חציית קיץ ונסיעות ספרותיות אחרות

חציית קיץ ונסיעות ספרותיות אחרות

סיפור פשוט יוני 26, 2014

שוב הגיעה העונה הזאת בשנה, התקופה של קריאת הקיץ שהשמש חודרת בה את הדפים וגרגרי החול מסתננים בה אל בין קפלי הספר, העונה שבה נסיעות ספרותיות ואמיתיות נעשות אפשריות ומלאות הבטחה. השבוע כתבנו כאן על ספרים שכיף לקרוא על חוף הים, לקחת לחופשה קצרה או פשוט לשקוע איתם על הספה או במרפסת אל תוך מסעות קיץ ארוכים ויפים מלאים בכל המקומות שהיינו רוצים לבקר בהם.


You are Here / Katharine Harmon

יש לנו חיבה רבה לספרים שהם עצמם מסע גיאוגרפי מפורט וויזואלי. האוסף המוצלח You Are Here בעריכתה של קתרין הרמון הוא ספר בדיוק מן הסוג הזה. האלבום מכיל שלל אנטפרטציות, קרטוגרפיות, אישיות, אמנותיות ובדיוניות למושג המפה ונוגע בתוך כך בתמות של מסע, זהות, פנטזיה ושייכות. בין העבודות המוצגות בספר ניתן למצוא מפות אוצר, מפות בדרך אל ההצלחה והתהילה, מפות מילוליות, וגם גיאוגרפיות כמובן.


Walk This World / Jenny Broom & Lotta Lotta Nieminen

ספר נוסף שמאפשר מבט פותח עיניים ומלא צבע על העולם שסביבנו הוא Walk This World, אלבום מאויר שמתאים לילדים וגם למבוגרים ומהווה מסע עולמי דרך תחנות כמו אנגליה, אוסטרליה, יפן, רוסיה, צרפת ועוד. האיורים עמוסי הפרטים שבספר מאפשרים הצצה בציורים שמסתתרים מאחורי דלתות וחלונות קרטון המכילים הפתעות וציוני דרך שונים מיעדים נפלאים ברחבי העולם. 


משפחתי וחיות אחרות / ג'רלד דארל

נסיעה ליעד ספציפי מאוד – האי קורפו שביוון – עומדת במרכזו של הספר "משפחתי וחיות אחרות" שתורגם מחדש ממש לאחרונה. בטון בריטי משועשע ומלא קסם מתאר ג'רלד דארל את ההרפתקאות והמאורעות שחווה וראה בתקופה בה עבר עם כל משפחתו לאי היווני. דארל, שגיבור הספר הוא בן דמותו הצעיר, מצליח להכניס את קוראיו דרך הסיפור המשפחתי מלא הקסם לעולם של התפעלות כנה מן החי והצומח ולהדביק אותם בסקרנותו הבלתי נדלית בנוגע לביולוגיה, זואולוגיה וגיאוגרפיה.


בדרכים - המגילה המקורית / ג'ק קרואק

ספרות העולם מלאה בספרי מסע והרפתקה אבל לא במקרה בדרכים מאת ג'ק קרואק, הוא אחד מן האהובים שביניהם על אנשים בכל רחבי העולם וגם עלינו. העלילה המפותלת והעמוסה של הספר, המתעדת את נדודיו של קרואק ברחבי ארצות הברית ואת יחסיו המורכבים עם ידידו הטוב ניל קסידי, מתארת באופן חי ובועט את דור הביט שגיבורי הספר הפכו לכמה מנציגיו המובהקים ביותר, ואת הרוח האמריקאית המשונה ומלאת התהפוכות של שנות החמישים והשישים של המאה העשרים. 


גדר חיה / דורית רביניאן

ספרה החדש של דורית רביניאן נטוע עמוק בתוך המציאות המקומית שלנו אך מתחיל מעבר לים במפגש בין גיבורה ישראלית וגיבור פלסטיני בתחילת החורף בניו-יורק. זהו הספרה השלישי של הסופרת הנפלאה שכתבה את "סמטת השקדיות בעומריג'אן" ואת "החתונות שלנו" ברגישות יוצאת דופן ובדיוק מעורר התפעלות.


