סיפור פשוט

חדרים מלאים ספרים עם מור כהן־רז

חדרים מלאים ספרים עם מור כהן־רז

סיפור פשוט יוני 18, 2021

לעיתים נדירות מאוד אנחנו טורקות את דלת החנות באמצע היום ויוצאות ביחד כצוות לגלות  ולהתנסות בדברים ובמקומות חדשים. ההזמנה לבקר באוסף ספריית הורודיש לתולדות הספר בספריית סוראסקי הייתה רגע נדיר כזה, שבזכותו בילינו כמה שעות בין מדפים וספרים עתיקים ונדירים. מזל שהספרים שלנו בחנות תמיד מחכים שנחזור אליהם.
למרות שכולנו ביקרנו בעבר בספריית סוראסקי באוניברסיטת תל־אביב, התרגשנו לגלות אותה מחדש ולהכיר את מור כהן־רז: מידענית, ספרנית ומנהלת עמוד האינסטגרם של הספרייה. מור יחד עם צוות מידעניות וספרניות נוספות אחראיות לשימור והנגשה של אוספי ספרים בספרייה. לסיפור המסופר בכל ספר נוספים סיפורים, מכתבים וחפצים שהיו במשך שנים חלק מספרייתו של בעל האוסף. הפעם אנחנו מזמינות אתכם/ן להציץ בחדרים מלאי ספרים אישיים שהפכו לאוסף אחד המוצג בספרייה ציבורית ופתוח לכל.  

ספרי לנו על האוספים המיוחדים של הספרייה המרכזית ע"ש סוראסקי ובמיוחד על אוסף הורודיש לתולדות הספר
 ספריית סוראסקי היא הספרייה הראשונה והמרכזית של אוניברסיטת תל־אביב (אנחנו כבר בני 53!). האוספים שלנו משרתים את הפקולטות למדעי הרוח והאמנויות, והם כוללים למעלה ממיליון וחצי פריטים, מודפסים ואלקטרוניים, ביותר ממאה שפות.
בספרייה שלנו שוכנים גם מספר אוספים מעניינים שנתרמו לנו במשך השנים על ידי חוקרים ואוהבי ספר, וביניהם:  
  • אוסף בנושא אתיופיה ויהדות אתיופיה ע"ש פייטלוביץ - אוספו המדעי של ד"ר יעקב פייטלוביץ' (1881-1955), מזרחן וחוקר, ששהה בקרב יהודי אתיופיה וחקר את תולדותיהם ותרבותם. האוסף כולל מאות ספרים בנושא קרן אפריקה ואתיופיה, ארכיון היסטורי, חפצים, תצלומים וכתבי יד עתיקים ונדירים בשפות אתיופיות (קודקסים ומגילות). השנה הוקמה באוניברסיטה תוכנית לתואר שני בחקר מסורות המקרא של יהודי אתיופיה ("תופסי האורית") והאוסף מהווה חלק חשוב מהלימוד והמחקר במגמה.
  • אוסף לחקר הפיוט והשירה העברית ולספרות ילדים ע"ש יפה - תוכלו למצוא באוסף, המונה למעלה מעשרת אלפים כרכים, שירה עברית לתקופותיה, פיוטים ותפילות מארצות שונות ומתקופות שונות. החלק המעניין והמרגש של האוסף, לטעמי, הוא אוצר של ספרי ילדים ונוער ועיתוני ילדים עבריים מלפני קום המדינה ומן השנים הראשונות שלה, מארץ־ישראל ומחוץ־לארץ. בין עיתוני הילדים שנמצאים באוסף, נמצא גם העיתון 'עולם קטֹן' - העיתון העברי הראשון לילדים.
  • אוספי המזרח התיכון ואיראן – ע"ש ברנרד לואיס וחביב לוי – אוסף הספרים האישי של פרופ' ברנרד לואיס, חוקר מזה"ת בעל שם עולמי, נתרם לספרייה שלנו. האוסף כולל ספרים במגוון שפות, כולל תורכית עות'מנית, ועוסק במזרח התיכון מימי הביניים ועד ימינו. באוסף כלולות גם מהדורות עתיקות ונדירות של ספרים העוסקים בנושאים אלו, לצד ספרי שנה רשמיים של האימפריה העות'מנית. אוסף ד"ר חביב לוי מוקדש לאירן ולמורשתה באופן כללי ובייחוד לקהילה היהודית. מרבית הספרים הכלולים בו כתובים בפרסית ונדפסו באירן במחצית הראשונה של המאה העשרים. קשה מאוד להשיג חומרים מודפסים מארץ זו, ומכאן ייחודו הרב של האוסף.
  • אוסף הספרים הנדירים ע"ש כהן - ספרים וכתבי עת נדירים, חלקם עתיקים, בתחומים שונים, עם דגש על הומניסטיקה ויהדות. באוסף ספרים עתיקים בשפות שונות, מספר אינקונבולות (ספרים שנדפסו בראשית הדפוס, בין השנים 1500-1445), ספרי תפילה אתיופים וספרים בעברית מהמאות ה־16, ה־17 וה־18 שיצאו לאור במספר עותקים מצומצם, והם בעלי חשיבות רבה לחקר הטקסטים היהודיים מאותן מאות.
  • אוסף הורודיש לתולדות הספר - אוסף הורודיש לתולדות הספר והדפוס כולל כעשרת אלפים כרכים של ספרים וכתבי עת, ומתמקד בספר כגורם בעל חשיבות מכרעת בהתפתחות התרבות האנושית מהיבטים היסטוריים, טכניים, אמנותיים וכו'. בין הנושאים שבהם עוסק האוסף: תולדות הספר, תולדות הדפוס וההוצאה לאור, איור ספרים וכתבי יד, קליגרפיה, טיפוגרפיה, תורת הכתב, ביבליוגרפיה, כריכה, תעשיית הנייר, אקס־ליבריס, מקומו של הספר בהתפתחות התרבותית הכללית, אמנות גרפית, זיופים, קריאה ועוד. האוסף כולל כרכים מרהיבים רבים שהם דוגמאות מעניינות לאיכות ולגיוון עבודת המעצבים, המדפיסים, אמני הנייר והמו"לים. אברהם הורודיש, האספן שהוריש לנו את האוסף הפרטי שלו, היה דמות מרכזית בעולם הדפוס העברי בברלין ומאוחר יותר הקים אנטיקווריאט (חנות לספרים נדירים) בהולנד. הוא עצמו חקר את התחום ופרסם למעלה מ־200 מחקרים שעסקו בספר מכל היבטיו. אנחנו ממשיכים לפתח את האוסף גם כיום, בעזרתה הנדיבה של הקרן שהוא הועיד לצורך זה.

