ספרים מכל הסוגים ולכולם!

ספרים מכל הסוגים ולכולם!

סיפור פשוט אפריל 18, 2024

כשאנחנו הולכים לחנות ספרים, אנחנו מחפשים בדרך כלל ספרי קריאה. הם יכולים להיות בנושאים שונים- ספרי מתח, ספרים רומנטיים ואולי אפילו ספרי שירה, אך הם לרוב מוגבלים לאלה שמסודרים על הדוכנים שבמרכז החנות. אבל אם רק נציץ על הקירות מסביב, נראה שיש אינספור סוגי ספרים שאנחנו נוטים לפספס את קיומם, ואולי הם דווקא עשויים לעניין אותנו. אז... זה הזמן לגלות אותם!

אנשים לא אוהבים שינויים. הם כמעט תמיד יעדיפו לבחור במוכר והידוע, שיספק להם ביטחון ותחושת "בית". מהסיבה האבולציונית הזו אנשים רבים נוהגים לדבוק בסוג מסוים של ספרים, סוגה אחת או שתיים, ושאר סוגי הספרים הופכים כמעט שקופים בעיניהם. אך דווקא בעולם הספרים, שווה "לקחת את הסיכון" ולהרחיב את היריעה לכמה שיותר סוגי ספרים. הסיכון פה הוא מזערי, והרווח שאתם יכולים לקבל להכנסת עוד סוגי ספרים לפרטואר הוא אדיר. כדי לדגדג לכם קצת את החשק להרחיק את הספרייה שלכם לכמה כיוונים מפתיעים, הבאנו לכם כאן כמה סוגי ספרים שכדאי להכיר קצת יותר מקרוב.

איזה סוגי ספרים יש? ולמי הם מתאימים?

סיפורת – תחת הקטגוריה הזאת נכנסים ספרי הקריאה שרובנו רגילים לקרוא. יש סוגות שונות של סיפורת- ספרי מתח, בלשים, פנטזיה, מדע בדיוני, ספרי אהבה ועוד. אלה ספרים עלילתיים שיכולים להיות מבוססים על סיפור אמיתי או בעלי עלילה דמיונית לחלוטין, ואף שהם עשויים לכלול רעיונות ערכיים שברצונם להעביר לקוראים, הם מתמקדים בעיקר בעלילה ובדמויות.

מספר סוגות לדוגמא שנכללות תחת קטגוריה זו:

ספרי מתח – ספרים בהם מתרחשת תעלומה או אירוע מסתורי בתחילת הספר, שעל פי רוב הולך ומסתבך עם התקדמות הספר תוך התרת רמזים הנוגעים למתרחש ולקראת סיום הספר בד"כ נפתרת התעלומה.

תחת קטגוריה זו ניתן למצוא ספרי בילוש אבל גם ספרים מותחים אחרים, וכשהם טובים, מדובר בספרים שממלאים את הקורא באדרנלין ומהרגע שנכנסנו אליו, קשה מאוד לנתק את הספר מהיד.

בין הסופרים המוכרים והקלאסיים מסוגה זו תמצאו את אגתה כריסטי עם בלשיה המפורסמים מיס מארפל והרקול פוארו, וספרים עצמאיים נוספים, ואת ארתור קונן דויל עם בלשו המפורסם- שרלוק הולמס. ספרי מתח נחשבים קלים וקולחים, כך שאם במקרה אתם נתונים במחסום קריאה, ספר מתח הוא דרך נוחה ובטוחה להתגבר על המצב.

ספרי אהבה – אהבה היא נושא שעניין ומעניין אנשים בכל רחבי העולם לאורך ההיסטוריה (אפילו בתנ"ך תמצאו את מגילת "שיר השירים").

בתרבות הפופולארית ישנם הרבה ספרי אהבה מוכרים, רומנים רומנטיים מרגשים וסוחטי דמעות שחלקם אפילו מעובדים בהמשך לסרטים.

בין הסופרים המוכרים מסוגה זו תמצאו את ג'יין אוסטן (גאווה ודעה קדומה, תבונה ורגישות), אמילי ברונטה (אנקת גבהים), שרלוט ברונטה (ג'יין אייר) וכמובן לואיזה מיי אלקוט (נשים קטנות). אם אתם רגשנים גדולים או סתם חובבי ספרות קלאסית, תהנו מאוד מספרי אהבה.

סיפורים קצרים – תחת קטגוריה זו תמצאו ספרים של סופר יחיד המכילים מספר מצומצם של סיפורים עצמאיים שקצרים מכדי לצאת כספר שלם, או כקובץ סיפורים קצרים מאוד (לפעמים אפילו 20-30 סיפורים קצרים בספר אחד), פרי עטו של אותו הסופר.

