מתנה לחג / ציפי גוריון

מתנה לחג / ציפי גוריון

סיפור פשוט מרץ 19, 2013

רגע לפני פסח חשבתי לעשות סדר (כן כן) בערימות הספרים העצומות שיוצאות לפני החג ולרכז עבורכם אוסף המלצות לספרים שיהוו מתנה מוצלחת. למרות שאני נמצאת ליד ספרים 24 שעות, אין הרבה מתנות שיוכלו לשמח אותי כמו לקבל ספר במתנה. ישבתי מול הערימות, פירקתי ובניתי אותן מחדש, העברתי חלק מהספרים לביקורת נוספת (לקוחות מובחרים והקולגות כמובן) וזה מה שיצא.

"בעלת הבית" של נעה ידלין משרטט בדיוק ובהומור את דיוקנה של משפחה אשכנזית שמאלנית מן השורה, ואת קורותיו של אסא, בן המשפחה, כשמאשימים את אימו במעילה בכספי המרכז לשלום בו עבדה. "הגבעה", ספרו החדש של אסף גברון, מתאר את חייהם של תושבי מעלה חרמש ג' מבעד לכמה וכמה נקודות מבט, ובעיקר מנקודת מבטו של רוני, שחזר מניו יורק וגילה שאחיו הקטן חזר בתשובה ועבר לגור שם. ב"הדחיפה" של נגה אלבלך שלוש נובלות מצוינות ודמויות שתתאהבו בהן.

הוצאת זיקית החדשה והעצמאית הספיקה להוציא שלושה ספרים שונים זה מזה לגמרי ומעוצבים היטב כיאה למתנה לחג, את כולם ניתן להשיג אך ורק בחנויות עצמאיות. "פרנסוס על גלגלים" נפלא ויתאים לכל אוהב ספרים שיתאהב בהלן מק'גיל שאחרי 15 של טיפול באחיה הסופר יוצאת למסע בקרון ספרים נודד. לחובבי הקלאסיקה האמריקאית הכבדה יותר יתאים "הנער האבוד", ומי שמעוניין דווקא בהיכרות עם קול עכשווי ופרוע מריו דה ז'נרו יאהב את "פושטקים". חובבי ריימונד קארבר מוזמנים להציץ בסיפורי על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על אהבה לפני העריכה המאסיבית של גורדון ליש עם יציאת "מתחילים". קלאסיקה מחודשת נוספת היא "סיפורי קנטרברי" של צ'וסר שיצאו כעת בעיבוד חדש של פיטר אקרויד ובתרגומו של מאיר ויזלטיר. 

ואחרי שדאגתי לגדולים, עברתי לפינת הילדים. האביב הזה הניב בציר משובח של ספרי ילדים, הנה כמה מהטובים שבהם.  "מבוקשת: חיית המחמד המושלמת" של פיונה רוברטסון ובו נתוודע אל הילד שיש לו אמנם 27 זני צפרדעים אבל רק רוצה כלב, ואל הברווז הבודד שמחפש לו חבר עד כדי כך שהוא מוכן להתחפש לכלב. מתאים לגילאי 4-6. "מי אכל את לואיס?" של ג'ון פרדל הוא ספר מקסים ומשעשע שמציג ילדה גיבורה רבת-תושיה שמצילה את אחיה כשטיול ביער משתבש, לגילאי 3-5.  "החופשה" של גלעד סופר מתאים לילדים שכבר קראו כמה סיפורים בחייהם ומוכנים להפתעה. בדומה לספריו של מו ווילאמס (כמו אל תתנו ליונה לנהוג באוטובוס) הוא דורש מהילדים לנקוט פעולה. האווז (הנרגן אך חמוד להפליא) נמצא בחופשה, וככל שנמשיך להפוך את הדף נפריע לו יותר. מאוייר נהדר ומתאים לגילאי 4-6. ממש עכשיו יצא ספר חדש בסדרת אוליביה, והוא נהדר כצפוי. ב"אוליביה והנסיכות בורוד" נמאס לאוליביה שכל החברות שלה רק רוצות ללבוש ורוד ולהיות נסיכות, היא עברה הלאה, לתקופה של חיפוש וגילוי עצמי. לגילאי 5-6.

"כן גורו ולא גורו" הוא סיפור קלאסי של שלונסקי שרואה אור כעת עם איוריו של אביאל בסיל. שני אחים שהם שני הפכים וחרוזים נהדרים מהמסורת השלונקסאית. לגילאי 2-3. לאלה שכבר מתחילים לקרוא בכוחות עצמם כדאי לא לפספס את "ג'ני ומועדון החתולים", ובו סיפורים על ג'ני לינסקי, חתולה שחורה וביישנית שרוצה להצטרף למועדון החתולים, ועל הרפתקאותיה בחברת חתולי המועדון הנבחרים. ספר חדש נוסף שיצא לבני אותו גיל הוא "המסע המופלא של אדוארד טולין", ובו ארנב חרסינה נאלץ להתחיל חיים חדשים אחרי שנזרק ללב ים.

לבני כל הגילאים כדאי להציץ ב"שירים לעמליה" של דפנה בן-צבי, שהשירים בו גם קטנים וגם גדולים והאיורים של עפרה עמית (שניתן לרכוש הדפסים שלהם בחנות) הופכים אותו לסוכריה של ממש.

ואז חשבתי שיהיו חברים שמעבר לפרוזה יעדיפו להתחדש בספרי עיון, תיאוריה או קצת נוסטלגיה, ובחרתי את הספרים ה"שקטים" יותר שיצאו. "בשבח הצללים". טקסט יפני קלאסי על אסתטיקה, מזרח ומערב, אור וצל, נכתב ב-1933 ויצא כעת בעברית בהוצאת אסיה המצוינת. ספרו החדש של דרור בורשטיין, "שאלות בספרות", עוסק בקריאה ובכתיבה, בקשר שבין אמנות לספרות, בספרות העברית כיום, בבודהיזם וספרות ועוד. "שי לילדינו", בין ספר היסטוריה לאלבום, יצא בעקבות תערוכה על תרבות לילדים בקיבוצים שנערכה במשכן לאמנות בעין חרוד. 

לאוהבי השירה הצעירה המקומית אמליץ על ספרו החדש של בעז יניב, "הפרת סדר". חובבי דן דאור ישמחו ודאי להכיר את ספרו החדש של אלי הירש, "גני תל אביב התלויים", שמעבר להיותו מוקדש לזכרו של דאור גם שופע אהבה אליו.

וערב הבישול לסדר, חייבת לציין כי התרשמתי בעיקר מ"אוכל מהבית" של מיכל אנסקי."Jerusalem" של יותם אוטולנגי וסמי תמימי ממשיך את מורשת אוטולנגי לספרי בישול יפים, כתובים נהדר ומעוררי תיאבון.

למשפחות עם ילדים שמעדיפות אוכל אורגני (גם בסדר) אמליץ על הספר החדש והמקסים  The Organic Family" "Cookbook ולאלו שמארחים לראשונה את הסדר בביתם וצריכים עזרה, יצא ספר שימושי בשם "Keys to the Kitchen".

תמונת הכותרת: מתוך "החופשה" מאת גלעד סופר