חדרים מלאים ספרים עם יניב איצקוביץ'

חדרים מלאים ספרים עם יניב איצקוביץ'

סיפור פשוט אוקטובר 22, 2020

יניב איצקוביץ' הוא אחד הסופרים המקוריים והמבריקים שגילינו בשנים האחרונות. אחרי ספרו הקודם, תיקון אחר חצות, שבעינינו ובעיני רבים מקהילת הקוראים/ות הקבועים/ות שלנו הוא אחד מהספרים הטובים שנקראו בשנים האחרונות, התרגשנו מאוד לקבל את ספרו החדש שיצא זה לא כבר, אף אחד לא עוזב את פאלו אלטו

לכבוד צאת הספר החדש, הזמנו את יניב איצקוביץ' לספר לנו קצת על הקריאה שלו בחודשים האחרונים, ולתת לנו הצצה אל הספריה הביתית שלו ואל פינת העבודה ממנה נכתבים הספרים. 


מה אתה קורא עכשיו?

אני חוזר בימים אלה אל חיים הזז, שהוא אחד הסופרים המבריקים והמצחיקים ביותר בספרות העברית. אני מוצא שהוא מנחם אותי בימים מורכבים אלה. אני קורא שוב את ״סיפורים נבחרים״ שלו בימים אלה.

בסיפורו המפורסם ״הדרשה״ הוא מציג דמות של אדם אשר מופיע בפני ראשי ההגנה ובפיו תלונה. עשיתי קצת קיצורים, אבל הטקסט הזה הוא נהדר (עמודים 150-151):
״אני מתנגד להיסטוריה היהודית. אני רוצה לבאר למה. סבלנות רגע אחד… ראשית, אני אתחיל מזה שאין לנו היסטוריה כלל. זו עובדה…בקיצור, כאן קבור הכלב. שלא אנחנו עשינו את ההיסטוריה שלנו, כי אם הגויים עשו לנו אותה…אבל היא לא שלנו, לא שלנו כלל וכלל! משום שאנחנו לא עשינו אותה, משום שאנחנו היינו עושים אותה אחרת, משום שלא רצינו שתהא כזו, ורק אחרים רצו והם הכריחו אותנו לקבלה, בעל כרחנו, וזה כבר עניין אחר לגמרי… אתם לא יכולים אפילו לתאר לעצמכם איך אני מתנגד לה, איך אני שולל אותה ואיך... אני לא מכבד אותה! הביטו! תחשבו רגע… מה יש בה? הנה, השיבו לי: מה יש בה? גזירות, עלילות, רדיפות, וקידוש השם, ועוד הפעם ועוד הפעם ועוד ועוד, וכך עד אין סוף… הנה היא מה, וזה הכול! סוף כל סוף זה… זה… משעמם עד מוות, פשוט משעמם! תרשו נא לי עובדה אחת, עובדה קטנה אחת. ידוע, בכל העולם ילדים קוראים ברצון רומנים היסטוריים. שם, יודעים אתם, מעשים ועלילות גדולות, גיבורים, לוחמים וכובשים עזי לב ועזי נפש. במילה אחת, עולם מלא גבורה, והנה דווקא כאן, בארץ ישראל, הילדים שלנו אינם רוצים לקרוא…כן, הם קוראים, אבל רומנים היסטורים של הגויים, לא של היהודים, מדוע זה ככה? זה לא לחינם, זה לא סתם ככה, פשוט, ההיסטוריה היהודית משעממת, לא מעניינת. אין בה לא מעשים ועלילות, לא גיבורים וכובשי עולם, לא שליטים ובעלי מעשים ואדוני כל המעשים, רק ציבור של דוויים וסחופים, נאנחים ובוכים ומבקשי רחמים.״ 

לאחרונה ראה אור הספר אהבה רחוקה - 24 מכתבים ששלחה המשוררת יוכבד בת-מרים אל חיים הזז. המכתבים שופכים אור על חיי יהדות רוסיה שלאחר המהפכה ועל סיפור האהבה בין השניים על רקע פרידתם ונדודיהם עד לפגישתם המחודשת בפריז, ב־1926. ספרים נוספים של חיים הזז חסרים בדפוס ועותקים לקריאה אפשר למצוא בספריות הציבוריות ובחנויות ספרים יד שנייה. 

על מה אתה עובד בזמן האחרון?
בימים אלה אני עדיין בלב ההתרגשות מהוצאת הספר האחרון שלי, אף אחד לא עוזב את פאלו אלטו, ומתכונן היטב לכתיבת הספר הבא, שאני כבר יודע על מה הוא הולך להיות, אבל צריך לחכות לרגע הנכון להתחיל לכתוב אותו. 



----------------------------------------------------------------
  יניב איצקוביץ' הוא סופר, ד"ר לפילוסופיה ומרצה. הוא זכה בפרסים רבים על יצירתו הספרותית, בהם: פרס ספר הביכורים של השנה מאת עיתון הארץ על ספרו דופק; פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים על הרומן השני שלו, אדם וסופי; הרומן השלישי שלו, תיקון אחר חצות, זיכה אותו בפרס תרגום מאת קרן עם הספר, בפרס רמת גן לספרות ובפרס עגנון, והוא אף היה מועמד לפרס ספיר באותה שנה. ספריו תורגמו לשפות רבות, ביניהן אנגלית, איטלקית וצרפתית. הסופר יורם קניוק כתב עליו "יש באיצקוביץ' הקסם שיש בסופרים ובסיפורים גדולים. היינו הניצוץ... שעושה ספרות מעולה".