עלייתם של הספרים האלקטרוניים: היתרונות והחסרונות של קריאה דיגיטלית

עלייתם של הספרים האלקטרוניים: היתרונות והחסרונות של קריאה דיגיטלית

סיפור פשוט פברואר 25, 2024

בעידן הטכנולוגיה המתקדמת, השתנה רבות גם האופן בו אנו קוראים ספרים. לצד הספרים המודפסים המוכרים והאהובים, אנחנו חוזים בעלייתם של הספרים האלקטרוניים, שפתחו את השער לחוויית קריאה מתקדמת וטכנולוגית. אך האם הבשורה באמת גדולה כל כך? האם הספרים הדיגיטליים אכן עתידים לדחוק מן העולם את הספרים המודפסים?

 

מה הם ספרים אלקטרוניים?

ספרים אלקטרוניים/ דיגיטליים הם גרסאות אלקטרוניות של ספרים, הנגישות לקריאה דרך מכשירים אלקטרוניים כמו טאבלטים, קוראי ספרים אלקטרוניים וטלפונים חכמים. הם נפוצים במיוחד בעידן הדיגיטלי והם מציעים אפשרויות שונות להתמודדות עם טקסטים וסיפורים מגוונים. כיום, רוב הספרים החדשים הרואים אור מציעים גם גרסה דיגיטלית, הניתנת לרכישה דרך אפליקציות שונות.

 

קריאה בספרים דיגיטליים – יתרונות וחסרונות:

קריאה דיגיטלית מגיעה עם יתרונות, אך יש בה לא מעט חסרונות שלא ניתן להתעלם מהם;

בין היתרונות הבולטים בקריאת ספרים דיגיטליים ניתן למנות בין השאר את מחירם הזול של הספרים, הזמינות הגבוהה שלהם בכל מקום וכל הזמן. האפשרות לשמור את הספרים במכשיר אחד ולחסוך בכך מקום פיזי (יעיל במיוחד בזמן נסיעות), היכולת להדגיש ולסמן מקטעים חשובים אליהם נרצה לשוב בהמשך ולהשתמש בכלי החיפוש לאיתור מידע מסוים.

כמו כן, לספרים הדיגיטליים יש גם חשיבות אקולוגית כיוון שהם מאפשרים שימוש ארוך טווח, הם לא 'מתקלקלים' ולא צורכים נייר. ואם לא די בכל אלה- הם גם בדרך כלל לא הולכים לאיבוד.

עם זאת, למרות היתרונות הרבים, בקריאה הדיגיטלית לא הכול ורוד: רבים מדווחים שהקריאה הדיגיטלית היא פחות חווייתית ביחס לקריאת ספרים מודפסים. היא לא מאפשרת את התחושה, המשקל והריח שמספקים הספרים המודפסים הרומנטיקה שהיא חלק מהותי מתרבות הקריאה. אבל כל אלה הם רק חסרונות משניים.

החסרונות העיקריים של הקריאה הדיגיטלית הם דווקא בריאותיים – הקריאה הדיגיטלית מגבירה באופן משמעותי את זמני הצפייה במסכים. היא מעייפת את העיניים ועלולה אף לפגוע בראייה לאורך זמן. כמו כן, ידוע היום שצפייה בתנועה המהירה והמרצדת של הכתב על גבי המסכים עלולה להשפיע לאורך זמן על יכולות הריכוז לטווח ארוך. את זה מגבירות גם הסחות הדעת הרבות הטמונות בשימוש בטלפון ובטאבלטים לצרכי קריאה, אשר משמשים אנשים רבים כפלטפורמת קריאת ספרים דיגיטליים מועדפת.

בעוד קוראי הספרים הייעודיים משמשים לקריאה בלבד, טאבלטים וטלפונים ניידים, המהווים ככל הנראה את האפשרות פופולאריות יותר, רוויים בהסחות דעת הנובעות מאפליקציות שונות הזמינות בהינף אצבע והתראות רבות הקופצות על המסך, מוציאות אותנו מריכוז במקרה הטוב ומושכות אותנו לנטוש את הטקסט לטובת מענה מיידי על ההתראה במקרה הרע.

