ספרים אלקטרונים או ספרים מודפסים - מה עדיף ומתי?

ספרים אלקטרונים או ספרים מודפסים

סיפור פשוט אוגוסט 23, 2021

שאלות כמו האם לרכוש ספרים בחנות מקוונת או בחנות פיזית, או האם לרכוש ספר אלקטרוני או ספר מודפס הן שאלות מורכבות ותלויות ברובן בהרגלי צריכה משתנים, ובהקשרים חברתיים-תרבותיים שונים. אך באופן מפתיע בדו"ח בינלאומי שהתפרסם לאחרונה נמצא כי הביקוש לספרים מודפסים על פני ספרים אלקטרוניים דווקא גובר וזאת למרות ההאצה הטכנולוגית המאפיינת והמשפיעה על כל תחום מחיינו. תוצאות הדו"ח אכן מפתיעות ונראה כי למרות שהספר האלקטרוני זמין ואפשר לרכוש אותו ולממש את הצורך ברכישה ובקריאה באופן מיידי, אין כמו ריח של ספר חדש, ואין תחליף לפעולת העלעול בדפי הספר והמגע בספר מודפס. בין אם אתם חובבי ספרים מודפסים, ספרים אלקטרוניים או מעוניינים בשניהם, הנה כמה מחשבות על השימושים השונים ב'ספר', על הרגלי הקריאה בספרים אלקטרוניים ובספרים מודפסים ומה עדיף על מה, ומתי


ספר אלקטרוני - עולם טכנולוגי

המאפיין הבולט ביותר בספרים אלקטרוניים הוא במיידיות שלהם. המרחב האינטרנטי מאפשר  הפעלת שיטות מחקר ואמצעי חיפוש רבים, השיטוט האינוספי מאפשר איתור סוגים וז'אנרים רבים של ספרים, ובו בזמן ואם נרצה גם לרכוש אותם באופן מייידי ומהיר. אין לנו כבר צורך באיסוף מידע, הליכה לספרייה או לחנות הספרים הקרובה לביתנו, ואפשר לומר כי הזמנת ספרים אונליין, ההמתנה למשלוח המגיע אלינו רק אחרי מספר ימים, אף היא רלוונטית פחות פילו אין צורך להזמין אותם אונליין ולחכות שיגיעו אלינו במשםוח לאסוף את המידע וללכת לספריה או לחנות הספרים ביום למחרת או לחלופין להזמין אותם אונליין – ולקבל אותם במשלוח עד הבית שיגיע אלינו רק אחרי כמה ימים. היתרון אם כן דיי ברור, בספר אלקטרוני אנחנו מבצעים את הרכישה ובתוך מספר שניות הספר כולו עומד לרשותינו.
ספרים אלקטרוניים מייצגים חדשנות, ניידות ומשולבים בהם מושגים והרגלים טכנולוגיים המקובלים בקרב דור הקוראים/ות העכשווי. עלינו להפעיל את הטאבלטים או הטלפונים שלנו, לאתר  יישום התומך בספרים אלקטרוניים ואז להתחיל לקרוא. היצע הספרים רחב והספרייה שלנו יכולה לגדול ללא שום מגבלת מקום. יש מי שיעדיפו לקרוא ספרים אלו מאחר והם לא יצטרכו יותר לסחוב דברים כבדים בתיקים שלהם. עובדה נוספת ומעניינת נוספת היא שאנחנו כבר לא צריכים ללכת לחנויות ספרים. שוב, הכוונה היא למי שעבורם ביקור בחנות ספרים עשוי להיראות כ כ בזבוז זמן . אחרים דווקא לא יסכימו לוותר על ביקור בחנויות ספרים מאחר והן גדושות ב ספרים מדהימים ומעניינים וחלק מהחווייה מבחינתם היא דווקא להגיע אל החנות עצמה, לגעת בספרים, לפגוש בצוות החנות, לקבל המלצות קריאה, לשוחח עם קוראים וקוראות נוספים, סופרים וסופרות ועוד.  עם זאת, אנו יכולים להשיג את כל הספרים הרצויים דרך האפליקציה מבלי שנצטרך להקדיש זמן ספציפי לביקור בחנות הספרים.

