סיפור על ילד שאהב לקרוא – ספרי ילדים בסיפור פשוט

ספרי ילדים ונוער

סיפור פשוט פברואר 22, 2023

בין הטלוויזיה, האקס בוקס והאייפד, יש ילדים שאוהבים גם לקרוא, וזה חשוב, אולי אפילו יותר ממה שאנחנו חושבים.

היתרונות של קריאת ספרים בקרב ילדים

ילדים מתחילים בדרך כלל להיחשף לספרים בתור תינוקות. הם מתרגלים תחילה לבחון את התמונות, לדפדף לפי הסדר (או שלא) ולהקשיב לסיפורים עם מבנה מוגדר של התחלה, אמצע וסוף, אשר נותנים מסגרת ברורה.

כאשר הם עוקבים אחרי הסיפור, הם מרחיבים את אוצר המילים, תהליך שהולך ומתגבר כשהם לומדים לקרוא בעצמם ורמת המורכבות של העלילה ושל השפה עולה.

נוסף על השפה עצמה, עלילת הסיפור חושפת את הילדים למציאות שונה מזו שהם מכירים. זוהי דרך עבורם ללמוד על העולם הרחוק יותר מהם בהווה ובעבר, וגם לפתח את הדמיון שלהם.

ספרי ילדים עשויים לעזור להתמודד עם אתגרים שהם חווים ביומיום. הם פוגשים בספרים גיבורים המתמודדים עם אתגרים דומים, גיבורים עם תכונות אופי שנותנות להם השראה, או אפילו כמקום מפלט, המאפשר להם להתרחק מקשיי היומיום ולהיכנס לסיפור אחר ומרגש. יתרונות אלה מלווים את הילדים עם התבגרותם, והופכים משמעותיים במיוחד בגיל ההתבגרות.

 

ספרי ראשית קריאה

אחד היתרונות הנוספים של ספרים, במיוחד בשלבים הראשונים של הקריאה, הוא אימון המיומנות הבסיסית והחשובה הזאת בצורה מהנה ומעשירה. במיוחד לשם כך קיים ז'אנר ספרי ראשית קריאה, שנכתבים בשפה מותאמת, עם כתב גדול ובמקרים רבים גם עם ניקוד המקל על הילדים, והכי חשוב– עם עלילות מעניינות ומגוונות שמתאימות לתחומי העניין שלהם.

עם זאת, הרבה ילדים נרתעים מקריאה בהתחלה, כיוון שהיא קשה להם, ובבתים רבים הקריאה הופכת למשימה מפרכת הנושאת בחובה מאבק מתמשך ויומיומי בין ההורים לילדים. מאבק כזה עלול לחזק את הדימוי של קריאה בעיני הילדים כמתסכלת ולא נעימה, ולהרחיקם אף יותר ממנה.

 

אז איך מגשרים על הפער?

הדבר החשוב ביותר הוא ליצור קישור בין קריאת ספרים לחוויה רגשית חיובית, מזמינה ומלהיבה. מומלץ לייצר איזון דק בין דחיפה של הילד לקרוא והצבת גבולות ברורים בנושא, לבין עידוד של הילד ויצירת התלהבות סביב הקריאה.

בשלב הראשון, מומלץ לשתף את הילד בבחירת הספר- אפשר ללכת למדף הספרים הביתי, לספרייה העירונית או אלינו לסיפור פשוט– אל חנות הספרים בתל אביב או לחנות האינטרנטית. מול מבחר הספרים מומלץ לתת לילד להסתכל ולבחון יחד איתו את האפשרויות.

חשוב מאוד לתת לילד להוביל אל הספרים המתאימים לתחומי העניין שלו, ולא להתעקש על ספרים שאנחנו רוצים שייקרא, במיוחד לא בשלבים הראשונים. ניתן להמליץ על ספרים מסוימים, אך לא כדאי לדחוף לשם בכוח.

בכל מקרה, מומלץ לייצר חוויה שחוגגת ספרים ושממנה הילד ייצא סקרן ולהוט להתחיל לקרוא. מומלץ לפתוח את הספר ולקרוא בו עם הילד עוד במעמד הבחירה כדי לוודא שהרמה מתאימה.