  •  
    ** מימין: כתב יד עתיק בגעז מאוסף פייטלוביץ. משמאל: עיתוני בן יהודה

איך מנגישים את האוספים המיוחדים בספרייה? האם אופן הקיטלוג והמידוף הם רגילים כאשר מדובר באוספים פרטיים? מהם תהליכי הדיגיטציה הנדרשים להנגשת האוספים לכלל הציבור?  

בשנים האחרונות אנחנו מקדישים משאבים רבים להנגשת האוספים המיוחדים שלנו באמצעות דיגיטציה – סריקה מתקדמת והעלאה לקטלוג הספרייה. כך למשל אנו סורקים, מקטלגים ומעלים לרשת מסמכים מאוספי ארכיון ספריית וינר לחקר התקופה הנאצית והשואה. המסמכים הסרוקים פתוחים לעיון ברשת ללא הגבלה. בכך אנו חושפים חומרים ייחודיים שיש באוספים שלנו, מקלים על החוקרים את הגישה אליהם ומאפשרים מחקר חוצה נושאים ויבשות. הדיגיטציה גם יוצרת גיבוי לחומרים הנדירים, ומגנה עליהם מפני בלייה ושימוש יתר.

פרויקט דיגיטציה נוסף שלנו קשור לאוסף פייטלוביץ – הספרנים האחראים על האוסף סורקים ומעלים לרשת את כתבי היד הנדירים מהאוסף, וגם תמונות ומסמכים; הכוונה היא לפתוח את החומר בגישה חופשית לקהל הרחב. הדבר נעשה בתמיכת ידידי האוניברסיטה בצרפת ובשיתוף פעולה עם קהילת יוצאי אתיופיה, שאנחנו מקווים שרק ילך ויגבר.

מעבר לתפקיד המחקרי שלהם, מה החשיבות בשימור אוספי ספריות בעינייך? ומה החשיבות בשימור אוסף הורודיש לתולדות הספר במיוחד? 
דיגיטציה והעלאה של ספרים ומסמכים לרשת היא מבורכת. אבל יש בעיניי חשיבות רבה לשימור הספרים עצמם, בתוך הקונטקסט של האוסף לו הם שייכים. אוסף הורודיש מדגים זאת יפה במיוחד. גם אם נהוג כיום לכלול בדיגיטציה את כל חלקי הספר, כולל הכריכות, נייר הבטנה, אקס־ליבריס וכדומה, בעיני דבר לא ישווה לעלעול בספר עצמו. הדבר נכון שבעתיים כשאנו מדברים על אוסף המוקדש לאמנות הספר, שהפריטים הכלולים בו הם מלאכת מחשבת של עבודת אומנים. האפשרות לbrowsing בין מדפי האוסף, וההתקלות האקראית בפנינים מתוכו, אמנם קיימת גם באוסף דיגיטלי אבל היא הרבה פחות אינטואיטיבית. מניסיוני, את הפריטים המעניינים ביותר מגלים במקרה, בלי להתכוון לכך במיוחד. לכן גם חשוב לנו מאוד שהאוספים המיוחדים שלנו יהיו נגישים עד כמה שניתן לקהל. רוב רובם של הספרים, למעט הנדירים והעדינים ביותר, נמצאים על מדפים פתוחים והציבור מוזמן לבקר אצלנו ולעלעל בהם.