כך פסק הזמן והשלווה המתלווה לקריאה בספרים מודפסים נפגע בצורה אנושה עם המעבר לקריאה הדיגיטלית וכך גם המפלט שאפשרו הספרים מחיי היומיום המהירים ומהפגיעה המתמשכת של המסכים ביכולות הריכוז והסבלנות שלנו, אובד כליל.

חיסרון נוסף של הקריאה הדיגיטלית הוא אור המסכים המכוון אל העיניים. רבים מהמסכים הללו, הכוללים את הטאבלטים והטלפונים, מכילים אור כחול אשר פוגע בייצור הטבעי של מלטונין בגוף שלנו, המוכר גם כהורמון השינה.

כך למעשה החשיפה למסכים עלולה גם לפגוע בשינה שלנו והיא רלוונטית במיוחד עבור אלה מאיתנו שנוהגים לקרוא בערב ולפני השינה.

 

אז מה עדיף- ספר דיגיטלי או ספר מודפס?

כמובן שהבחירה בין ספר דיגיטלי וספר רגיל תלויה בצרכים ובהעדפות הקורא. למי שמחפש נגישות, אחסון מרוכז ואפשרויות נוספות כמו הדגשת טקסט וחיפוש, הספר הדיגיטלי יכול להיות הבחירה המתאימה.

עם זאת, חשוב לזכור גם את היתרונות המשמעותיים של הספרים המודפסים – במיוחד את אלה הקשורים לשמירה על הראייה, שמירה וחיזוק של יכולות הקשב ועל שינה טובה וסדירה. וזאת כמובן מבלי לשכוח את היתרונות הנוספים והנוסטלגיים כגון חוויית ההתנתקות מחיי היומיום לצורך צלילה עמוקה ורגועה אל תוך הספר, הכוללת את הריח, התחושה והזיכרונות שמביאים איתם הספרים הפיזיים.

חשוב להתייחס גם לשיקול הכלכלי – אמנם רכישת ספרים דיגיטליים היא זולה יותר, אך אמצעי הקריאה הם יקרים משמעותית. לצד זה, גם רכישת ספרים פיזיים היא קלה, זולה ונוחה היום יותר מתמיד בעידן בו חנויות יד שנייה, ספריות רחוב וספריות ציבוריות נגישים לציבור בקלות.

כמו כן, עם הזמן עולה גם מחירם של הספרים הדיגיטליים והפער בין ספרים דיגיטליים לספרים פיזיים חדשים הולך ומטשטש. כמו כן, הרכישה של ספרים פיזיים חדשים היא היום קלה יותר מאי פעם, עם האופציה לרכוש בחנויות ספרים אינטרנטיות, כמו זו שלנו ב'סיפור פשוט', במקום לרוץ עד לחנות ספרים פיזית. חנות הספרים האינטרנטית מציעה משלוחים עד הבית של מגוון רחב מאוד של ספרים, מכל הסוגים ולכל הגילאים.

 

לסיכום

הבחירה בין ספר פיזי או דיגיטלי תלויה בגורמים רבים הקשורים לצרכים הספציפיים של כל קורא, עם זאת, ברור לחלוטין שעוד לא הגיע הזמן להספיד את הספרים המודפסים, שטומנים בחובם יתרונות רבים שעד כה לא הגיעו אל הספרות הדיגיטלית, כך שגם אם אתם מחובבי הספרים האלקטרוניים, אנחנו ממליצים לשלב ולשמור מקום וזמן גם לספרים הפיזיים, במיוחד לחובבי הקריאה לפני השינה.

אנחנו מזמינים את כולכם אל חנות הספרים האינטרנטית של 'סיפור פשוט', כאן תוכלו למצוא מסחר ספרים ומגוונים ולשמור על גחלת הקריאה הנוסטלגית בספרים פיזיים כפי שמגיע לה!