איורים בספרי ילדים – הרבה יותר מסתם תמונות!

איורים בספרי ילדים – הרבה יותר מסתם תמונות!

סיפור פשוט דצמבר 24, 2023

האיורים המלווים את ספרי הילדים הם יותר מסתם תמונות צבעוניות שמלוות את הטקסט. האיורים מספקים מימד נוסף לסיפור; הם כלי חזותי רב חשיבות שמשמש את הילדים ככלי נוסף להבנת הסיפור, הם מעניקים צבעוניות וחיות לדמויות הכתובות ומשפרים את הקשר בין הטקסט לבין הקורא.

האיורים מסייעים לילדים לגבש ולהשלים את התמונה (תרתי משמע...), פותחים את עולמם לסגנונות שונים של הצגת הידע המועבר ותורמים רבות לפיתוח הדמיון והיצירתיות שלהם.

 

משמעות האיורים בספרי ילדים

איורים בספרי ילדים הם דרך חשובה להעביר מסרים ורעיונות. הם עשויים להציג את מראה הדמויות, את הסביבה ולהעניק לקוראים הילדים תמונה חזותית שמסייעת להבנה נכונה ולהתחברות עמוקה לנושאים.

כמו כן, בספרי ילדים, האיורים מסייעים לקטנטנים שעדיין לא קוראים את המילים, לקחת חלק פעיל בחוויית הקריאה. הם מקלים על המעקב אחר המתרחש בסיפור, משלימים מבחינה חזותית את הבנת הסיפור ונותנים כלי נוסף שעשוי לגשר על פערי הבנה במקרה של מילים לא מוכרות.

למעשה, האיורים מאפשרים לילדים לגבש תמונה מלאה יותר של המתרחש בספר, אחריה יוכלו לעקוב. הם מקלים על התהליך של הבנת הטקסט והופכים את חוויית הקריאה לכיפית ונעימה.

 

היתרונות של איורים בספרי ילדים

פיתוח דמיון – האיורים פועלים כמחוללי רעיונות. הדמיון שלנו נבנה על בסיס העולם המוכר לנו. ככל שאנחנו מכירים תחומים וסגנונות נרחבים יותר, כך הדמיון שלנו ממשיך להתפתח וליצור רעיונות חדשים.

האיורים בספרי ילדים מעוררים את הדמיון היצירתי של הילדים, מאפשרים להם להקנות רעיונות משלהם על הדמויות והסיפור ואף מאפשרים קריאה עצמאית ויצירת סיפורים חדשים המתבססים על רעיונות העולים מתוך האיורים.

כמו כן, בהרבה מקרים, איורי הספרים אינם ריאליסטיים, מה שמספק לילדים זוויות נוספות להסתכל על העולם, מייצרים חיבור והבנה ראשונית לעולם האומנות ומסייעים לצייר קו בין דמיון לבין מציאות.

הבנת הסיפור – האיורים מסייעים לילדים להבין את הסיפור ולעקוב אחריו, גם אם הטקסט מורכב יחסית. בגילאים צעירים למלל יש פחות משמעות בפני עצמו והאיורים מספקים את היכולת לחבר תמונה חזותית למלל שנזרק לחלל האוויר ולגשר על הפער שבין המילים המופשטות למציאות.

התחברות נפשית – איורים נותנים פנים לדמויות ומראה חזותי לנוף שמציג הספר. אלה  מאפשרים לילדים לזהות את הדמויות וליצור איתן קשר רגשי ומאפשרים לילדים להיכנס ולהתחבר לעולם המוצג בספר, גם אם הוא לא מוכר להם מחיי היומיום. אלה מעצימים את ההתחברות לסיפור ומעודדים את הקריאה.

התפתחות לשונית – חיבור איורים למילים מסייע בעיקר לילדים הצעירים יותר, לחבר תמונה למילה, או במילים אחרות, מעניק משמעות ממשית למילה שנקראת או נשמעת.

