משהו חדש מתחיל – הספרים המומלצים מהשנה שחלפה

משהו חדש מתחיל – הספרים המומלצים מהשנה שחלפה

סיפור פשוט מרץ 26, 2023

הרבה ספרים הם על זמניים, אבל גם הקלאסיקות הגדולות ביותר היו חדשות ולא מוכרות בהתחלה, לפני שהפכו לספרות מופת. הפעם, לכבוד השנה החדשה, מצאנו עבורכם ספרים שראו אור  , במהלך שנת 2022 ואולי יום אחד עוד יהפכו לקלאסיקות מן השורה.

גן ליד הים/ פורסטר ריד קובץ סיפורים שהוא מעין תערוכה של דיוקנים ורישומי נוף מאירלנד של תחילת המאה ה־20, כמו ציורים, רישומים עדינים בצבעי מים.

סצנות מחייהם של צעירים ובוגרים הגולשות ממציאות לדמיון ובהן אהבות, געגועים, קונפליקטים, תעלולי הגורל וחלומות בהקיץ. בין אם אלו פגישות עם אהבות נושנות ובין אם היתקלויות ברוחות רפאים, הסיפורים טובלים בנוף המרהיב ובמרחבי הטבע של אירלנד בשלל צבעיו ובחיוניותו.

פורסט ריד נחשב לגדול סופרי אוּלסטר שבצפון אירלנד וזכה להכרה לאחר זכייתו ב־1944 בפרס על שם ג׳יימס טייט על ספרו Young Tom - רומן התבגרות פורץ דרך.

 

כסף/ זאב סמילנסקי אלישע, אוהב הצמחים, חובב הכוכבים, נפרד בצער מהפקולטה לאסטרופיזיקה באוניברסיטה בסיאטל ועובר לניו יורק, לעבודה מתגמלת בחברת פיננסים אשר ממשיכה להגדיל רווחים ו'לעשות כסף' וככל ובזמן שהמצב הפוליטי מחריף ומתקרב למלחמת אזרחים.

יחד עם אלישע חוצים את היבשת אשתו השאפתנית אמילי ובתו החכמה עלמה שעל סף גיל ההתבגרות, העסוקה בגיבוש תמונת עולם משלה. אלא שההידרדרות החברתית והביטחונית המהירה, באמריקה הגדולה כמו גם בבית הקטן שאלישע השאיר מאחוריו בפתח תקוה, מחמירה את המצב.מפגש עם חילמי מי שהחשיב כידידו האמיתי היחיד, חורץ את גורלו.

'כסף' הוא רומן סוער, קצבי ועדכני על אדם שהחיים מושכים אותו מתאוותו הגדולה אל עבר הכסף, דילמה שרבים מאיתנו יכולים להזדהות איתה בתוך מרוץ החיים. זהו ספרו הרביעי של זאב סמילנסקי – מתמטיקאי, משורר וסופר. 

 

אנשי הכוכבים/ דיוויד דובל וקלרק ויסלר לילה חם אחד כשסואטסאקי, אשת נוצה, ישנה עם חברתה מחוץ לטיפי, היא הביעה משאלה להתחתן עם כוכב. להפתעתה, כמה ימים לאחר מכן הגיע הכוכב למלא את משאלתה.

על קורותיה בארץ השמיים, כמו גם על מעלליהם של פני-צלקת, האחים התאומים, קריש-דם וגיבורים נוספים, תוכלו לקרוא בספר זה. סיפורים עתיקים אלה של בני הבלאקפוט עברו בעל-פה במשך דורות, כאשר המשותף לכולם הוא הקשר לכוכבים.

הם עוסקים באנשים יוצאי דופן שעלו לארץ השמיים וחיו בקרב הכוכבים, בכוכבים שירדו לארץ ויצרו קשר עם בני אדם ובאנשים שהפכו לכוכבים, וחושפים את הקשר העמוק של בני הבלאקפוט עם גרמי השמיים. בנוסף לסיפורים תמצאו בספר מידע והסברים על בני הבלאקפוט, תרבותם המסורתית, אמונותיהם, ואורחות חייהם, שיעניקו לכם הבנה מעמיקה יותר של הסיפורים.

