הקסם של עולם הפנטזיה – לא רק בספרים לילדים ונוער!

הקסם של עולם הפנטזיה – לא רק בספרים לילדים ונוער!

סיפור פשוט אפריל 17, 2023

קצת רקע

פנטזיה היא סוגה ספרותית בה העלילה המסופרת כוללת מאפיינים בלתי אפשריים ודמויות שאינן קיימות בעולם שלנו (למיטב ידיעתנו בכל אופן 😉) דוגמת שדים, קוסמים, דרקונים ועוד.

המקור שלה הוא כאמור במיתולוגיה, וגם בסיפורי פולקלור ואגדות מרחבי העולם. היצירה הפנטסטית הכתובה העתיקה ביותר ששרדה עד היום היא "עלילות גילגמש" שנכתבה לפני כ- 4,000 שנה. בהמשך, קיבלה ספרות הפנטזיה דחיפה בימי הביניים, עם הופעות יצירות כמו "סיפורי אלף לילה ולילה", "אגדות המלך ארתור" ועוד.

הפנטזיה המודרנית המוכרת מספרות בת ימינו החלה להופיע כבר במאה ה- 19, עם סיפורים כמו "פרנקשטיין" של מרי שלי (1818) ו"אליס בארץ הפלאות" של לואיס קרול (1865), אך למהפכה המשמעותית ביותר בסוגה זו אחראי לא אחר מהסופר ג.ר.ר. טולקין אשר הוציא ב-1937 את ספרו הראשון "ההוביט" ובהמשך גם את טרילוגיית "שר הטבעות" המוכרת.

החידוש הגדול של טולקין היה בניית עולם דמיוני שלם, עם מערכת חוקים, עמים, היסטוריה, אמונה, שפות ועוד. בעקבותיו, סופרי פנטזיה רבים יצרו עולמות משלהם, עם סדרות שלמות המתרחשות באותו העולם, ובחלק מהמקרים גם תתי סדרות שבמרכזן דמויות שונות אשר אינן מכירות אחת את השניה ושייכות לחלקים שונים של העולם הפנטסטי שבנה הסופר.

רבים מבלבלים בין ספרות הפנטזיה והמדע הבדיוני, אך למרות שלפעמים שיש סיפורים המחברים בין שתי הסוגות, יש ביניהן הבדלים ברורים; בעוד המדע הבדיוני עוסק ומתבסס על טכנולוגיות אנושיות שטרם הומצאו, ספרות הפנטזיה מתבססת על מציאות דמיונית שאינה בהכרח תלויה בגורמים אנושיים. על אף שטכנולוגיה יכולה להופיע בספרות פנטזיה, היא אינה מאפיין הכרחי, והמציאות הפנטסטית המסופרת קיימת בעולם בד"כ באופן 'טבעי'.

 

תתי סוגות בספרות הפנטזיה

ניתן לחלק את סוגת הפנטזיה למספר תתי סוגות שונות הנבדלות ביניהן הן במבנה הסיפור והעולם עליו מסופר, והן בקהל היעד.

 

הפנטזיה האפית

 תת סוגה זו מדברת על עולם אחר מהעולם שלנו, והדמויות עליהן מסופר הן ילידות אותו העולם. שר הטבעות של טולקין הוא דוגמה מוכרת לספר מסוגה זו.

סדרה נוספת מסוגה זו, שזכתה לאהדה רבה בשנים האחרונות בזכות סדרת הטלוויזיה שיצאה בעקבותיה היא "שיר של אש ושל קרח" של ג'ורג' ר.ר. מרטין, המוכרת יותר תחת השם של ספרה הראשון "משחקי הכס".