בדרך זו, האיורים למעשה משמשים גם ככלי להרחבת אוצר המילים של הילד ולהעשרת השפה. ניתן למצוא ספרי ילדים רבים שמכוונים לכך באופן מובהק, לדוגמה: "לבד על המרבד" ו"גן גורים" המפגישים אותנו עם בעלי חיים שונים ובספר "למה לובשת הזברה פיג'מה" דרכו מכירים הילדים פרטי ביגוד שונים ועוד. 

 

המלצות על ספרים עם איורים מוצלחים במיוחד

הכנו ובחרנו עבורכם ספרי ילדים מאוירים אהובים עלינו במיוחד. את כולם תוכלו למצוא בחנות הספרים שלנו "סיפור פשוט":

  1. "אדון בו עושה מו"/ ד"ר סוס – כמו בשאר ספריו, גם את הספר הזה אייר ד"ר סוס עם דמויות שהן כמעט מוכרות אבל לא בדיוק, דמויות הומוריסטיות ואף מעט קריקטוריסטיות של עצמן, המגבירות את הפנטזיה המשוגעת שיוצר הסיפור. הסיפור מיועד לילדים שעדיין לא יודעים לדבר ומעודד אותם להשתתף בקריאה באמצעות קולות שונים וללמוד על הקולות שעושות חיות שונות.
  2. "איה פלוטו"/ לאה גולדברג – הספר הקלאסי והמקסים הזה התחיל למעשה מסדרת איורים שאייר ארי רון מקיבוץ מגידו לבתו אסנת. את האיורים הצבעוניים והיפים נתן ארי ללאה גולדברג שחיברה להם חרוזים יפיפיים והתוצאה היא סיפור פשוט, צבעוני ומקסים על הכלב התמים פלוטו, שמלווה דורות של ילדים ישראלים כבר יותר מ- 60 שנה.
  3. "מיץ פטל"/ חיה שנהב – אין לנו ספק, שהאיורים של הספר הזה, שאיירה תמרה ריקמן, הם בין האיורים מעוררי מחלוקת בספרות הילדים הישראלית אי פעם. אנחנו התגייסנו בגאווה למחנה האוהבים. אין הרבה ספרי ילדים המלווים באיורים כל כך מופשטים כמו מיץ פטל. מגוון הצבעים קטן והאיורים דורשים התעמקות ארוכה כדי להצליח להבין אותם, אבל הם גם מעניקים לילדים מבט נוסף על המציאות, מכירים להם אומנות מסוג אחר, כזאת שבמידה רבה אולי קרובים יותר לזו שהם מסוגלים ליצור  בעצמם.
  4. "אבא עושה בושות" + "גומות החן של זוהר"/ מאיר שלו – אי אפשר לדבר על ספרים מאוירים, מבלי להזכיר את גדול מאיירי ספרי הילדים הישראלי – יוסי אבולעפיה! ציוריו הצבעוניים והיפיפיים, המדברים אל הילדים בגובה העיניים, מלווים את העלילות הנפלאות שכתבו גדולי הסופרים הישראליים לאורך השנים: אפריים סידון, מאיר שלו, נירה הראל ועוד רבים. לשמם של אותם ספרים קלאסיים כמו "אבא עושה בושות" ו-"גומות החן של זוהר", מתלוות מייד גם התמונות שאייר אבולעפיה ושלא ניתן לדמיין כיצד הייתה נראית ספרות הילדים העברית בלעדיו. איזה מזל שלא צריך!

 

לסיכום

האיורים בספרי הילדים מהווים חלק בלתי נפרד מחוויית הקריאה. הם מסייעים לילדים ולילדות להתחבר  לסיפור, להבין את הנושאים, לפתח את דמיונם ולהעשיר את חוויית הקריאה בצורה מהנה ונעימה.

במקרים רבים האיורים בספרי הילדים חשובים לא פחות ולעתים אף יותר מהמלל הכתוב ואחרי שנים, גם אם נשכח את המילים, התמונה שנוצרת באמצעות האיורים בספר טוב  תשאר איתנו לעד..