, סדרות הטלוויזיה והמסכים בכלל. אז האם חשוב בכלל לגרום לילדים לקרוא? ואיך אפשר לעזור להם להתחיל?

 

מה חשיבות הספרים לילדים ולנוער?

זאת השאלה הראשונה שכדאי לשאול: למה בכלל כדאי לגרום לילד לקרוא אם הוא מעדיף לעשות דברים אחרים?

אז יש הרבה סיבות, והן משתנות עם הגיל. אצל פעוטות וילדים צעירים, למשל, כאשר הורה מקריא ספר לילד נוצרת חוויה משותפת שמחזקת הקשר בין השניים. כאשר יש אחים נוספים בסביבה, החוויה יכולה להפוך אפילו לחוויה משפחתית!

לבני גילאים אלה, ואף לילדים גדולים יותר, הסיפורים הכתובים מעניקים הזדמנות לפתח בראש תמונה שלמה, שעוברת מהמילה הכתובה אל מחוזות הדמיון שלהם. לא לחינם נמצא פעם אחר פעם את גיבורי הסיפורים במשחקי הדמיון של הילדים גם ימים ארוכים לאחר הקריאה. בנוסף, גם כשהילדים עוד לא יודעים לקרוא, אפשר לראות אותם יושבים עם ספר מלא בתמונות וממציאים לעצמם סיפורים משלהם. היצירתיות והשימוש בדמיון חשובים להתפתחות הילד ולהצלחה שלו בנושאים שונים, למשל פיתוח יכולת טובה לפתרון בעיות ואתגרים העומדים בפניו.

עוד היבט חשוב שקשור בקריאה הוא פיתוח יכולות ריכוז לטווח ארוך. משחקי המחשב, סדרות הטלוויזיה ושאר עיסוקי המסכים מציעים לילדים הרבה גירויים מידיים וקצרים. לעומת זאת, קריאת ספר דורשת יכולת ריכוז לזמן ארוך יחסית, פיתוח זיכרון ויכולת לעקוב אחר העלילה. כל אלו ועוד הן יכולות שהקריאה מפתחת אצל הילד, והן יכולות לשמש אותו בהמשך בתחומים רבים בבית הספר ובעולם הגדול.

ואם עוד לא השתכנעתם, ספרים חשובים מאוד גם בתהליך רכישת השפה ואוצר המילים. אפשר לראות הבדלים ברורים בין אוצר המילים של ילדים קוראים לבין זה של ילדים שאינם נוהגים לקרוא. ספרי ילדים מציגים לקוראים מילים גבוהות שהם לא בהכרח מכירים מחיי היומיום שלהם, ובכך מעשירים את אוצר המילים שלהם ואת היכולת שלהם להביע את עצמם, תחילה בעל פה ובהמשך גם בכתב.

 

אבל איך אוכל לגרום להם להתחיל לקרוא ספרי ילדים?

אנחנו יודעים שזה לא תמיד סיפור פשוט, ובדיוק בשביל זה הכנו לכם כמה טיפים שיוכלו לעזור:

