האם אפשר ללמוד לבשל רק מספרי בישול?

האם אפשר ללמוד לבשל רק מספרי בישול?

סיפור פשוט אפריל 27, 2023

הגעתם אל הרגע הזה בחיים; אתם עומדים בדירה השכורה החדשה, מול מטבח ריק, בפעם הראשונה בחיים. האוכל של אמא נגמר לפני כמה ימים, כבר הזמנתם אוכל שלוש פעמים השבוע ויש גבול. אין ברירה, הגיע הזמן ללמוד לבשל. מה עושים?

כחנות ספרים, היינו שמחים להזמין אתכם לפנות למדור ספרי הבישול של סיפור פשוט ולהזמין את הספר המועדף עליכם, אבל כולנו זוכרים מה קרה לבן הדוד שלמד שחיה בהתכתבות אצל מציל ידוע. אם כך, השאלה החשובה היא האם ניתן ללמוד לבשל בעזרת ספרי בישול?

 

ספרי בישול ואפייה מתחלקים למספר קטגוריות. החלוקה הכללית ביותר מבדילה בין ספרי בישול ספרי אפייה, ובשנים האחרונות ספרים העוסקים בתזונה ובבריאות טובה. בכל קבוצה, אפשר למצוא ספרים המוקדשים לנושאים ספציפיים כגון ספרי אפיה לעוגות בלבד, ספרים המוקדשים לפשטידות או סלטים, ספרי בישול בסגנון מסוים, למשל אסייתי או ים-תיכוני ועוד.

בהרבה מהספרים, במיוחד אלה העוסקים בנושאים אקזוטיים או מורכבים יותר, יש חלק העוסק בהסברים לגבי טכניקות הכנה וחומרי גלם ייחודיים. עם זאת, רוב ספרי הבישול מניחים רמה מסוימת של ידע מוקדם עליו הם מתבססים.

הבשורות הטובות הן שאם אי פעם עזרתם להורים במטבח כשהייתם ילדים, או שיצא לכם לבשל או לאפות משהו בעבר, סביר להניח שיהיה יחסית קל להבין את השפה וההנחיות, ואת הפערים יהיה קל יחסית להשלים.

הבשורות הפחות טובות  לעומת זאת, הן שאם זו ההתנסות הראשונה שלכם במטבח, יכול מאוד להיות שיהיה לכם קשה להבין את ההנחיות של ספר בישול רגיל.

בנוסף, ספר הבישול לא יידע להתאים את עצמו לתנאים הספציפיים במטבח שלכם (למשל לאיכות ואופי העבודה של התנור), מיומנות חשובה שנרכשת תוך ניסיון במטבח. עוד נושא שמומלץ להתייחס אליו הוא העובדה שלכל אדם המנוסה בבישול ואפייה, יש טריקים וטיפים קטנים שספרי בישול ואפייה לא יתייחסו אליהם.

 

אז איך ניגשים לקנות ספר בישול?

גישת המתחילים

אם אתם לא מנוסים במטבח, יכול להיות שהדבר הנכון לעשות הוא לבחור קודם כל ספר בישול / אפייה שמיועד למתחילים. ספרים כאלה מפרטים בדרך כלל לצד המתכונים גם לגבי שיטות בישול ואפייה בסיסיות, והם אפילו מציעים טיפים נוספים מידי פעם.

יש לא מעט ספרי בישול המיועדים לילדים ועונים על ההגדרה, אל תתביישו להשתמש בהם! בניגוד לספרי ילדים אחרים, במקרה הזה אין לכך המון משמעות והמתכונים ייצאו טעימים כך או כך. אם אתם עדיין חוששים, אצלנו באתר של סיפור פשוט תוכלו למצוא גם ספרים למתחילים שאינם מוגדרים כספרי בישול לילדים.

המלצה נוספת שלנו היא להזמין חברים / משפחה לבשל איתכם בהתחלה, או לפחות לבחור לכם חבר או חברה טלפונים. בכל מקרה, חשוב לזכור שמדובר בסך הכל באוכל, ובמקרה הכי גרוע ייצא בהתחלה קצת פחות טעים ומשם אפשר רק להשתפר.

גישת המתקדמים

גם אם אתם כבר בשלנים או אופים מדופלמים, כיף לרענן מידי פעם את רשימת המאכלים שאנחנו מכינים ואפילו את השיטות בהן אנחנו משתמשים.

באתר שלנו תוכלו לבחור בין ספרי בישול ואפייה שנכתבו על ידי שפים ומתמקדים בסגנונות בישול או בחומרי גלם מסוימים, ומציעים שיטות בישול שונות ומגוונות. תוכלו להסתכל על המבחר המוצע באתר או בחנות הפיזית שלנו בתל אביב, ולבחור לכם סגנון טעים וחדש להתנסות בו.

עצה נוספת המיועדת למתקדמים ולמתחילים כאחד

לכל סופר / שף שכותב ספר בישול יש סגנון ייחודי משלו גם מבחינת הבישול אבל גם מבחינת אופן הגשת המתכונים בספר. לא כל סגנון מתאים לכולם ולא תמיד קל לדעת מראש מה אנחנו מעדיפים.

ברוב המקרים, אם תחפשו מתכונים של שף / אופה מסוים תוכלו בקלות למצוא מתכונים לדוגמה באינטרנט, להתנסות בהם (אפילו ברמת הקריאה וההבנה בלבד) וכך לדעת אם תרצו לקנות ספר של אותו אדם.

עם זאת, למרות שהרבה מתכונים הם נגישים באינטרנט, אחד היתרונות הגדולים של ספרי בישול בבית הוא שהם תמיד שם ולא צריך לחפש כל פעם מתכון חדש. אם כבר בישלתם, תיקנתם ואהבתם, הוא נשאר אצלכם.

נוסף על כך, לא תמיד נוחתת עלינו ההשראה מה נרצה לבשל השבוע. במצבים כאלה, נוח וקל שיש ספר בישול שאפשר לפתוח ולדפדף בו ולקבל רעיונות.

כיום, מגוון ספרי הבישול בשוק הוא כמעט אינסופי ואנשים עם העדפות תזונתיות שונות, עם נטייה לסגנונות בישול ואפייה שונים וחיבה לטעמים פשוטים או מורכבים, כולם יוכלו למצוא את הספר המתאים להם.

עם השימוש בספרי בישול, תגלו שהבחירה בספר לקנייה הופכת קלה יותר ותראו שיש כותבים בתחום שיתאימו לכם יותר הן מבחינת שיטות הבישול והן מבחינת הטעמים.

 

לסיכום

ספרי הבישול והאפייה הם תחום מתחדש ומתעדכן בעולם הספרות. ספרים נכתבים ויוצאים לאור כל הזמן, השיטות משתנות ומגוון הסגנונות הולך ומתרחב.

כיום, ניתן בהחלט ללמוד לבשל באמצעות ספרי בישול, לפחות עד רמה מסוימת. עם זאת, חשוב לבחור בספר שמתאים לרמה שלכם כדי שתחוו הצלחה במטבח, ועם הזמן תוכלו להעלות את הרמה והמורכבות.

בשל הנטייה של התחום להתעדכן תמידית, אנו ממליצים לכם לחזור ולבדוק מידי פעם אילו בשורות חדשות יש בעולם ספרי הבישול, האפייה והתזונה, ומי יודע, אולי הספר המושלם בשבילכם בדיוק יצא לאור!