לשמור על הקסם: ספרים בעולם המונע על ידי מדיה חברתית

לשמור על הקסם: ספרים בעולם המונע על ידי מדיה חברתית

סיפור פשוט יולי 27, 2023

ככל שפלטפורמות המדיה החברתית ממשיכות לשלוט בנוף הדיגיטלי, השפעתן על היבטים שונים של חיינו רק עולה והיא אינה מוטלת בספק. תחום אחד כזה שחווה שינויים משמעותיים הוא עולם הספרים, בעיקר ספרי ילדים ונוער.

אז איך רותמים את הילדים אל המילה הכתובה ואיך ומדועאנו מתעקשים לשמר את הספרים כחלק משמעותי מחיינו?

 

התפתחות המדיה החברתית והטכנולוגיה וכיצד היא משפיעה על ספרים

במהלך העשור האחרון, המדיה החברתית גדלה באופן אקספוננציאלי, והפכה לחלק בלתי נפרד מצריכת התוכן.

המעבר לפלטפורמות דיגיטליות הוביל לעלייה במספר הספרים האלקטרוניים וספרי השמע, כאשר קוראים רבים בוחרים בפורמטים אלה על פני מהדורות מודפסות מסורתיות.

ספרי ילדים ונוער הושפעו במיוחד ממגמה זו, כאשר סופרים ומו"לים מתאימים את סגנונות הסיפור והנושאים שלהם כדי לשרת קהל בעל ידע דיגיטלי רב יותר.

אחד השינויים הבולטים בספרות הילדים והנוער הוא שילוב אלמנטים מהמולטימדיה בנרטיב. ספרים אלקטרוניים אינטראקטיביים, למשל, מאפשרים לקוראים צעירים לעסוק בסיפורים ברמה עשירה יותר באמצעות סרטונים, אנימציות ותכונות אינטראקטיביות אחרות.

דוגמא נוספת וישראלית במיוחד לספרים אינטראקטיביים היא ספרים שהוציאה הסופרת הישראלית אשכר ארבליך-בריפמן בתוך אפליקציה ייעודית.

הספרים נכתבו בפורמט של שיחות וואטסאפ בין הדמויות, אותן אנחנו קוראים כביכול דרך הטלפון של גיבור/ גיבורת הסיפור, על פי סדר הופעתם (כלומר, על פי סדר השיחות המתקיימות בהתאם לקו העלילה).

ספרים מסוג זה מדברים את השפה אליה נחשפים ילדים ובני נוער באופן שגרתי במדיות החברתיות, ועל כן הם נחשבים נוחים ומזמינים לקריאה.

עם זאת, בעוד שניתן לראות בחוויית קריאה כזו התפתחות חיובית, יש הטוענים כי היא גורעת מחוויית הליבה של הקריאה ועשויה לתרום לטווח קשב קצר יותר.

 

מדוע חשוב לשמר את קיומם של ספרים מודפסים

אחד החסרונות הגדולים של אפשרויות הקריאה האינטראקטיביות היא הפגיעה המהותית במבנה הסיפור.

הקריאה האינטראקטיבית, בדומה למדיות החברתיות, מאפשרת לקורא לקפוץ בין טקסטים שונים, תמונות, סרטונים והקלטות.

בעוד מצד אחד אפשרות זו משאירה את הקורא עירני ומושכת שוב ושוב את תשומת לבו, היא פוגעת מהותית ביכולות הריכוז שלו ואף יותר מכך, בהרגלתו למבנה סיפורי סדור, מתקדם ומתפתח.

אנו פוגשים מבנים סיפוריים כאלה באופן בלתי פוסק בחיי היומיום שלנו בשיחות עם אנשים, בלימודים ובעבודה.

מבנה זה הוא מהותי וחסר תחליף על מנת לייצר הבנה עמוקה של המציאות. הפגיעה האנושה בו, אשר נגרמת על ידי המדיות החברתיות, פוגעת ביכולת שלנו להכיל ולהבין סיפור שלם, ומתוך כך גם ביכולות התקשורת הבינאישיות שלנו אשר נראה שהולכות ומשתבשות עם הזמן.

מסיבה זו, קריאה סדורה בספר פיזי עם התחלה, אמצע וסוף ברורים, אליהם נחשפים הקוראים שלב אחר שלב במעבר מעמוד לעמוד, מרגילה אותנו למבנה השלם, מנחילה את הסבלנות הנדרשת כדי להתמודד איתו, וכך משמרת את היכולת החשובה הזאת ואת פירותיה בחיי היומיום שלנו.

יתר על כן, ולמרות הנוחות שמציעים פורמטים דיגיטליים, לספרים פיזיים יש תכונות ייחודיות שלא ניתן לשכפל על המסך.

חוויית המישוש הבאה לידי ביטוי בהחזקת ספר, דפדוף בין דפיו, והריח המובהק של דיו ונייר הם כולם היבטים התורמים לקסם של ספרים מודפסים.

היבט חשוב נוסף הוא הפער בין סיפוק המרכיב החזותי שמספקים סרטים, סדרות וסרטונים, על פני בניית העולם היצירתית הנדרשת מקורא ספר פיזי מסורתי, אשר נדרש ליצור ולדמיין בעיני רוחו פנים ונופים שאינם ניתנים לו באופן מלא במילה הכתובה.

בעולם הספרים פיזים יש ריבוי של דמויות, מקומות ומערכות יחסים והוא מפתח את היכולת להכיר בשוני ובאחרות.

לאובדן ספרים פיזיים יהיו השלכות מרחיקות לכת, לא רק על תעשיית המו"לות אלא גם על המורשת התרבותית שלנו ועל עולמנו הפנימי.

ככאלה, חיוני לשמר את קיומם ולהמשיך לעודד את הקריאה בספרים מודפסים. במקביל לקריאה בפורמטים הדיגיטלים השונים.

 

כיצד לשמור על עניין בקריאת ספרים בעידן דיגיטלי

למרות עליית הסחות הדעת הדיגיטליות, עדיין ניתן לטפח אהבה לקריאה בקרב ילדים ומבוגרים צעירים.

אסטרטגיה יעילה אחת היא לאזן בין אימוץ הטכנולוגיה לבין שימור מהות הספרים. לדוגמה, הורים ומחנכים יכולים להכיר לילדים שילוב של חומרים דיגיטליים ומודפסים, ולחשוף אותם ליתרונות של שני הפורמטים.

גישה נוספת היא ליצור חוויות קריאה מרתקות באמצעות טכנולוגיה מבלי לאבד את הקסם בקריאת ספרים מודפסים.

דוגמאות לכך כוללות מועדוני קריאה הנערכים באמצעות פלטפורמות, ועידות וידאו, ביקורי סופרים וירטואליים או שימוש במציאות רבודה כדי לשפר את חוויית הקריאה.

על ידי שילוב הטכנולוגיה בעולם הספרים בצורה מאוזנת ובמינונים מבוקרים, אנו יכולים לטפח אהבה לקריאה שמתעלה על הסחות דעת דיגיטליות.

 

לסיכום

בעוד שהרשתות החברתיות השפיעו על נוף הספרים והרגלי הקריאה, עדיין מומלץ לשמור על עניין בקריאה ולהבטיח את שימורם של ספרים פיזיים.

על ידי מציאת איזון בין אימוץ הטכנולוגיה מחד, לבין הכרהבקסם ובהחשיבות הרבה שיש לספרים המודפסים ולהרגלי הקריאה המסורתיים מאידך, אנו יכולים להמשיך להעביר את חדוות הקריאה לדורות הבאים.