כל אחד מהסיפורים הנ"ל עומד בפני עצמו, אך ישנם ספרים המסופרים מעיניהן של דמויות שונות החיות כולם בעולם דמיוני יחיד. אפשרות נוספת היא אנתולוגיות: ספרים המכילים מקבץ כתבים ספרותיים של סופרים שונים.

בין הסופרים המפורסמים בשל סיפוריהם הקצרים תמצאו את אתגר קרת (געגועי לקיסינג'ר, צינורות ועוד), וגם סופרים רבים המוכרים בעיקר מהסיפורת הארוכה, נוהגים מידי פעם להוציא גם ספרי סיפורים קצרים. אנחנו מציעים ספרים אלה לכל אחד, ובמיוחד למי שאינם בנויים למחויבות של ספר ארוך, אבל ישמחו לקרוא סיפור מזדמן כשיש להם רגע להרים ספר ליד.

ספרי ילדים – תוכלו למצוא ספרי ילדים העוסקים בתחומים רבים מעולמם של הילדים. חלקם ותיקים ומוכרים שאנחנו ואולי אפילו ההורים שלנו גדלו עליהם, וחלקם חדשים ורעננים.

תחת קטגוריה זו תמצאו החל מספרים לקטנטנים כמו "קרמר החתול" (מאיר שלו) ו"בייגלה" (מרגרט ריי) , דרך ספרי ראשית קריאה כגון "צפרדי וקרפד (ארנולד לובל) ו"הלב" (אדמונדו דה אמיציס) ועד לספרי נוער צעיר כגון סדרת ספרי "פרסי ג'קסון" (ריק ריירדן) ו"הקוסם מארץ ים" (אורסולה ק' לה-גווין). תוכלו לבחור מקטגוריה זו ספרים עבור ילדים בכל גיל, והטיפ הסודי שלנו- הטובים מביניהם מתאימים גם לילדים שכבר גדלו.

ספרי עיון – ספרי עיון הם ספרים המשמשים להבעת דעה או כחומר עזר ללמידה. בתוך הספרות העיונית ניתן למצוא ספרות מקצועית, ביוגרפיות, ספרי הדרכה, תיאוריות, הגיגים ועוד.

קהל היעד של ספרים אלה קובע את אופיים – ספרים מקצועיים למשל מכוונים לרוב לקהל שמכיר את התחום, ולעומתם ספרי עיון לקהל הרחב יציגו את הנושאים בצורה בסיסית ונגישה יותר, והם כוללים ספרי דעה, היסטוריה, פסיכולוגיה ועוד, שעשויים להיות מרתקים ומתאימים לכל הדיוט בעל עניין.

מספר סוגות שנכללות תחת קטגוריה זו

:ספרי פסיכולוגיה – תחת קטגוריה זו ניתן למצוא ספרים המציגים תיאוריות פסיכולוגיות, ספרי הדרכה וגם ספרי לימוד רבים. בין הסופרים המוכרים מסוגה זו תמצאו את אריך פרום (אמנות האהבה, מנוס מחופש ועוד), וגם ספרים המספרים על פסיכולוגים מפורסמים ועל תיאוריות פסיכולוגיות מוכרות וחדשות.

אם אתם חווים אתגרים, או מרגישים קצת אבודים, ספר פסיכולוגיה עשוי להציע רעיונות שיסייעו להתגבר על הקשיים. הם גם מאוד מעניינים להעשרה כך שגם אם אין מאושרים מכם, זוהי אופציה טובה להוסיף קצת עניין.

ספרי פילוסופיה – ספרים המציגים תיאוריות, הגיגים פילוסופיים של הסופרים, בחינת חייהם וכתביהם של פילוסופיים מוכרים החל מהוגי יוון העתיקה כגון סוקרטס, אפלטון ואריסטו ועד לפילוסופיים מודרניים יותר כגון ניטשה, שפינוזה, דקארט ואחרים.

ספרי פילוסופיה הם דרך מעולה להרחיב האופן בו אנו בוחנים את העולם, להעלות בנו רעיונות חדשים לגבי הצפוי בעתיד וגם להבין מזוויות אחרות את העבר.

ספרי יהדות – ניתן להתייחס סוגה זו כסוגת בת של ספרי הפילוסופיה, המתמקדת בהגות יהודית. בין ספרים אלה תמצאו ספרים העוסקים בהוגים יהודים מכל הזמנים דוגמת הרמב"ם, ליבוביץ' ואפילו שבתאי צבי השנוי במחלוקת, וגם ספרים של הוגים יהודיים בני זמננו העוסקים בנושאים מגוונים מקבלה ועד פירוש המקורות.

אנו ממליצים במיוחד על ספריהם של מיכה גודמן (מהפכת הקשב, מלכוד 67 ועוד) המחבר בין יהדות, ציונות ואקטואליה ועל ספריה של שהרה בלאו (הראשונות, האחרות ועוד) הבוחנים את התנ"ך מנקודת מבט פמיניסטית.

