סולמות וסיפורים // מילכה בסל // שבוע הספר 2023

סולמות וסיפורים //  מילכה בסל // שבוע הספר 2023

סיפור פשוט יוני 17, 2023

מקור המילה העברית 'סולם' הוא בשפה האכדית. למרות היותן מילים זהות, לצירוף  ס-ל-מ באכדית משמעות של גֶרֶם מדרגות בעוד שהמילה 'סולם' נגזרת מן השורש העברי ס-ל-ל, שמשמעותו - דרך.
המיצב האינטראקטיבי  סולמות וסיפורים - interspacing של האמנית מילכה בסל מתייחס לחללים האינסופיים של הסיפורת והמרחב הנפער בינה לבין הקוראים. לכבוד שבוע הספר 2023, הסולמות של בסל, שהוצגו בעבר במוזיאון ניוארק, ארה״ב, מוצגים לבחינה מחודשת בחלל חנות הספרים 'סיפור פשוט', בשיתוף עם האמניות אורו צרפתי ושחר קרמר.

 בעזרת סולמות מיניאטוריים שפוזרו בין הספרים והוחבאו בחלל הספרייה, האמניות מבקשות לבחון מחדש את פעולת הקריאה אל מול אקט השוטטות, ומזמינות את המבקרים לסלול נתיבים חדשים בתוך החללים המלאים והמתרוקנים שבין מדפי הספרים, ולאתר את הסולמות המוחבאים בפינות הנסתרות.

  


סלילת דרך באמצעות מפות אנאלוגיות מצריכה את המשוטט לפעולה אקטיבית הדומה, לפעולת הקריאה של קוראים ומי שמעלעלים בספרים.. חיינו ביומיום נעים במישור דיגיטלי, והמפות שאיתם התקדמות זו מביאה משנות את הרגלי התפיסה המרחבית שלנו באופן גורף; הם מכוונות, מסמנות, מאששות, מקיימות את הדרכים, ומעל הכל, תמיד מיידעות לגביי המיקום של המשוטט ביחס לסביבתו. הפעולה של לקרוא מפה אנאלוגית מחזירה איתה את האוטונומיה של המשוטט, את היכולת של השיטוט להכתיב פעולה פיזית ומנטלית, ואת תפיסת האני ביחס לחלל כדבר מה שאינו ברור מאליו, מאמץ של שריר הימצאותי רפוי. בין הגוף לחלל חנות הספרים ניצב הספר והסולם אשר מפלס את המרחב בין השניים ומראה את החיבור האינסופי שבין הגוף לספר ובין הספר לפעולת הקריאה, שהיא בשורשה אקטיבית. הספר כגוף מכיל בו חיים, זיכרונות, עבר, הווה ועתיד, אינטימיות, יחסיות ויחסי גומלין. במשחק עם מודלים מיניאטוריים של סולמות, אשר הוצבו בפינות הנסתרות של החנות, המפה מציעה פריסה חזותית חדשה של המרחבים בין הסולמות לסיפורים ומזמינה את השתתפות המבקר בהפעלת התערוכה.


  


מילכה בסל. מילכה היא אמנית החוקרת את יחסי הגומלין שבין גוף ומרחב, ואת מערכות היחסים שבין פנים וחוץ. גוף העבודות שלה משלב מייצבים, פרפורמנס, רישום, ופיסול, ולעיתים קרובות דורש את מעורבותו הפיזית של הצופה, עד לכדי הפיכתו ל'שותף יוצר' בהפעלת העבודה.

אורו צרפתי. אורו היא אמנית רב תחומית אשר פעילותה נעה בקו העדין שבין סרטי אנימציה, איורים, ציורי שמן, פסלים ומיצבים.,אורו רשמה את מפת חלל חנות הספרים. 

שחר קרמר. שחר היא אמנית ועורכת מדור האמנות של מגזין גרנטה בעברית. בבסיס העשייה שלה היא חוקרת את הגבולות שבין מציאות לבדיה, ובין דוקומנטרי לפיקטיבי. היא מעבדת את המציאות האישית, השזורה בזכרון קולקטיבי, ומשתמשת ב׳תוצרים׳ המעובדים כחומר גלם ׳דוקומנטרי׳ הבא לידי ביטוי בעבודות פיסול, וידאו ואוצרות. עבודתה מייצרת ריטואלים ופעולות חזרתיות הבאים לשבש את המציאות ולברוא מציאות חדשה - אומרים שאם משהו חוזר על עצמו מספיק פעמים הוא הופך למציאות אותה אנחנו מקבלים מעצם ההרגל


30 במאי - 30 ביוני, 2023