המומלצים שלא חשבתם עליהם – ספרים מומלצים לילדים צעירים

המומלצים שלא חשבתם עליהם – ספרים מומלצים לילדים צעירים

סיפור פשוט ינואר 22, 2024

רוב הילדים בגילאי 3-4 עדיין לא קוראים באופן עצמאי, אך גם להקשבה לסיפורים יש חשיבות גבוהה ומשמעותית בהרחבת האופקים וההתפתחות של הילדים והילדות.

חשוב לבחור עבור ילדינו ספרים טובים שיקדמו אותם ויתרמו להתפתחותם. היצע ספרי הילדים המתאימים לגילאים אלה הוא רחב, ורק הולך וגדל כי הספרים אינם בני חלוף. עם זאת, לא כל ספר הוא טוב ומומלץ הן מבחינת אופן הכתיבה והן מבחינת התוכן שהוא מעביר אל הילד. חשוב לבחור בקפידה את ספרי הילדים שייגעו בנושאים מגוונים, רגישים ומעצימים שיסייעו לפתח בילדים שלכם תשומת לב, אמפתיה והכרה של העולם מזוויות נוספות ושונות.

לשם כך, הנה כמה המלצות לספרים חדשים עבור הילדים והילדות הצעירים.

 

6 ספרים מומלצים לילדים בני 3-4

  1. בקבוקים ונהנים/ פטרישיה אורבך – האם בקבוק ריק הוא רק בקבוק ריק? מה עוד הוא יכול להיות? ואיזה משחקים יכולים להיכנס לתוכו? זהו ספר נפלא לפעוטות שמלמד יצירתיות ושימוש בדמיון ומכוון גם לשמירה על איכות הסביבה והפיכת בקבוקים לצעצועים. הספר מציג שילוב חשוב של ערכי השמירה על הסביבה, שהם בעלי חשיבות עליונה בעולם שלנו היום, יחד עם מיומנויות של פיתוח הדמיון אשר ישרתו את הילדים גם בגיל צעיר וגם בגילים מבוגרים יותר.

 

  1. ספר הרגשות הגדול/ מרי הופמן – ספר זה בוחן ברגישות ובחום את קשת הרגשות בחיי המשפחה, בבית הספר ובכל מקום. בעזרתו תוכלו לחקור עם ילדיכם סוגים שונים של רגשות ולראות אם תוכלו לזהות רגשות שמתאימים לאלה שגם אתם חווים או כאלה שיכולים לעזור לכם להבין איך אנשים אחרים מרגישים. הסופרת מרי הופמן כתבה למעלה מתשעים ספרים לילדים, החל בספרים לפעוטות ועד רומנים לבני נוער, וזכתה בפרסים ספרותיים רבים. הספר מלווה באיורים של המאיירת המנוסה רות אסקווית', שהייתה מוכרת כקריקטוריסטית בעיתון ה"גארדיאן" במשך 20 שנה וכתבה ואיירה למעלה משישים ספרים לצעירים ולילדים.

 

  1. נשיקות בתלתלים/ קרן ליאל אשרי – ספר שירים מלא דמיון הנוגע ברגישות ובהומור בנושאים יומיומיים שמעסיקים ילדים: יחסים עם ההורים, אחים קטנים, נשיקות, חלומות ואפילו... אלוהים. והכל מנקודת מבטו של ילד נבון וסקרן, המוצא דרכים יצירתיות ושובות לב להתבונן בעולם סביבו. בדרך הוא פוגש חתול משוקולד, מצייר דרקון על הלחי של אמא ומזמין את אלוהים למשחק מחבואים. עולמו הפנימי העשיר של הילד מלווה באיוריו הייחודיים והרגישים של המאייר המוכר דני קרמן.

