איך להתחיל לקרוא ספרים - 6 עצות שיעזרו לכם לסגל הרגל בריא וחשוב לחיים

איך להתחיל לקרוא ספרים

סיפור פשוט מרץ 19, 2018

ב"סיפור פשוט" אנחנו רגילות לפגוש אנשים קוראים, שלא לומר "תולעי ספרים", בכל יום. אבל מדי פעם מגיעים כאלה שמתוודים: אנחנו לא מצליחים לסיים ספר. והם מבקשים עזרה, טיפ או עצה איך להתחיל לקרוא ספרים כהרגל.

 

בעולם הדיגיטלי, המהיר והעסוק של היום זה בכלל לא סיפור פשוט להקדיש באופן קבוע זמן לקריאה. גם אנשים שנהגו בעבר לקרוא מתקשים לשמור על הרגלי קריאה קבועים מול גזלני הזמן בדמות משפחה, עבודה ומטלות שונות ובין גנבי תשומת הלב דוגמת הטלפון, נטפליקס והמחשב.

אבל זה לא אומר שזה לא אפשרי, ויש דרך לסגל לעצמכם את התחביב הכל כך חשוב ובריא של קריאת ספרים. ריכזנו לכם כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל, וגם להמשיך.

 

דיאטה או רכיבה על אופניים?

למה הכוונה בדיאטה או רכיבה על אופניים? דיאטה היא הרגל שמנסים לסגל ולרוב נכשלים (סליחה, זו פשוט הסטטיסטיקה), ורכיבה על אופניים היא הדבר שלומדים פעם אחת ואף פעם לא שוכחים.

אז הקריאה נמצאת איפשהו באמצע. כי את היכולת ליהנות מספר לא מאבדים אף פעם, וברגע שנתפסתם פעם אחת לספר שריתק אתכם, שאב אתכם פנימה ועטף אתכם בעולם השלם שבו – תהיה לכם היכולת הזו לנצח.

מצד שני, להקפיד לקרוא ולשמור על ההרגל זה כמו שריר שצריך לאמן ולתחזק. לוקח זמן לסגל הרגלי קריאה, וקל מאוד להישאב בחזרה לעולם הדיגיטלי נטול המאמץ. אז איך בכל זאת מתחילים לקרוא?

 

השלב הראשון: הסבירו לעצמכם למה

זה נראה כמו עניין זניח, אבל חשוב מאוד שתענו לעצמכם על השאלה הזו בכנות. אל תזדרזו עם תשובה מוכנה ואל תתחמקו עם "תשובה נכונה". בסוף, מסתתרת כאן איזו תועלת. אולי אתם רוצים להיות יותר חכמים, אולי אתם מחפשים תחביב, יכול להיות שזו דוגמה אישית לילדים או שאתם בכלל מחפשים דרך להכיר ולהתקרב לאנשים חדשים.

כל התשובות נכונות, אבל חשוב שתגיעו ל"למה" שלכם.

זה חשוב כי כשיהיה קשה, כשהנטפליקס יקרוץ לכם מפינת החדר, כשההודעה בטלפון שוב תהבהב והמוח ימלמל שלא בא לו להתאמץ, הסיבה הזו, שבגללה אתם רוצים להתחיל לקרוא, היא זו שתיתן לכם את הכוח. אז קודם כול, הסבירו לעצמכם למה.

 

השלב השני: מצאו את הז'אנר שלכם

יש כל כך הרבה אפשרויות – פנטזיה או מתח, התפתחות אישית או רומנים, מודרני או ישן, ביוגרפיות, מדריכים, ספרי טיולים, שירה, פרוזה, סיפורים קצרים, נונסנס, מדע בדיוני.

יש ספרים שאתם כבר מכירים את הסיפור שלהם מסרטים או סדרות ויש כאלה שלא שמעתם עליהם מעולם, יש ספרים פופולריים ש"כולם כבר קראו" ויש ספרים שלא תמצאו חבר אחד לרפואה לדבר איתו עליהם.

יש גם כל כך הרבה סוגים של אנשים, וכל אחד אוהב משהו אחר.

גם כאן, אין תשובה לא נכונה, רק תשובות נכונות.

רוב הקוראים אוהבים יותר מז'אנר אחד, אבל בדרך כלל יש איזה פייבוריט. מצאו מה הכי מדבר אליכם, זו יכולה להיות השלכה מהטעם שלכם בסרטים למשל, זו יכולה להיות עצה מחברים שאתם חושבים שיש לכם הרבה במשותף איתם או שהם מכירים אתכם היטב, וזה יכול להיות גם "מסע טעימות".