ספרי יהדות מהווים הזדמנות להכיר את המורשת שלנו מעיניים קצת אחרות. הם מציעים מבט מגוון על הנושאים העומדים בבסיס התרבות, האמונה והמורשת היהודית ותוכלו למצוא בהם עניין בין אם אתם דתיים, בעלי זיקה עזה ליהדות או אפילו חילונים גמורים שמתעניינים.

ספרי היסטוריה – הם אמנם עלולים להישמע יבשים ומשעממים לחלקנו, אך רק למי שלא זוכר את העובדה כי ההיסטוריה היא אינה דבר אובייקטיבי, והיא תלויה רבות במי שכותב אותה, אז פשוט צריך למצוא את הסופר המתאים עבורכם.

תחת סוגה זו תמצאו ספרים העוסקים בתקופות שונות- מתקופות פרה-היסטוריות ועד ימינו אנו. תוכלו למצוא ספרים העוסקים בהיסטוריה של ישראל (כגון מלכוד 67 של גודמן), ושל העם היהודי (כדוגמת "אם זה אדם" של פרימו לוי), וגם ספרים המספרים על היסטוריה של מקומות שונים בעולם: מיוון ועד סין.

כמו כן, תמצאו כאן גם ספרים העוסקים בדמויות היסטוריות מוכרות- מדוד המלך, דרך ארסמוס ועד למייסד חמאס: שיח' יוסף אלקרצ'אוי. במקום בעל היסטוריה עשירה כל כך כמו ישראל, ובמיוחד בימים מורכבים כמו אלה שאנו חווים, ספרי היסטוריה עשויים לשפוך אור על התמונה הרחבה יותר של המתרחש כעת, ואולי אף יסייעו לנו לגבש תובנות חדשות על המציאות בה אנו חיים.

ספרי בישול – במקרה זה מדובר בד"כ בספרי הדרכה ומתכונים, אם כי רבים מספרי הבישול היום מכילים גם רקע נרחב יותר וסיפורים אישיים לגבי מאכלים שונים ומקורותיהם. תוכלו למצוא ספרים בישול המתמקדים בסוגי מאכלים מסוימים (כגון פשטידות, עוגות, מרקים, סלטים ועוד....) וגם בספרים המכילים מתכונים ממקומות שונים בעולם (למשל בישול אסייתי, ים תיכוני וכד').

כמו כן, היום נפוץ מאוד למצוא ספרים המציעים מתכונים המתאימים לתזונה מסוג מסוים (למשל ספרי בישול טבעוניים, תזונה קטוגנית, סופרפוד ועוד). מוכרים מאוד מסוגה זו הם ספריה של קרין גורן, לייזה פאנלים ואפילו ישראל אהרוני. אם אתם אוהבים לבשל, רוצים ללמוד לבשל או סתם מחפשים מתנה מקורית- ספרי בישול הם אופציה מעולה עבורכם!

ספרי שירה – מהתנ"ך ועד היום, משירי קודש ועד שירי חול, שירה היתה ועודנה דרך לספר את העולם מזווית ייחודית. היא מאפשרת להוציא מאיתנו רגשות ותובנות שאולי לא היו יוצאות בדרכים אחרות.

ספרים אלה מתאימים עבור כל מי שרוצה לפתוח את הראש ואת הלב ולחוות את העולם קצת אחרת. הם דורשים חשיבה ועשויים לגעת בנימי נפשנו העדינים ביותר, לפעמים בכאלה שלא ידענו שקיימים.

ספרי שירה מאפשרים לנו לפגוש את עצמנו אחרת וכל אדם יכול למצוא (וכדאי לכם למצוא!) ספרי שירה המתאימים לכם. תוכלו לבחור ספרי שירה של משוררים מוכרים כמו יונה וולך, נתן אלתרמן ולאה גולדברג, או לגלות ספרים של משוררים צעירים ומבטיחים כגון "מלח", ספר הבכורה המרגש של המשוררת עינת קפקא.

ספרים בערבית – רבים מהספרים המופיעים אצלנו בעברית, ניתן למצוא גם בערבית. בהם גם ספרי ילדים ונוער וגם ספרים למבוגרים. כמו כן, תחת קטגוריה זו תמצאו גם את כתביהם של הוגים ערביים היסטוריים ובני זמננו.

ספרים עשויים לספק אשנב לתרבות, כך שאם אתם קוראים בערבית זוהי הזדמנות גם להתאמן וגם להכיר את התרבות הערבית יותר מקרוב דרך השפה והסיפורים העולים מהספרים.

לסיכום

אין ספק שהמגוון רב ורחב. אז בפעם הבאה שאתם מגיעים אלינו לסיפור פשוט, אנו ממליצים לכם להעיף מבט גם במדפים (פיזיים בחנות או וירטואליים באתר) שאולי עד היום עוד לא הגעתם אליהם. מי יודע, אולי דווקא שם תמצאו את הספר שישנה את חייכם.