מה הסיפור? נפלאותיהם של הסיפורים הקצרים

מה הסיפור? נפלאותיהם של הסיפורים הקצרים

סיפור פשוט ינואר 26, 2023

 סיפורים קצרים מכל הסוגים

סיפורים קצרים מתפרסמים בפלטפורמות שונות – במגזינים ובעיתונים, ברשתות החברתיות, והדרך המועדפת והטובה ביותר בעינינו היא בספרי סיפורים קצרים. ישנם שני סוגים עיקריים של ספרי סיפורים קצרים; האחד הוא ספר שלם שנכתב על ידי סופר אחד, המאגד בתוכו מספר סיפורים קצרים שנכתבו על ידי אותו הסופר, והשני הוא אוסף סיפורים קצרים שנכתבו על ידי סופרים שונים ואוגדו לספר אחד. ספרים מהסוג השני נקראים גם "אונתולוגיות".

ניתן למצוא סיפורים קצרים באורכים ובנושאים שונים. ספר סיפורים קצרים יכול לכלול כ- 5-6 סיפורים שאורכם כמספר פרקים של ספר פרוזה "רגיל", אשר אינם ארוכים מספיק כדי לצאת כספר שלם בפני עצמם, או לכלול במקרה אחר עשרות סיפורים באורך של עמודים ספורים או אפילו באורך של שורות בודדות.

הרבה מספרי הסיפורים הקצרים שייכים לז'אנרים פנטזיה ומדע בדיוני (הרבה מהאונתולוגיות המפורסמות הן כאלה) אך ניתן למצוא סיפורים קצרים מכל ז'אנר פרוזה שהוא, החל מאימה ומתח ועד לסיפורים רומנטיים ואפילו אירוטיים.

חשוב להגיד: העובדה שהוא קצר, לא אומר שהסיפור פשוט. אורך הסיפורים לא מעיד על העומק או על הרמה שלהם. ישנם סיפורים מצוינים רבים שהם עמוקים ומרתקים ומגלמים עלילה שלמה ומורכבת במספר מילים קטן. תוכלו למצוא סיפורים מאוד כבדים מצד אחד, וסיפורים קלילים ומצחיקים מצד שני.

ניתן לומר בוודאות שסיפורים קצרים לא בהכרח נובעים מעלילה שלא מסוגלת "להחזיק" ספר מלא, אלא מדובר בז'אנר בפני עצמו הדורש כישורים ומיומנויות אחרות.

 

הסיפורים קצרים, והסופרים?

מעניין להתייחס לכך שישנם סופרים, המתמחים בכתיבת סיפורים קצרים, וזהו סוג הספרים העיקרי או אף הבלעדי שהם מוציאים לאור. לעומתם, ניתן למצוא סיפורים קצרים של סופרים המוכרים באופן רגיל דווקא בזכות ספרים ארוכים ואף סדרות ספרים שכתבו. בהרבה מהמקרים הסיפורים הקצרים של סופרים אלה ייצאו כחלק מאונתולוגייה.

נוסיף שהסיפורים הקצרים שמפרסמים סופרים מהסוג השני, עשויים אף להיות קשורים לעלילת הספרים/ הסדרות המוכרים שלהם, ולהוות תוספת מעניינת לעולם שבנו בספרים המלאים, ואשר לא נכללה בספרים עצמם.

סיפורים קצרים המספרים על עולם שקיים בסדרות ארוכות עשויים למשל לתת רקע היסטורי לעולם המסופר, לסיפורים מוקדמים מחייהן של הדמויות הראשיות או אף לספר את סיפורה של דמות שולית או חדשה שאינה משמעותית בסדרה המלאה. סופרים מוכרים שהוציאו סיפורים כאלה הם למשל טרי פראצ'ט (עולם הדיסק), ג'ורג' ר.ר. מרטין (שיר של אש ושל קרח, המוכר גם כ"משחקי הכס") ועוד.

 

סיפורים קצרים בספרות הישראלית

הסופר הישראלי המוכר ביותר בזכות ספרי הסיפורים הקצרים שלו הוא אתגר קרת. קרת הוציא עד היום שישה ספרי סיפורים קצרים שזכו להצלחה בינלאומית. סיפורים שכתב נלמדים בבתי הספר, נקראים כקטעי העצמה והשראה בתנועות הנוער ובכנסים של חברות גדולות, חלקם יצאו כספרים קצרים בפני עצמם ורבים מהם זכו לעיבודים בתיאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה.

 

סיפורים קצרים – למי זה מתאים?

בשל הגיוון הרב בסגנונות הסיפורים הקצרים, כל אחד יכול למצוא סיפורים קצרים שיוכל להנות מהם. אם יש סופרים שאתם אוהבים במיוחד, תוכלו לבדוק אם הם הוציאו אי פעם סיפורים קצרים, ובכל מקרה, ניתן למצוא סיפורים קצרים מכל ז'אנר פרוזה מוכר שהוא.

 

מתי מתאים לקרוא סיפורים קצרים?

תמיד. סיפורים קצרים מתאימים בכל מצב. אם רוצים לקרוא משהו קצר לפני השינה, או כשיש מעט זמן של פנאי לקרוא במהלך היום ואתם לא רוצים להיאלץ לעצור באמצע סיפור ארוך שהתחלתם. בתקופות עמוסות כאשר הראש טרוד בהרבה דברים ואנחנו מתקשים לעקוב אחר סיפור ארוך, סיפורים קצרים יכולים לאפשר אתנחתא קצרה, סיפור שמתחיל ונגמר בפעם אחת ומשחרר אותנו מהצורך לזכור מה התרחש בעלילה עד לנקודה בה עצרנו.

סיפורים קצרים מזקקים במקרים רבים מסרים חשובים בטקסט קצר, ולכן משתמשים בהם רבות  בהרצאות, בשיעורים וכד' על מנת להעביר מסרים חשובים בצורה מעניינת.

אם אנחנו באמצע ספר ארוך שאנחנו רוצים רגע לנוח ממנו, אבל לא רוצים להתחיל באמצע הקריאה ספר חדש; גם במקרה הזה סיפורים קצרים הם פתרון מצוין.

כמובן, בשל הפופולאריות הרבה שלהם, קל מאוד למצוא ספרי סיפורים קצרים, בחנות ספרים פיזית, בחנות ספרים אונליין, בספריות ולמכירה בעותקים לקריאה דיגיטלית, כך שהם זמינים בכל הפלטפורמות, מה שהופך אותם לנגישים אף יותר, כמובן שתוכלו למצוא ספרים רבים של סיפורים קצרים, בין של סופרים בודדים או אונתולוגיות, אצלנו בסיפור פשוט..

 

לסיכום

סיפורים קצרים הם ז'אנר ספרותי נפלא. הם מתאימים לקריאה בכל מצב, הם נוחים לקריאה, לא מחייבים ובכל זאת איכותיים ומעניינים.

אפשר לקרוא אותם מההתחלה ועד הסוף על פי הסדר, אך כיוון שכל סיפור קצר עומד בפני עצמו, דרך מהנה אחרת היא לבחור באופן רנדומלי או מכוון סיפור אחד ולקרוא רק אותו, מבלי להתחייב לסדר מסוים או לקריאת כל הספר ברצף.

בחנות ספרים של סיפור פשוט, תוכלו למצוא מגוון ספרי סיפורים קצרים מסוגות שונות. אנו מזמינים אתכם לבחור אוסף סיפורים קצרים שיצטרף לערמה שליד המיטה, או יהפוך לספר הקבוע שיושב לכם בתיק וממתין לרגע של פנאי באמצע היום.