כלומר – קראו פרק, או אפילו כמה דפים מז'אנרים שונים, ובדקו איזה מהם הכי תפס אתכם. רוצו איתו.

 

השלב השלישי: סביבה תומכת קריאה

קריאה דורשת ריכוז מסוים. אתם יודעים מה עוזר להתרכז? שקט יחסי, ישיבה או שכיבה נוחה, תאורה טובה. אתם יודעים מה מחסל את הריכוז? הטלפון, הטלוויזיה וההתראות במחשב.

אז אנחנו לא אומרות שמהיום בכל פעם שאתם רוצים לקרוא אתם צריכים להתנתק, אבל אם אתם רוצים להבין איך להתחיל לקרוא ספרים, איך לסגל את ההרגל הזה ולהכניס אותו לדנ"א שלכם, צרו לעצמכם סביבה נוחה לקריאה, ולכמה דקות ביום ותרו על הטלפון, המחשב, הטלוויזיה. חשבו על זה כעל סוג של חופשה, שבה לאף אחד אין זכות להפריע לכם.

 

השלב הרביעי: מצאו ספר להתחיל איתו

עכשיו אתם צריכים ספר. יש לכם סיבה, יש לכם ז'אנר, יש לכם את המקום שלכם, כמעט הכול מוכן, רק צריך ספר. היום אפשר להזמין ספרים אונליין ולקבל הביתה כל ספר שתרצו. אבל אולי זה עדיין לא הזמן לזה.  

אנחנו ממליצות לכם לבוא ולבקר ב"סיפור פשוט"  ולדבר עם מישהי מהצוות בחנות. תסבירו מה אתם מחפשים, וציינו שאתם לא רגילים לקרוא ומנסים להיכנס לזה. היא כבר תמליץ לכם על הספר בשבילכם.

לא מסתדר? קפצו לחבר שקורא הרבה, בקשו לשאול ספר והתייעצו איתו איזה.

 

השלב החמישי: הגדירו זמן קריאה

10 דקות ביום, זה כל מה שאתם צריכים כדי להתחיל. 10 דקות ביום – כל יום.

הדרך הבדוקה לעשות את זה היא להצמיד את ההרגל החדש להרגל קיים. למשל, להקדיש מדי יום 10 דקות לקריאה לפני ארוחת הבוקר. או לשבת 10 דקות במכונית ולקרוא בסוף כל יום עבודה.

כדאי מאוד שעשר הדקות שלכם יהיו בזמן קבוע ביום, פשוט כי זה יקל עליכם מאוד להתמיד בקריאה.

 

השלב השישי: שחררו את האפשרות לכישלון

מותר לא לסיים ספר. זה בסדר, זה לא כישלון, ואם בתקופה הראשונה לא תצליחו לסיים ספרים ותדלגו מספר לספר – גם זה בסדר. בתור התחלה אתם ממש מתרגלים את הטכניקה של קריאת ספרים, מאמנים את השריר הזה. אקט הקריאה היומי הוא זה שחשוב – כשהוא יהפוך לקל מספיק תראו שגם תצליחו להתמיד בספרים, למצוא את מה שאתם אוהבים, להישאב פנימה ולהפוך את הקריאה להרגל. אבל כדי להגיע לשלב הזה חשוב שבהתחלה לא תהיה מעורבת שום תחושת כישלון שתרפה את ידיכם. כן, גם אם אתם מחליפים ספר כל כמה ימים.

 

בונוס למתקדמים: עשו הכול עם שותפים

זה יכול להיות בן זוג או חברה, אפילו ילד או בן משפחה אחר.

לא חייבים אפילו להיפגש באופן פיזי וממש לא חייבים לקרוא את אותו הספר (למרות שזה ייתן ממד נוסף של עניין). ברגע שמעורב בתהליך אדם נוסף, כשאתם מחויבים אחד לשני, מדווחים אחד לשני, כמה קראתם, מתי קראתם, איך היה, או חלילה "היום לא הספקתי", המחויבות שלכם לתהליך תהיה הרבה יותר גבוהה וסיכויי ההצלחה יעלו פלאים.

 

לסיכום

לא צריך סיכום, פשוט תחזרו לשלב הראשון, ותתחילו לקרוא (לא את הרשימה הזאת שוב – את הספר שלכם...).