בני הבלאקפוט חיים משחר הזמנים בצפון-מערב המישורים הגדולים משני צידי גבול קנדה-ארה”ב של ימינו. על פי המסורת שלהם, הסיפורים שמופיעים בקובץ זה מתארים אירועים שהתרחשו בעבר הרחוק ועיצבו את שמי הלילה ואת היחסים של בני האדם עם כוכבים – על כל הידע והכוחות שקיבלו מהם.

 

אין מקום כזה/ שפרה קורנפלד משפחת הרמן נשברה לראשונה כשההורים התגרשו וחילקו את הילדים ביניהם. אבל הסדקים היו שם קודם, הרבה קודם, ומה שנשבר פעם אחת, לעולם לא יהיה עוד שלם.

כאשר האם, רדופה על ידי זיכרונות מהעבר וחרדות מהעתיד, מחליטה להימלט עם שתי בנותיה הקטנות לאחותה בקנדה, המשפחה מתנפצת שוב, והפעם, לתמיד. רסיסיה הם שמספרים את הסיפור הזה, המתפרש על פני עשרים שנה ושתי יבשות, בין ירושלים לטורונטו, בין קודש לחול.


בתנופה עזה וכובשת נעה שפרה קורנפלד בין נקודות המבט וטווה את הקורים הסמויים מן העין שקושרים את דמויותיה אלו לאלו, מפעילים וכובלים אותן. ביופי, בכאב ובכנות היא מתארת את התפוצצות המשפחה הגרעינית ומתווה את מסלוליהם של החלקיקים שפיזרה לכל עבר.
שפרה קורנפלד היא סופרת ואשת תקשורת. "אין מקום כזה" הוא ספרה השני.

 

עיר תחתית הילה עמית חייהם של אליעד, איברהים ומרים נשזרים יחד בשני כוחות מנוגדים רבי־עוצמה – התשוקה והאיסור. אליעד מתגלגל מעבודה לעבודה, חסר כוחות להתמיד אפילו באחת; בנעוריו התמרד נגד הוריו, שנחרדו מנטייתו המינית והתנכרו לו, והכאב הזה לא מרפה ממנו גם כעבור שנים.

איברהים, בן למשפחה ערבית אמידה ומפנקת, יוצא מהעיר התחתית של חיפה כדי לממש את כישרונו המוזיקלי וגם את אהבתו ליהודי; הוריו, עם כל אהבתם אליו, מתקשים לעכל את הבשורה ולהתנהג אליו באופן רגיל. וגם מרים, העובדת הסוציאלית, נאלצת להעלים את נטייתה המינית, כדי שתוכל ללדת ולהפגין כלפי חוץ מראית עין של משפחה רגילה.  כל הסיפורים מתרחשים בעיר התחתית של חיפה.

עם השנים נוצר בין שלושת הגיבורים, שני גברים ואישה, קשר הדוקונפרצים בו גבולות המגדר, הדת וההשתייכות העדתית. אך הקשר שובר מוסכמות  רק בחשאי. כמו בעיר אחרת, סמויה מן העין, אין לדעת אם יום אחד יֵצא לאור, ואם ישרוד אז או יתפרק. 

ברומן אמיץ זה, מישירה הסופרת מבט אל מציאות מורכבת ואינה מהססת לחשוף את כל מטעניה.

 

אלה היו חמישה ספרים מומלצים במיוחד שיצאו לאור בשנה האחרונה (2022). את הספרים האלה ועוד רבים נוספים ומצוינים תוכלו למצוא באתר של סיפור פשוט, תחת הקטגוריה "ספרים חדשים" המופיעה בעמוד הראשי. קריאה מהנה!