איך לכתוב ספרי ילדים טובים באמת?

כתיבת ספרי ילדים

סיפור פשוט אפריל 15, 2024

בעשורים האחרונים, ילדים קוראים פחות, אפילו הרבה פחות. ועדיין - ילדים הם בין הקהלים הקוראים ביותר שיש. אם כך, מה הסוד לכתיבת ספרי ילדים טובים באמת?


ספרי ילדים משמעותיים עבור קוראיהם ממספר סיבות, החל מהנאה והעשרה וכלה בהרחבת אוצר מילים, פיתוח הדמיון, חשיפה לרעיונות חינוכיים וערכיים ועד להרחבת הידע והתפישה הכללית שלהם על העולם היום ובעבר.

כלומר, לספרי ילדים ישנה חשיבות חינוכית לצד החשיבות שלהם כבידור לשעות הפנאי שהם מספקים. עם זאת רוב הילדים יעדיפו לקרוא ספר פשוט וקליל מאשר ספר כבד ו'חשוב'. לכן. כאשר ניגשים לכתוב ספר ילדים, הכרחי לדאוג שהוא יעניק חוויית קריאה טובה והמהנה קודם כל, לפני כל ערך מוסף שיתווסף אליו.

אפשר לחשוב על זה כאל "רף כניסה" או סינון ראשוני – אם אין חוויית קריאה מהנה, הספר לא "ייכנס", לא לליבם, ולא לזמנם הפנוי (הולך ומצטמצם) של הילדים.

לכן, כאשר סופר או סופרת ניגשים למלאכת הכתיבה ישנם מספר שלבים שכדאי להתייחס אליהם, כדי לוודא שהספר שיוצא תחת ידם הוא טוב ואיכותי, וגם כזה שילדים צעירים יבחרו לקרוא.

 

איך לכתוב ספר ילדים: המדריך המלא

1. הכרת הקהל: ראשית כל, חשוב להכיר את קהל היעד שלנו. כאשר יוצרים תוכן לילדים (בין אם תכנית טלוויזיה, הצגה, ספר או כל תוכן אחר), יש לעתים נטייה "להתיילד". ילדים הם אינטליגנטיים, והם מסוגלים להבין תוכן מורכב.

חשוב לפשט מושגים מורכבים מידי ולהתאים את המשלב הלשוני ואת התוכן לעולם המושגים המוכר להם, זאת מבלי לוותר על האיכות: חשוב להתייחס אל הקוראים הצעירים בכבוד ובגובה העיניים. למשל- יש להשתמש בשפה נכונה, במשלב גבוה יחסית שמתאים לשפה כתובה ולא לשפת הדיבור.

זה בסדר לשלב מילים גבוהות ולא מוכרות מידי פעם, שניתן להבין מההקשר או בתיווך חיצוני, כל עוד רוב התוכן נותר ברור ומובן.

2. רצף עלילתי: הנושא יכול להיות ההיסטוריה של ארץ ישראל, עולם פיות פנטסטי או עלילותיו של ילד בכיתה ב'. כל אלה דוגמאות לנושאים מצוינים לכתוב עליהם! אך כדי שהספר יהיה מוצלח, העלילה צריכה להיות בנויה בצורה חכמה, מעניינת וזורמת.

חשוב לשמור על רצף עלילתי ברור ועל מבנה מסודר של פתיחה, גוף וסיום שמאפשרים לקוראים הצעירים לעקוב אחר המתרחש.

3. סיפור פשוט ומשמעותי: הכוח בספרים לילדים מסתתר בפשטות שבהם. ילדים אוהבים סיפורים שפשוטים להבנה, אך ניתן להעמיק בהם. לכן, כאשר אנו כותבים ספר לילדים, יש להתמקד בסיפור פשוט ובמסר משמעותי שיוביל את הילד לחשיבה ולהשראה.

4. גיבורי הסיפור: נסו להיזכר בספרי הילדים שקראתם. יכול להיות שהרבה מהעלילה נשכחה מכם, אבל את גיבורי הספרים אתם בטח זוכרים: את הסקרנות הרומנטית של אן ("האסופית") מהחווה הירוקה, האופטימיות של פוליאנה והשובבות של בילבי. אתם אולי זוכרים את האומץ היהיר של ג'ינג'י את הנחישות של ירון זהבי ועוד ועוד... הגיבורים של ספרי הילדות נשארים איתנו, והזכורים לנו ביותר הם אלה שמעוררים רגשות חזקים- הזדהות, הערצה ואפילו כעס. גיבורים משמעותיים יכולים להפוך ספר טוב למצוין וזכיר! ולהעניק השראה וערך מוסף לעלילה.

5. עיצוב ואיור: כאשר מוציאים ספרי ילדים לאור, חשוב במיוחד להתאים את העיצוב לגיל היעד. בספרים לילדים בגילי גן או תחילת יסודי, נקפיד להוסיף איורים טובים ומושכים את העין שילוו את העלילה ואולי אף ישמשו ככלי ספרותי שמקדם ומרמז עליה פרטים נוספים מעבר לאלה שנכתבו במפורש.

בספרי ראשית קריאה ניתן לשלב איורים לאורך הספר, אך הדבר החשוב ביותר הוא שהכתב יהיה גדול ונוח לקריאה ושאורך הספר יהיה כזה שילדים בכיתות הצעירות יוכלו להתמודד איתו אך גם יהווה מעט אתגר עבורם.

ספרי נוער צעיר כבר נוטים לשלב פחות איורים אם בכלל, ולכן מבחינה עיצובית חשוב שהכריכה תהיה מעניינת ומושכת כדי לעודד את הילדים לבחור בספר, ויחד עם זאת שאר העיצוב יהיה דומה לזה של ספר מבוגרים כדי לתת לילדים את התחושה שהם נכנסו כבר לשלב הספרים של הגדולים, ולהכין אותם לספרי הנוער, שכבר זהים בעיצובם לספרי מבוגרים.

 

לסיכום

ספרי ילדים טובים הם הרבה מעבר לדרך נעימה להעביר את הזמן. יש להם הן חשיבות חינוכית והן תרומה להעשרת עולם הדמיון המפותח והמתפתח של הילדים.

בסיפור פשוט אנו בוחרים בקפידה את ספרי הילדים שאנו מציעים, כך שיהיו איכותיים, וטובים, לא פחות משהם מרתקים ומהנים לקריאה. נשמח לעזור לכם לבחור את הספר הבא של ילדיכם, כך שהיה מהנה ומעורר השראה כאחד.