חדרים מלאים ספרים עם שירן תמרי

חדרים מלאים ספרים עם שירן תמרי

סיפור פשוט אוקטובר 14, 2021

 בחודש שעבר נפרדנו משירן, שעבדה איתנו בחנות יום־יום בשנתיים וחצי האחרונות ומילאה אותה בצבעים וביופי, בפרוזה נהדרת ובספרי אמנות משובחים, ובשיחות רבות השראה על ספרות, תרגום, אמנות ועיצוב. בין האריזות והסידורים לקראת המעבר לפירנצה, ביקשנו ממנה לענות על כמה שאלות על החדרים מלאי הספרים שלה.

איך הספרייה שלך מסודרת?
ממש כמו בחנות, לפי ארץ המוצא של הסופר/ת. בת דוד שלי סיפרה לי לפני שנים שככה היא מסדרת את הספרייה וזה נשמע לי כמו רעיון נהדר. כל חיפוש אחרי ספר הוא מסע.

אילו ספרים גרמו לך להתאהב בקריאה בילדותך?
יש כל כך הרבה: "כל מה שהיה (אולי) וכל מה שקרה (כמעט) לקרשינדו ולי" של דבורה עומר, "מיו מיו שלי" של אסטריד לינדגרן שהלוואי וידפיסו שוב, כל הסדרה של אן שרלי, שלושים וחמישה במאי של אריך קסטנר, ההוביט ועוד ועוד.

   

אילו מהספרים שבספרייה שלך קראת הכי הרבה פעמים?
האמן ומרגריטה, אן שרלי, כל טריליון הספרים בסדרת "הרואים למרחק" של רובין הוב (באנגלית) וכמובן טרילוגיית הרגעים הקשים שלי "all souls" שרק הספר הראשון שלה תורגם לעברית (אפשר להפסיק עם ההרגל המגונה הזה?)

איך העבודה בסיפור פשוט השפיעה על הרגלי הקריאה שלך?
אני לא בטוחה ששינתה כמו שהרחיבה אותם. יצא לי להכיר ולקרוא הרבה יותר פילוסופיה מערבית ומזרחית, ספרות מקור, רומנים גרפיים. הטעם ותחומי העניין של שאר נשות הצוות, המלצות של לקוחות - כל אלו העירו וליבו את הסקרנות שגם ככה קיימת. רוב התקופה שלי בחנות רציתי כל הזמן לקרוא הכל ואני חושבת שזה קצת המצב של רוב מי שנכנס לחנות.

ההתרגשות שלך בכל פעם שהגיע לחנות משלוח של ספרי אמנות ממש מידבקת. היות שזה לא יקרה יותר בזמן הקרוב, תוכלי לספר לנו על כמה ספרי אמנות שהתרגשת מהם במיוחד, ולמה?
דבר ראשון לא לדאוג, עשיתי הזמנה קטנה של ספרי אמנות קצת לפני שעזבתי וחלק מהספרים כבר התחילו להגיע. זאת שאלה קצת קשה כי אני מזמינה את הספרים שהכי הייתי רוצה והכי אוהבת אז קשה לבחור. אני מאוד אוהבת את Klimt Schiele: Drawings from the Albertina Museum, Vienna שמציג עבודות פחות מוכרות של שני הציירים הנפלאים האלו, את הספר העצום והמדהים של האמנית הבריטית המופלאה ג'ני סאביל בהוצאת רזילי שמודפס באיכות כל כך מופלאה שאי אפשר להפסיק לדפדף, את Cabinet of Curiousities בעריכת פטריק מוריס שמספר על ההיסטוריה של חדרי הפלאות ומציג את כל הדברים המיוחדים וההזויים שהוצגו שם.

הקשר בין אמנות לספרות מאפיין במיוחד את העשייה שלך: העבודה בסיפור פשוט לצד ניהול גלריות וחנויות עיצוב והמעבר לאיטליה ללימודי רסטורציה, ההשקעה במחלקת האמנות בחנות לצד מחלקת הפרוזה והבחירה של הדימויים המתאימים ביותר לשירים שאנחנו מפרסמות מדי שבוע. איך את רואה את הקשר שבין אמנות וספרות, בין ויזואליה למילים? האם יש ספרים ספציפיים שאת חושבת שרגישים לקשר הזה במיוחד?
מאז ומעולם אהבתי ספרים שמתוארים בהם תחומי אמנות אחרים: מוזיקה, אמנות, אוכל וכו'. (למשל כל הספרים של אנה אנקוויסט, כל הספרים של הרוקי מורקמי, חגיגה נודדת של המינגוויי, החוחית של דונה טארט, עין החתול של מרגרט אטווד. אני יכולה להמשיך). עם ההתמקדות בתחומי האמנות והעיצוב הרגשתי שהקשר בין מילים לדימויים הוא קשר שמוסיף לשני התחומים, כמו צבעים משלימים - הם גורמים אחד לשני לבלוט ולהיות זוהרים יותר, מוסיפים עומק ועושר אחד לשני והופכים את חווית הקריאה והצפייה למקיפה ושלמה.

 

איך ארזת את הספרים שלך לקראת הנסיעה לפירנצה? ואילו ספרים תקחי איתך לשם?
כרגע לצערי רוב הספרים שלי נארזו היטב ואוחסנו בעליית הגג של ההורים שלי. אני מקווה שאחרי כמה זמן שם ארגיש שאני בבית ואוכל לחשוב על לשלוח אותם אליי. האריזה גרמה לי לעבור על כל הספרייה ולהדק את האוסף, אבל גם גרמה לי לרצות עוד המון המוני ספרים שחסרים ואני מאוד רוצה שיהיו לי. הצלחתי לעשות לעצמי שני ארגזים של ספרים שאת חלקם אקח איתי וחלקם יביאו לי משפחה וחברים שיבואו לבקר. אני מאוד מרוצה מהתמהיל שנוצר שם: קצת סיפורת בעברית ואנגלית כמו חדר המסקרן של יובל שמעוני, קלאסיקות גותיות כמו דרקולה ופרנקשטיין שרציתי להשלים, קצת תאוריה של אמנות (על הרוחני באמנות של קנדינסקי, עבודות מוקדמות של זהא חדיד, המעבר בתעלות הדמע תקין של נועה צדקה), קצת שירה (צ'ארלס בוקובסקי, אלחנדרה פיסארניק, וולט וויטמן). ספרים שכבר קראתי ואני לא מוכנה להפרד מהם וכאלו שעוד לא קראתי ואני לא מוכנה לחכות שיגיעו אלי שוב (The Crane Wife של פטריק נס, ארבעים הימים של מוסה דאג שמזמן רציתי לקרוא שוב). זאת ערימה שמאוד מרגשת אותי ואני ממש מחכה לרגע שאתחיל ליהנות ממנה. 

אם אדם זר היה מעיין בספרייה שלך, מה הוא היה מסיק לגבי בעליה? מה הוא היה מופתע למצוא?
אין לי שמץ. עדכנו אותי מה היו התגובות :)