 

  1. תינוקות לא צומחים על עצים/ סופי בלקאול – במוקדם או במאוחר, כל ילד ישאל את השאלה הגדולה מכולן, "איך באים תינוקות לעולם?", שאלה שהורים רבים חוששים לעמוד מולה. הספר מזמין אותנו הקוראים להצטרף לילד הקטן והסקרן ששואל את כולם מהיכן מגיעים תינוקות, החל בבייביסיטר שלו, דרך הדוור והגננת, ומכולם מקבל תשובות מצחיקות וגם מבלבלות, עד שהוריו עושים לו סדר בבלגאן.
    סופי בלקאול שזכתה בפרסים רבים על ספריה ועל איוריה, יצרה ספר ילדים נפלא, עתיר בפרטים משעשעים שכובשים את לב הקוראים הצעירים, תוך שחושפים בפניהם בחוכמה ובהומור את האמיתות הבסיסיות על הגעת תינוקות לעולם באופן שמתאים לגילם.
    מעולם התשובה לשאלה “מהיכן באים תינוקות לעולם” לא הייתה קלה או משעשעת כמו בספר הזה.
    סופי בלקאול היא מאיירת שזכתה בפרסים רבים על איוריה וספריה לילדים בגיל הרך. בין הפרסים בהם זכתה, תמצאו גם את הכתרת ספר זה בין עשרת הספרים הטובים ביותר לגיל הרך שנבחרו על ידי “הניו-יורק טיימס” לשנת 2014.

 

  1. משפחות משפחות מיליון לפחות!/ לימור טלמור – לכל ילד שהולך היום לגן או לבית-הספר, יש חבר או חברה שחיים באחת המשפחות המופיעות בספר. הספר עוזר לילדים של היום להבין את השונה והדומה בין המבנים והסוגים השונים של המשפחות. המכנה המשותף בין כל המשפחות הוא שכולן משפחות אוהבות.
    כל ילד יוכל להתחבר לאחת מהן ולהרגיש שייך לסיפור. הספר מדגיש את החשיבות בהכרה ובקבלה את כל סוגי המשפחות ואת הילדים הבאים מהן.
    לימור טלמור, אמא לא נשואה, מורה לספרות, לשון והבעה. לימור כותבת לילדים ופרסמה עד כה שלושים ערכות לימוד של סיפורים בהמחשה לגיל הרך, כותבת סיפורים בהזמנה כטיפול ביבליותרפי בילדים ומנחה סדנאות בנושא “סופרת מספרת”.

 

  1. אריה זה"ב/ לימור טלמור – בספר נפלא זה, מלך החיות הוא אריה זה”ב אמיתי. זָהָ”ב אלה ראשי התיבות של “זהירות בדרכים”. הוא מגיע מן הג’ונגל הגדול ונבהל מאוד כשהוא רואה את כל הרמזורים ומעברי החציה ואינו מבין את החוקים והכללים. כשהוא פוגש את עילי, הכֹל מתבהר כי החיים הרבה יותר בטוחים ונפלאים כשיודעים את הכללים ונזהרים.
    חוקי הזה”ב מובאים בספרה של לימור טלמור בחן רב ובהומור. האריה של המאייר המוכשר שחר קובר כובש את לב הקוראים הצעירים, והדמויות כולן יחד מעבירות מסר ההופך את הספר לספר חובה לילדי גן וכתות א’-ב’ בשנות המודעות הראשונות שלהם לחשיבות הזהירות והבטחון בדרכים.

ששת הספרים המוזכרים מעלה הם מתוך מבחר רחב מאוד של ספרים טובים ומעוררי השראה לילדים ולילדות, שאולי טרם הכרתם. אז אם  הקטנטנים כבר מדקלמים בעל-פה חלקים מתוך ספרי הקלאסיקה "איה פלוטו", "מיץ פטל" ו"הבית של יעל" האהובים והמוכרים, זוהי הזדמנות עבורכם ועבור ילדיכם להתנסות ולהעשיר את מדף הספרים המשפחתי בספרים חדשים, קצת פחות מוכרים אך מרגשים לא פחות!

אנו מאחלים לכם קריאה מהנה ומחכים לשמוע מה דעתם.