חציית קיץ / טורמן קפוטה

בקיץ שעבר גילינו את חציית קיץ, נובלה קצרה ויפה מאד מאת טרומן קפוטה. הנובלה מתארת קיץ אחד ומכריע בחייה של גריידי מקניל בת ה-17 אשר נשארת לבדה בבית הוריה בזמן שהם יוצאים לנסיעה ארוכה. הכתיבה המדויקת של קפוטה המלאה בתמימות הרסנית ורוח חמה יוצרת בכמה עמודים קצרים סיפור קיץ פשוט ושובר לב שנשאר איתנו זמן רב לאחר הקריאה.

Rules of Summer / Shaun Tan


קיץ אחר, יפה ובהיר ובאותו הזמן מוצל ומסתורי נחשף בפנינו בספרו החדש והיפה של שון טאןRules  of Summer. טאן, שיצר כמה מן הספרים המאויירים היפים שנתקלנו בהם כמו Tales from Outer Suburbia, כתב ספר המתאר קיץ אחד בחייהם של שני אחים צעירים ואת החוקים השונים שהם ממציאים לעצמם, ככל שהעלילה מתפתחת החוקים וגם האיורים נעשים אפלוליים יותר ומסקרנים יותר ומעוררים מחשבה רגישה ועמוקה על טיבם של יחסים בין קרובים ואהובים. 

 

Open City / Teju Cole


קהל קוראי העברית עדיין לא ממש מכיר אותו, אבל בעולם הסופר הצעיר טג'ו קול הופך מוכר ואהוד יותר ויותר, בספרו עטור השבחים Open City הוא מתאר את שיטוטיו של גיבור מיוסר ברחבי מנהטן. בקול חד, ברור ונאמן מאוד למציאות מאפשר המספר של קול מבט אל המסע הנפשי המורכב שמתפתח לאורכו של הרומן.

 

Granta 124: Travel

את טיג'ו קול גילינו בעצם בגיליון Travelשל כתב העת Granta, הבית הספרותי החדש שלנו ואחד מכתבי העת שאנחנו תמיד שמחות לקרוא. גיליון 124 עוסק בספרות מסעות ומכיל רשמי מסע חדשים וחכמים. מופיע שם טקסט של הארי קונזרו על תיירות אסון, זכרון של סידהרתא מוחרג'י, שכתב את "מלכת כל המחלות", על ביקור בבית חולים ממשלתי בניו דלהי, מסה של הרוקי מורקמי על שיבה מהורהרת למחוזות ילדותו, סיפור צועני מערער ומלוכלך מאת מירוסלב פנקוב, ועוד המון נרטיבים אישיים, חוויות מכוננות וסיפורי הרפתקה עכשוויים.


עמוק בלב היער / סירקה טורקה 

יש רגעים שבהם יש צורך במפלט מן החום הצורב והנדודים אל קרירות חורפית שקטה ומדיטטיבית/ לרגעים כאלה מתאים מאוד ספרה המהורהר של המשוררת הפינית סירקה טורקה. שיריה היפים של טורקה עוסקים בבדידות ובטבע ומלאים ביערות קרים כקרח, בקתות מבודדות ופסגות הרים אשר מעוררים רגש ברור וחכם, צלול ומנחם.


The Summer Book / Tove Jansson

The Summer Book מאת טובה ינסון, היוצרת האהובה של משפחת המומנים המפורסמת, הוא רומן עמוק ומפתיע המתאר את חייהן של סופיה בת השש וסבתה. יחד, מטיילות הנכדה והסבתא לאורך קו חוף ארוך ויער, יוצרות סירות מגזעי עץ, בונות ונציה קטנה, כותבות מחקר על חרקים מקומיים ומשוחחות על נושאים החשובים לצעירים ולמבוגרים כאחד: חיים ומוות, אלוהים ואהבה.


The Hunting of The Snark / Lewis Carrol

עוד יצירה נפלאה שתרמה לה ינסון הוא ספר מסע קלאסי והרפתקני עד מאד אשר ישלח כל קורא וקוראת למחזוות דמיון נהדרים. The Hunting of the Snark מכיל מעשייה מקסימה מאת לואיס קרול, היוצר הידוע של אליס מארץ הפלאות. קרול מתאר שם בהומור ובקסם נדיר את מסעם של שלל דמויות אקסצנטריות וביניהן, חייט, אופה וקצב, אחר היצור המוזר והמפליא מכל – הסנארק. הספר הקטן והיפה מלווה באיוריה הנהדרים של ינסון והנו מסוג הספרים שישבה בן רגע את לבם של צעירים ומבוגרים כאחד.