שאלות ששואלים אותנו הרבה

שאלות ששואלים אותנו הרבה

סיפור פשוט ינואר 29, 2014

יש משהו בשיחה בחלל גדוש ספרים שהופך את השאלה הכי פשוטה לשאלה פואטית. מדי פעם נכנסים אלינו לקוחות עם בקשות מסקרנות ומאתגרות מהסוג הזה. שואלים אותנו למשל אם יש לנו ספרים על גידול אוגרים או טיפול ביאכטות, ספרים שמופיעים בהם חמורים או פיראטים או ספרי בישול שמוקדשים רק לתפוחים. מצד שני, יש די הרבה שאלות ששואלים אותנו הרבה, באופן עקבי ומתמשך למדי. שאלות כאלה עוזרות לנו להכיר טוב יותר את החברים הקבועים שלנו, למצוא בכל פעם מחדש את הבחירות שמתאימות להם במיוחד ולטפח אוספים ייחודיים של ספרים. השבוע ריכזנו כאן כמה מן התהיות הנפוצות ביותר, לגבי ספרים ספציפיים ובכלל, למקרה שגם אתם רוצים לדעת את התשובות. 

ספרים ידידותיים – לימים האלה שמתחשק לשקוע בספר משעשע שלא כרוך בדיכאון אקזיסטנציאליסטי אבל בכל זאת מעורר מחשבה.  

כמה מן הספרים האהובים עלינו בז'אנר הזה הם ספרים שכתבו קומיקאיות אהובות כמו טינה פיי ומינדי קאלינג, הספרים שלהן מלאים בסיפורים עמוסי הומור חד ונהדר. עוד לפניהם עשתה את זה כמובן הכוהנת הגדולה של ההומור העצמי, נורה אפרון. יש גם כמה קלאסיקות נפלאות שנכנסות תחת ההגדרה הזאת, ביניהן, אלה של הסופר האנגלי פ. ג' וודהאוס שיצירותיו יכולות לגרום לנו לפרוץ בצחוק גם מאה שנה לאחר שנכתבו לראשונה ופרנסוס על גלגלים שכבש בצדק את טבלת רבי המכר של השנה האחרונה. ואם מתחשק משהו בתחום ספרות המקור, הספר החכם והיפה של יואב בלום, "מצרפי המקרים" הוא בדיוק כזה שיגרום לכם לחשוב אבל ישאיר אתכם עם חיוך על הפנים. 


ספרים לגילאי 14-12 – המתבגרים – גיל מסובך במיוחד שכרוך במעבר מספרי ילדים ליצירות מורכבות וארוכות יותר, שלא לדבר על שאלת ספרי בת ובר המצווה. 

בתחום הזה ההמלצה שלנו מורכבת בדרך כלל מקלאסיקות על זמניות כמו כל סדרת שר הטבעות וההוביט או כל ספרי האסופית וכוללת גם את הגרסה המוערת של הקוסם מארץ עוץ. יש גם כמה יצירות עכשוויות ויומיומיות יותר שמומלצות מאוד בעינינו, כמו "יומנה של לוכדת כרישים", שכתבה אורית ברגמן או "יומן אמיתי לגמרי של אינדיאני במשרה חלקית" מאת שרמן אלקסי (שמתאים במיוחד לגיל 14 ואולי אפילו 15) וגם ספר ההרפתקאות החדש ."יער פרא" שמשלב אלמנטיים פנטסטיים בתוך המציאות העכשווית של חיי היומיום. 

הספרים המטיילים – לתיירים ומבקרים בתל אביב או מתנה מקורית ומוצלחת לחברים שמתגוררים בחו"ל. 

סיפור פשוט מלאה באפשרויות מעולות מן התחום הזה וכמה מן החביבות עלינו הן ספר הבישול  The Book of New Israeli Food מבית היוצר של 'על השולחן', האסופה היפה והמקורית של תצלומי ירושלים שהפיקו חבורת A5, הנובלה הגרפית זוכת הפרסים של רותו מודן והגלויות והפוסטרים היפים של 'הצלמניה' שמאפשרים הצצה לתל-אביב של פעם. למי שמבקרים בתל אביב או עוברים לגור בה, אנחנו מאוד בעד המדריך החכם ומלא האינפורמציה DIY Tel Aviv וכמובן שתמיד אפשר ללכת על ספרות מקומית מתורגמת לאנגלית – בתחום הזה, אחת ההמלצות הקבועות שלנו היא "חיים על נייר זכוכית" של יורם קניוק. 

ספרים במתנה – שאלה אחרונה שכנראה נשאלת באופן קבוע בחנויות ספרים ברחבי העולם: איזה ספרים כדאי לקנות לאירוע מיוחד, יום הולדת, יום נישואין, נסיעה או מעבר דירה?

לרוב, לפני שאנחנו עונות על השאלה הזאת, אנחנו שואלות קצת על מי שהולך לקבל את המתנה כדי להתאים לו או לה ספר כמה שיותר מדויק. אם מדובר למשל באוהבי אומנות, אפשרויות מוצלחות לדעתנו הן "וואבי סאבי" שמכיל תיאור של תורת אסתטיקה יפנית ומרתקת או אחד הספרים היפים של אנני ליבוביץ' שכולם אוהבים.  The Conference of the Birds שמשלב בין טקסט של פואמה סופית מן המאה ה-12 ואיורים נהדרים של פיטר סיס היא אפשרות מצויינת לאוהבי שירה ואומנות, ועוד המלצה קבועה שלנו בענייני שירה הוא התרגום היפה של שירי ספפו מיוונית עתיקה. בתור מתנה טובה לנסיעות אנחנו מפנים אנשים לעתים קרובות לשולחן המחברות והיומנים שלנו ואם במקרה מקבלי המתנה הם חובבי יוגה, הספר החדש של רחל צ'ייני מהווה בעינינו מתנה נפלאה. 

התשובות שלנו משתנות ומתחלפות, כמובן, לפי הלקוחות וההיכרות שלנו איתם, לפי הספרים החדשים שמגיעים, לפי מזג האוויר ולפי מצב הרוח, אבל אנחנו תמיד שמחות להיענות לאתגרים ולעזור בכל שאלה, תהייה והתלבטות.

תמונת הכותרת: מתוך The Conference of the Birds