ספר מודפס הוא אובייקט אסתטי  – חוויה ללא תחליף

הספרים המודפסים זקוקים למקום אחסון,. במיוחד אם אתם אנשים שרוכשים וקוראים המון ספרים ואין לכם בהכרח ספרייה גדולה בבית אז ספר אלקטרוני עשוי להיות פתרון טוב עבוריכם/ן. מי שלא מוותרים על הספרייה הביתית, נוהגים אחת לתקופה לסדר את מדפי הספרים, להחליף או לתרום חלק מהספרים ו ובכך לפנות מקום לרכישת ספרים חדשים בחנות הספרים העצמאית או השכונתית האהובה עליהם, או בכל חנות ספרים מקוונת. חנויות הספרים הפיזיות וחנויות הספרים המקוונות מציעות בדר"כ ספרים במבצע. המונח 'ספרים במבצע' מעלה תמיד את השאלה, האם ספר הוא מוצר לכל דבר או שבכל זאת יש לו ערך תרבותי נוסף.

בהקשר זה של נוכחות הספר במרחב הביתי הפיזי, דמיינו לעצמכם את ילדכם גדלים ללא  ספרי ילדים ונוער מודפסים, האם תוכלו להקנות להם את הרגלי הקריאה ללא תחושת הנייר  והדפדוף בספר? האם יש תחליף לקשר האינטימי בישיבה הצמודה לילדכם והקריאה המשותפת שלכם איתם לפני השינה או ככה סתם באמצע היום? האם תוכלו לדמיין את הבית שלכם ללא מדפי ספרים?אחד הדברים שאנשים לא אוהבים בספרים האלקטרוניים הוא שהם לא ממש יכולים להרגיש את הספר עצמו, להפוך את הדפים, לחוש בכריכה,  לכתוב הערות פשוטות בצד העמודים, להדגיש מידע חשוב ולקפל את פינות הדפים.

יתר על כן, ספרים מודפסים הם מעט יותר אמינים מהספרים האלקטרוניים הם יוצרים סביבה שקטה וממוקדת קריאה. ספרים אלקטרוניים חייבים בתמיכה רחבה של יישומים והתקנים, לעתים הם עשויים לקרוס, בנוסף ישנם אנשים שזה מקשה עליהם להתמקד בקריאה כאשר יש להם את הפיתוי לפתוח יישומים נוספים ולהתחיל לעשות משהו נוסף במהלך הקריאה. בסופו של דבר, כל עוד פעולת הקריאה היא פעולה עצמית ולא קהילתית, נדמה שהקריאה בספרים האלקטרוניים יכולה להיתפס כפחות יעילה.

 אז מדוע כדאי לבקר בחנות ספרים?  

על אף היעילות בהזמנת ספרים אונליין ומיידיות הקריאה בספרים דיגיטליים המאפשרים רכישה של ז'אנרים ספרותיים מגוונים לרבות סיפורים קצרים, ביקור בחנויות ספרים פיזיות היא רגע מהנה עבור אוהבי וחובבי הספרים. הביקור בחנויות ספרים מספק חווית קנייה אחרת, מפגש אנושי בין אישי, פעולה פיזית המשפיעה על המרחב האורבני. אז קחו לכם רגע כדי לבחון את כל האופציות שעומדות לפניכם כאשר אתם חושבים על קריאה, ספרים ורכישת ספרים, כל עוד תרכשו ספר מודפס או ספר אלקטרוני ותקראו בו, תהיו שותפים לאחריות ולשימור הערך התרבותי של עולם הספר, למרות ובזכות ההתקדמות הטכנולוגית בהרגלי הקריאה והצריכה החדשים.