  
*** מימין: לאה גולדברג - מאוסף יפה. משמאל: ספר מאוסף יפה

האם הספרים של הורודיש היו חתומים בסימן היכר מיוחד? האם קיים באוסף ספר המוקדש לאקס־ליבריס EXLIBRIS? תוכלי לספר לנו עליו? 
הורודיש – חוקר, אספן ומומחה להיסטוריה של הספר המודפס  התעניין גם באקס־ליבריס – חותם "מספריו של" שנהוג להדביק בעמודים הראשונים של ספרים מספרייה פרטית. באוסף שלו כלולים ספרים המוקדשים לנושא, והכוללים דוגמאות של אקס־ליבריס ממבחר תקופות וארצות.

מטבע הדברים הורודיש גם דאג שהאקס־ליבריס שהודבקו בספרים מאוספו הפרטי יהיו יצירות אמנות בזעיר אנפין. אשתו אליס, שהייתה מעצבת גרפית, עיצבה אותם בעצמה. באוסף יש דוגמאות רבות של אקס־ליבריס שונים שלה, כשפעמים רבות האיור שעל המדבקה מתאים לנושא הספר. כך גם עוצבו אקס־ליבריס קטנים במיוחד לספרי כיס. רוצים לראות דוגמאות? בחשבון האינסטגרם של הספרייה שמור היילייט בנושא.

מהו הספר העתיק ביותר באוסף?
לשמחתנו הרבה, באוסף הספרים הנדירים שלנו כלולות מספר אינקונבולות ("דפוס עריסה") – ספרים שהודפסו בחמישים השנים הראשונות לאחר המצאת הדפוס. העתיקה מבינהן היא פסיון (טקסט נוצרי) מ־1473. פריט מעניין אחר הוא מהדורה מלאה מהמאה ה־18 של האנציקלופדיה בעריכת דידרו וד'אלמבר, החיבור הגדול של תקופת הנאורות. יש לנו גם מספר פפירוסים שהתגלו בנחל חבר, וכן קטעים מהגניזה הקהירית. ועוד ועוד...

אקס ליבריס הורודיש דף השער של הספר העתיק בספרייה 
מימין: אקס ליבריס הורודיש. משמאל: דף השער של הספר העתיק בספרייה ****

האם הספרייה ממשיכה לפתח את אוסף הורודיש לתולדות הספר?  

 

אברהם הורודיש תרם לאוניברסיטה, מעבר לאוסף הפרטי שלו, גם קרן המוקדשת להמשך פיתוח האוסף ולקתדרה בפקולטה למדעי הרוח העוסקת בהיסטוריה של הספר. הודות לתמיכה הנדיבה של הקרן אנחנו ממשיכים כל הזמן לפתח את האוסף כדי לשמור על הרלוונטיות שלו ולהעמיד לרשות הקוראים שלנו חומרים מקיפים ככל האפשר. בהתאם לכך רכשנו בשנים האחרונות מנויים למספר מאגרים דיגיטליים הכוללים דיגיטציות מתקדמות של ספרים עתיקים מאוספי ספריות מובילות בעולם. אמנם דבר לא ישווה לעיון בספרים עצמם, אבל כך אנחנו פותחים בפני החוקרים שלנו צוהר לאוספים החשובים ביותר בעולם.

-----------------------------------------------

מור כהן-רז היא מנהלת מדור הדרכה וייעוץ בספרייה המרכזית ע"ש סוראסקי ואחראית על אוסף הספרים הנדירים ואוסף תולדות הספר ע"ש הורודיש (ועל חשבון האינסטגרם של
הספרייה). ספרנית, מידענית ואוהבת ספר, וגם – בעלת דוקטורט בהיסטוריה ביזנטית.

צילומים: ענבר אשכנזי-נרקיס


* מור כהן-רז ליד אוסף מסמכי הפרלמנט שנמצא אף הוא אצלנו בספרייה
** עיתוני בן-יהודה – מבחר גיליונות מקוריים של כתבי העת שייסד וערך אליעזר בן יהודה – "הצבי", המשכו שנקרא "האור" ו"השקפה
כתב יד עתיק – כתב יד בגעז ואיורים, כתוב על קלף, כרוך בכריכת עץ ובעל תיק עור תואם לנשיאה. טקסט נוצרי מתאריך לא ידוע
*** ספר ילדים מאוסף יפה – ר. ספורטה, ציורים של איזה. יצא לאור בשנות החמישים.
לאה גולדברג מאוסף יפה – ציורים א. נבון. יצא לאור בשנת 1938.
**** הספר העתיק בספרייה – אינקונבולה, מתוארכת לשנת 1473. הפסיון של ישו.
אקס ליבריס – אחת ממדבקות האקס ליבריס שעיצבה אליס הורודיש – מותאם במיוחד לספרים בתחומי הביבליוגרפיה היהודית.