  1. קריאה היא יכולת שנרכשת מגיל מוקדם. ככל שתקדימו לקרוא ספרים עם הילדים שלכם, כך סביר יותר שהם בעצמם יהפכו לאנשים קוראים.
  2. תנו דוגמה אישית. בית קורא מעודד את הילדים לקרוא. ככל שהספרים יהיו נוכחים יותר בבית, וככל שהילדים יראו אתכם קוראים יותר, כך יהיה להם קל יותר להתחיל לקרוא בעצמם.
  3. הקריאו לילד את תחילת הסיפור ועצרו בשיא המתח! הם בעצמם כבר ירצו להמשיך.
  4. קבעו זמני קריאה משותפים; בהתחלה כשאתם קוראים את הסיפור לילדים, אחר כך קריאה משותפת עם הילד, וכאשר הילדים כבר קוראים ברצף ובקלות, אפשר לשבת יחד ולקרוא כל אחד את הספר שלו. בשגרה העמוסה שלנו זה לא תמיד קל, אבל אם תצליחו תרוויחו גם זמן איכות עם הילד, גם ילד קורא וגם הזדמנות לשבת ולקרוא בעצמכם במהלך היום.
  5. מה קוראים? מה שרוצים! ילדים, בדיוק כמונו, יימשכו לספרים שמעניינים אותם. עזרו לילדים למצוא ספרים שמדברים אליהם ושמסקרנים אותם. גם אם הספר נראה לכם לא מלמד או חשוב מספיק, אם הילד מתעניין בו זאת תהיה נקודת פתיחה בשבילו ומשם יוכל להמשיך גם לספרים אחרים. תנו לילדים לקרוא קומיקס אם זה מעניין אותם, גם ספרי תעלומות, העיקר שהילדים יתחילו לקרוא, וכשהילד כבר קורא, אפשר להציע לו גם דברים אחרים.
  6. מינוי וביקור קבוע בספרייה. כך תחדשו את מלאי הספרים של הילדים, תגבירו אצלם את המוטיבציה לסיים ספרים כדי למצוא חדשים, ואולי הם אפילו יפגשו שם ילדים קוראים נוספים שיעודדו אותם לקרוא ולדבר על הספרים שקראו.
  7. חשוב מכול – צרו עבור הילדים חוויית קריאה חיובית! נסו לדאוג שהקריאה לא תהפוך למשימה מעצבנת שרק ירצו לסיים אותה, אלא לחלק ביום שהם מצפים לו.

 

איך בוחרים ספרי ילדים מתאימים?

זאת שאלת השאלות. היצע הספרים לילדים הוא כמעט אינסופי, ולא כל הספרים מתאימים לכל אחד.

חשוב לדעת שספרים לילדים ונוער מתויגים לפי קהל היעד שלהם – ספרי פעוטות, ראשית קריאה, ספרים לנוער צעיר ונוער בוגר. התכנים מתאימים לבני הגיל שאליהם פונה הספר. למשל, ספרים לילדים בכיתה א' לא יכילו תכנים שיופיעו בספרים לילדים בני 8 או בספרים לילדים בני 10, ולאף אחד מהם לא נמליץ לקרוא ספרי נוער בוגר. יחד עם זאת, יש כמובן חשיבות רבה לאופי הילד ולתכנים שהוא מסוגל להכיל. לא תמיד הספרים מתויגים נכון עבור הילד או הילדה שלכם, ולכן חשוב שתבדקו מה מציעים תוכני הספר ואם הם מתאימים להם באופן אישי.

חשוב שתדעו עד כמה הילדים שלכם רגישים. יש ספרים שיהיו מצוינים לילדים מסוימים אך יפחידו ילדים אחרים. עם זאת, חשוב גם שהילדים לא ישתעממו מהספרים, לכן מומלץ למצוא סיפור שמתאים לנושאים שמעניינים את הילד. כדי להיות בטוחים, אנחנו ממליצים לקרוא מראש את הספרים של הילדים, או לפחות חלקים מהם. כך תוכלו להעריך אם הספר מתאים לילד או אם כדאי להמתין עוד קצת, או בכלל לבחור ספר אחר.

ואם אתם עדיין לא בטוחים, הרבה פעמים נוח מאוד לחפש המלצות באתרים ובקבוצות פייסבוק המציעות המלצות וביקורות על ספרים שונים, ובהם גם ספרי ילדים. ספרי ילדים מתפרסמים כל הזמן, ותמיד יש משהו חדש לקרוא.

ישנה כמובן הדרך הבטוחה להבין אילו ספרי ילדים ונוער מתאימים לילדים שלכם – דברו איתנו, או אפילו טוב יותר, הביאו את הילדים לדבר איתנו!

לסיכום, לא חשוב איך או מתי, העיקר שתמצאו את הדרך המתאימה לכם ולילדים ותשלחו אותם לקרוא, הספרים כבר יעשו את כל השאר.