הפייג' טרנר המושלם: מדריך לבחירת ספרי ילדים

הפייג' טרנר המושלם: מדריך לבחירת ספרי ילדים

סיפור פשוט יולי 20, 2023

כיצד לבחור ספר שיעניין ויתאים לילדכם

כדי להבטיח חוויית קריאה מרתקת ומהנה, חשוב לקחת בחשבון את תחומי העניין והתחביבים של ילדכם. שימו לב לנושאים, לסרטים או לפעילויות האהובים עליהם, שכן אלה יכולים לשמש כנקודות התחלה מצוינות בעת חיפוש ספרים.

אנחנו לא מדברים רק על ספרים שילדיכם אוהבים את הסרט המבוסס עליהם, אלא גם בצורה נרחבת יותר, לדוגמא – אם ילדיכם אוהבים סרטים כמו הארי פוטר או משחקי הרעב, ישנם אינספור ספרי פנטזיה שיוכלו ככל הנראה לסקרן אותם. ילדים אוהבי טבע למשל, יוכלו להנות מספרים העוסקים בבעלי חיים או במסעות בעולם. 

זיהוי רמת הקריאה והיכולות של ילדכם הוא גורם מפתח נוסף. ודאו שהספר שנבחר אינו פשוט מדי או מאתגר מדי, ואפשרו להם לפתח את כישוריהם תוך שמירה על מעורבות.

ספר מעניין עבור הילד יהיה כזה שמתאים לילד הן מבחינת הרמה השפתית והן מבחינת תוכן עלילה התואם את בגרות הילד ואת תחומי העניין שלו.

קחו בחשבון את גילו ובגרותו של ילדכם בעת בחירת ספר, וודאו שתוכנו מתאים וניתן להזדהות עמו. שימו לב שחשוב לשלב את שני המרכיבים יחד.

כך למשל, אם תבחרו עבור ילד שרמת הקריאה שלו נמוכה יחסית ספרים קלים לקריאה אך שתוכנם ילדותי מידי עבורו ילדכם עלול להשתעמם ומלאכת הקריאה תישאר בגדר מטלה משעממת.

מהצד שני, גם אם רמת הקריאה של ילדיכם גבוהה והם מסוגלים לקרוא ספרים במשלב שפתי גבוה, חשוב לשים לב שתוכן הספרים תואם את גילם ואת רמת בגרותם, על מנת שלא לחשוף אותם לתכנים שהם אינם בשלים לקרוא.

 

מה לקחת בחשבון בעת בחירת ספר עבור הילד שלך

יש לקחת בחשבון מספר היבטים בעת בחירת הספר המושלם עבור ילדכם. ראשית, להעריך את הרלוונטיות של נושאים, כפי שהם צריכים להדהד עם חוויות ושאיפות של הילד.

נושאים שנבחרו היטב יכולים לא רק לבדר אלא גם לחנך ולעורר השראה. ספרים לילדים ולנוער מצליחים לשלב בצורה מוצלחת בין עלילה סוחפת לתכנים היסטוריים, אקטואליים ואחרים המעשירים את הידע הכללי של הקוראים.

איכות הכתיבה והאיורים חשובה לא פחות. חפשו ספרים עם עלילות מרתקות, דמויות מפותחות ופריטים חזותיים מושכים שימשכו את תשומת הלב של ילדכם. בחרו תוכן מותאם גיל שמציג בהדרגה אוצר מילים ומושגים חדשים, המקדם צמיחה והתפתחות.

חשוב מאוד לשים לב להכיר לילדים מגוון רחב של גיבורים אליהם יוכלו להתחבר מבחינת גיל, מגדר וחוויות החיים של הגיבור.

נושא חם אחד שמדובר הרבה בימים אלה הוא למשל ההתייחסות לגיבורות חזקות המשמשות מודל לחיקוי הן לילדים והן לילדות הקוראות אותן.

בשנים האחרונות עולות לכותרות יותר ויותר גיבורות מפורסמות, החל מגיבורות קלאסיות כמו מטילדה של רואלד דאל, פוליאנה של אלינור פורטר ומומו של מיכאל אנדה ועד לגיבורות חדשות כמו קטניס (משחקי הרעב) של סוזן קולינס, קטסה (מחוננת) של קריסטין קאשור ואפילו הרמיוני (הארי פוטר) של ג'יי קיי רולינג.

לבסוף, תנו עדיפות לייצוג מגוון והכלה בספרים שתבחרו. חשיפת ילדכם לתרבויות, רקעים ופרספקטיבות שונות יכולה לטפח אמפתיה, הבנה והשקפה פתוחה.

 

כיצד לעודד את ילדכם לבחור ספר באופן עצמאי

אחת הדרכים הטובות ביותר להחדיר את אהבת הקריאה לילדכם היא על ידי קידום עצמאותו בבחירת ספרים. התחילו בביקור משותף בחנויות ספרים ובספריות, זה יאפשר להם לחקור ז'אנרים ומחברים שונים.

התנסות מעשית זו יכולה לעורר התרגשות וסקרנות לגבי עולם הספרות. אפשר אפילו לעודד תיאום של הביקורים בספרייה עם חברים נוספים של הילד וכך לעודד שיח סביב הספרים ובחירתם.

בבית, צרו סביבת קריאה נוחה מלאה במגוון רחב של ספרים העונים על תחומי העניין של ילדכם. עודדו דיונים על ספרים, סופרים וסיפורים, שתפו את החוויות וההעדפות שלכם תוך הקשבה פעילה לשלהם.

לבסוף, שבחו ותגמלו את ילדכם על קבלת החלטות עצמאיות. חיזוק חיובי יכול להניע אותם להמשיך לחקור כותרים חדשים, לפתח עוד יותר את הרגלי הקריאה שלהם ואת כישורי החשיבה הביקורתית שלהם. 

לסיכום, בחירת הספר המושלם עבור ילדכם כרוכה בהבנת תחומי העניין שלו, יכולותיו ואיכות האפשרויות הזמינות. על ידי הדרכת ילדכם בתהליך זה ועידוד עצמאותו בבחירת ספרים, אתם לא רק מטפחים את אהבתו לקריאה, אלא גם תורמים לצמיחתו האינטלקטואלית והרגשית. קריאה נעימה!