עולם מקביל

 בספרים אלה הדמויות הראשיות הן בדרך כלל דמויות בנות העולם שלנו המגיעות לעולם פנטסטי אחר המתקיים במקביל אך בנפרד מעולמנו. ספרים מוכרים מסוגה זו הם סדרת "דברי ימי נרניה" של ק.ס. לואיס (הספר המוכר ביותר בסדרה הוא "האריה המכשפה וארון הבגדים"), "הסיפור שאינו נגמר" של מיכאל אנדה, וגם "אליס בארץ הפלאות" וספר ההמשך "מבעד למראה" של לואיס קרול (אף כי קרול בוחר להשאיר בספק את קיומו הממשי של העולם המקביל). בכל הספרים המוזכרים, הדמויות מגיעות לעולם פנטסטי נפרד, קסום ומאיים לעתים, אותו אנחנו מגלים ביחד איתן.

פנטזיה אורבנית

 במקרה זה העולם בו מתרחש הסיפור הוא העולם שלנו, אך עם טוויסט מסוים, כלומר, קיום של מאפיינים פנטסטיים נסתרים המתקיימים בו. הסדרה המפורסמת ביותר מסוגה זו היא סדרת ספרי "הארי פוטר" של ג'יי, קיי רולינג, אשר ספריה הפכו לספרי הפנטזיה המוכרים והנמכרים ביותר בכל הזמנים, עובדו לסרטים ולמשחקי מחשב ויצאו להם סדרות וספרים נלווים ואף אתרי תיירות רוויי מבקרים העוסקים בסדרה וממוקמים בכל רחבי העולם (יש לציין שסדרה זו מתכתבת במידה רבה גם עם שני הז'אנרים הקודמים שהוזכרו, במיוחד עם ז'אנר העולם המקביל).

ספר נוסף הראוי לציון מסוגה זו הוא "בשורות טובות" של טרי פראצ'ט וניל גיימן– שניים מסופרי הפנטזיה המוכרים והטובים של ימינו, בו המוטיבים הפנטסטיים מבוססי דת בעיקר, ועוסקים באפוקליפסה, אליה מובילים קונפליקטים בין גן-עדן לגיהינום, אשר מתרחשים בעולם בני האדם.

נחתום את תת סוגה זו עם ספר ישראלי מעניין במיוחד– "מצרפי המקרים" של יואב בלום, העוסק בישויות החיות בינינו כבנות האדם, אך תפקידן הוא לגרום להתרחשותם של צירופי מקרים שונים ברחבי העולם, על פי הזמנת המעסיקים שלהן.

זהו ספר הביכורים של בלום, המצטיין בכתיבת ספרי פנטזיה המתרחשים בעולם רגיל לחלוטין, מלבד טוויסט קטן כביכול, שהופך במידה רבה את העולם.

בתוך כלל תתי הסוגות תוכלו למצוא ספרים בסגנונות שונים- מספרי אימה אפלים, דרך ספרי מתח ועד לספרי קומדיה ופרודיה מצחיקים עד דמעות. כמו כן, בכלל תתי הסוגות תוכלו למצוא ספרים המיועדים לגילים שונים, מספרי ילדים רכים, דרך ספרי נוער ועד לספרי מבוגרים מובהקים.

בהתאם לכך, גם קהל היעד של ספרים אלה הוא מגוון ביותר. מסיבה זו, לא ניתן לייחס סוגה זו לטווח גילים אחד, וכל קוראת וקורא סקרנים יוכלו למצוא בה את הספר המתאים.

 

לסיכום

ספרות הפנטזיה היא ספרות מגוונת ומעניינת. רבים יכולים למצוא בה את מקומם, בין אם אתם אוהבי קומדיה, רומנטיקה, אימה או דרמה.

ספרי פנטזיה רבים מתייחסים למאורעות היסטוריים אמיתיים ויש להם שורשים במיתולוגיות שונות מרחבי העולם, עליהן אנחנו הקוראים זוכים ללמוד כדרך אגב תוך כדי הקריאה.

רוב הספרים המוזכרים במאמר זה מופיעים באתר שלנו, כולם מומלצים ואנו מזמינים אתכם לקרוא אותם ולהנות מהם ומספרי פנטזיה רבים אחרים המופיעים באתר של סיפור פשוט.