לאחר בחירת הספר, אנו ממליצים לייצר זמני קריאה קבועים משותפים בהם ההורה והילד מתחלקים בקריאה, כך שבהתחלה הילד מתחיל עם קריאת משפט או שניים, או אפילו פסקה, וההורה קורא את שאר העמוד. בהמשך מומלץ לתת לילד לקרוא בעצמו יותר ולצמצם את החלק שלנו באופן הדרגתי.

כדאי לקבוע מראש זמן מוגבל או מספר עמודים מוגבל אותם קוראים באותו היום, ולא לחרוג מהם כדי שלא יהפכו למעמסה- לא לנו ולא לילדים. מומלץ גם לעצור ברגעים מותחים כדי לייצר תחושות של סקרנות ושל ציפייה אצל הילדים לקראת זמן הקריאה הבא.

אם הספר מעניין וילדכם נכנס לתוך העלילה, ייתכן שהרצון להמשיך לקרוא לבד בזמן הפנוי יגיע מיוזמתו של הילד. מומלץ לעודד אותו לעשות כן אך יחד עם זאת לא לייצר מצידכם ציפייה לכך.

עם הזמן והאימון, הקריאה הופכת קלה יותר והילדים צריכים אתכם פחות ופחות. בשלב זה, חלק מהילדים כבר לא יזדקקו לזמן קריאה מוגדר במהלך היום, אבל עבור מי שעוד זקוקים למסגרת הזאת, מומלץ להמשיך ולשמור עליה כחוויה מזמינה ומלהיבה.

 

ספרים לנוער

בספרי נוער האתגרים הם אחרים. ראשית, בגילים בוגרים יותר, משתרבבים לספריית ספרי הנוער גם ספרים מספרות המבוגרים אשר עלולים להכיל תכנים קשים. עם זאת, ספרי מבוגרים רבים, כולל קלאסיקות גדולות, אינם מוגדרים בצורה מובהקת לנוער אבל אין מניעה שיקראו אותם.

בנושא זה, העצה העיקרית שלנו היא להכניס את השיח על הספרים בצורה טבעית הביתה.
אתם יכולים לשתף בעצמכם מחוויות הקריאה שלכם, ולהזמין אותם לשתף אתכם בחוויות שלהם.
שיח זה עשוי לעודד את הילדים לקרוא, וגם פותח לכם ערוץ מידע לגבי התוכן אליו הם נחשפים בקריאה.

בכל מקרה חשוב לזכור שבגילאים האלה אין לנו הרבה שליטה על התכנים אליהם נחשפים הילדים ממקורות רבים, וזהו חלק טבעי מתהליך ההתבגרות.

בגילאים הצעירים יותר, יש הורים שאוהבים לקרוא את ספרי הנוער ולוודא שהם מתאימים לילדיהם לפני שאלה מגיעים לקרוא אותם. גם זאת גישה לגיטימית, במיוחד כאשר אתם מודאגים מהתוכן שעלול להופיע בספר שבחרו ילדיכם, אך חשוב גם לזכור שהיא מגבילה אותם. מומלץ במצבים כאלה לשאול את עצמנו איפה אנחנו שמים את הגבול? מותר לילדים לקרוא ספרים שאנחנו פחות אוהבים, ולפעמים דווקא ספרים עם תוכן שנתפס כקשה עבורנו, עשויים לעשות טוב לילדים שלנו, שמסוגלים לפעמים להתמודד עם תכנים כאלה, בקלות רבה יותר משאנו מצפים.

 

לסיכום, הספרים חשובים וטובים לילדינו, ובעולם שבו יש להם הסחות רבות אחרות, חשוב לשמור את הספרים אטרקטיביים ומזמינים עבורם בכל גיל.

אנחנו מזמינים אתכם אלינו לסיפור פשוט, לבחור יחד את הספרים הבאים לכם ולילדיכם, ומבטיחים לכם ספרים טובים, איכותיים ומעניינים לכל גיל.