סיפורים מרגיעים: כיצד ספרים יכולים להרגיע ולהפחית מתח

ספרים

סיפור פשוט מאי 18, 2023

בעולם שהולך והופך למהיר יותר ומלא מתח, מציאת דרכים יעילות להירגע היא חיונית. דרך יעילה מאד (אך במחוזות רבים מידי גם נשכחת ונדירה) להפגת מתחים היא בקריאת ספרים. צלילה לתוך סיפור נוגע ללב על נערה אדמונית מחווה ירוקה או בחירת ספר מצחיק ומשעשע שירומם את רוחכם הן דרכים מובטחות להתנתק מרחשי יומיום מעיקים לטובת שלווה מבורכת ונחוצה במיוחד לכולנו.

 

המדע מאחורי קריאה והפגת מתחים

קריאה כבר מזמן מוכרת ככלי רב עוצמה להרפיה ורווחה נפשית. פסיכולוגים גילו שכאשר אנו עוסקים בסיפור שובה לב, המוח שלנו משחרר אנדורפינים, אשר מסייעים להפחית את רמות הלחץ. ז'אנרים שונים יכולים להציע צורות שונות של נחמה. מהנוחות הנוסטלגית של ספרי ילדים ועד לגירוי אינטלקטואלי של ספרי פסיכולוגיה ופילוסופיה.

הספרים אינם חייבים לעסוק בנושא של הפגנת מתחים כדי להשרות את קסמם. גם ספרים עלילתיים ובדיוניים לחלוטין עשויים להיות יעילים כגורם מרגיע ומשמח, במיוחד אם הם כתובים בצורה סוחפת ונוגעת ללב. הפגת המתח היא פועל יוצא של פעולת הקריאה והחיבור הנפשי לסיפור.

 

5 ספרים מומלצים להפגת מתחים

כדי לעזור לכם לצאת למסע הספרותי שלכם אל השלווה, הנה חמישה ספרים מומלצים עם סיפורים פשוטים הידועים כמקלים על מתחים: 

  1. "הנסיך הקטן" מאת אנטואן דה סנט-אכזופרי – קלאסיקה אהובה. נובלה זו בוחנת נושאים כמו אהבה, אובדן ויופיו של הקשר האנושי דרך עיניו של נסיך צעיר הנוסע מכוכב לפלנטה. האיורים מעוררי ההשראה ושיעורי החיים העמוקים הופכים אותו לקריאה אידיאלית להרפיה לצעירים ולמבוגרים כאחד.
  2. "מצרפי המקרים" מאת יואב בלום – העולם של מצרפי המקרים, הוא העולם שאנו מכירים, אבל מתחת לפני השטח הדברים שונים מכפי שהם נראים. למעשה, אין דבר כזה צירופי מקרים. ישנם בוגרי הקורס למצרפי מקרים שגורמים לנו לחשוב שהדברים מתרחשים מאליהם. מצרפי המקרים הוא סיפור מבריק ושופע דמיון על גורל ובחירה, על דמיון ומציאות ובעיקר על אהבה. הספר לא ייתן לכם הזדמנות להוריד את החיוך מהפנים.
  3. "האסופית" מאת ל.מ. מונטגומרי – מתיו ומרילה קתברט, אח ואחות כבר לא כל כך צעירים, צריכים נער שיעזור להם בחווה. בניגוד לבקשתם, בית היתומים שולח לביתם נערה. קוראים לה אן, ולמרות שמדובר בהפתעה, במהלך החודשים הבאים הם – יחד עם כל תושבי הכפר אבונלי - מגלים שזו המתנה המדהימה ביותר שהחיים זימנו להם. אמנם אן מסתבכת בצרות, אומרת בקול את כל מה שהיא חושבת, ונוטה לחלום בהקיץ, אבל כשלומדים להכיר אותה מקרוב, מגלים את אן האמיצה, החכמה, הישרה והמצחיקה, מי שתצליח להכניס אל החווה ואל הכפר חיים חדשים וססגוניים. דורות כבר גדלו והתחנכו על דמותה של אן שרלי, ודורות רבים עוד יזכו להתרפק על סיפוריה שובי הלב.
  4. "בשורות טובות" מאת טרי פראצ'ט וניל גיימן – על פי הספר "נבואותיה הנחמדות והמדויקות של אגנס נאטר, מכשפה" העולם יחדל מלהתקיים בשבת. בשבת הקרובה, ליתר דיוק, ממש לפני ארוחת הערב. אז צבאות הטוב וצבאות הרע יתאספו, היבשת האבודה אטלנטיס תתרומם ממעמקי הים, וגשם של צפרדעים יתחיל לרדת.

יום הדין קרב ואף אחד כבר לא יוכל לעצור אותו. רק שהמלאך אזירפאל והשד קראולי – שחיו עידנים בין בני האדם ולמדו להעריך את הנאות החיים הקטנות – מסרבים לקבל את הדין. בצר להם הם משלבים כוחות ויוצאים למסע שתכליתו לדחות את קץ הימים.

ספר מצחיק עד דמעות, בכל קריאה מחדש. הנאה ושמחת חיים מובטחות!

  1. "סוד הגן הנעלם" מאת פרנסס הודג'סון ברנט - רומן ילדים מקסים העוקב אחר מסעה של נערה צעירה שמגלה גן נסתר ולומדת על כוחו המרפא של הטבע. תיאוריו מלאיהחיים וסיפורו הקסום מציעים בריחה מרגיעה מהמציאות.

 

לסיכום

ספרים הם כלים רבי עוצמה לניהול מתח וטיפוח תחושת רוגע. על ידי הבנת המדע מאחורי ההשפעות הטיפוליות של קריאה וחקירת רשימת ההמלצות שלנו, תוכלו לרתום את כוחה של הספרות כדי לשפר את הרווחה הנפשית שלכם.

ללא קשר לתחומי העניין או הרקע שלכם, יש ספר שם בחוץ שיכול לעזור לכם למצוא נחמה ורגיעה. הסיפורים הפשוטים המומלצים לעיל עונים על מגוון רחב של העדפות, ומבטיחים שכל קורא יוכל לצאת למסע עצמי משלו לעבר שלווה פנימית באמצעות קסם הספרות.

אז, קחו את אחד הסיפורים המרגיעים האלה ותנו לעצמכם להתרחק מהלחצים של חיי היומיום, עמוד אחד לקריאה, בכל יום.