עשרה ספרים שאהבנו השניה במיוחד

עשרה ספרים שאהבנו השניה במיוחד

סיפור פשוט אוגוסט 28, 2013

  1. History Repeating / Ori Gersht

History Repeating מאגד את עבודותיו המהפנטות והערפיליות של האמן הישראלי אורי גרשט. גרשט, שהציג גם בתערוכה בת אותו השם במוזיאון לאומנות בבוסטון, יוצר עבודות אומנות שהן על הגבול שבין תצלום לציור, הוא שואב את השראתו מדימויים קלאסיים של המאה ה-19 וה-20 ומשתמש בטכנולוגיה חדשנית בכדי לטשטש את זהותם וליצור מתח מרתק בין זיכרון והיסטוריה, אלימות ויופי.

  1. איך שהעולם נהיה לבן /דליה ביטאולין-שרמן

איך שהעולם נהיה לבן הוא ספרה האישי מאד והיפה של דליה ביטאולין-שרמן. זרם התודעה הבדיוני שמציעה המספרת – גיבורת הסיפור, הנו מלא כנות ועדין מאד. בדרכה הצנועה והמינורית מאפשרת העלילה צלילה והתבוננות במציאות מוכרת מאד של התבגרות, בדידות והתמצאות במרחב שהנה באותו הזמן גם זרה, מסקרנת ומעוררת געגוע. 

 

The Oasis / Mary McCarthy    .3

הוצאת מלוויל האוס המרשימה מדפיסה מחדש כבר מספר שנים יצירות קלאסיות נשכחות במסגרת סדרה מוצלחת בשם The Neversink Library. השנה, יצא לאור במסגרת הסדרה ספרה השנון והמחוכם של מרי מקארת'י המתאר חבורה של אנשי ונשות רוח אשר מנסים להקים לעצמם אוטופיה אינטלקטואלית בפינה נידחת של ניו אינגלד. בין היתר, נכתב על מקארתי, שפעלה באמריקה של תחילת המאה העשרים, שהיא ככל הנראה האשה החכמה ביותר שהפיקה ארה"ב. חנה ארנדט כתבה בזמנו על הספר: "תענוג צרוף... יצירת מופת קטנה".

 

  1. לפעמים מאבדים אנשים / עדי שורק

 בספרה החדש "לפעמים מאבדים אנשים" מציעה עדי שורק לקוראיה פרוזה ישרה ומדויקת. הספר הזה אינו נענה לתבנית קלאסית של עלילה ברורה ומהודקת או מציג דמויות חדות שהולכות ומתפתחות, במקום זה, משרטטת שורק ברגישות אין קץ, רגעים אישיים ופרטיים מאד אשר נדמה כי שוכנות תחתם ברכות בהירות של מציאות מקומית סבוכה וכואבת, מלאת יופי ותימהון.

 

  1. הרוח בערבי הנחל / קנת גרהאם

 לפעמים אין דבר משמח יותר מקלאסיקה טובה ובמיוחד שהקלאסיקה הזו מתאימה לילדים ולמבוגרים גם יחד. הרוח בערבי הנחל בגרסתו החדשה והמוערת, שיצאה השנה בהוצאת אריה ניר, הוא ספר בדיוק מן הסוג הזה. השנינות וההומור הבריטי המשובח המלווים את הרפתקאותיהם של של נברן, חפרפר, גירית וקרפד, הופכים את ספר הילדים הנהדר לכזה שכיף לשוב ולקרוא בו על ההרפתקאות השונות והמשונות של החבורה בכל פעם מחדש.

 

  1. נעורים / רון דהן

בְּלֵב הַנְּעוּרִים הַמֻּפְרָעִים שֶׁלִּי,

עֵץ דֻּבְדְּבָן.

שֶׁעָמַד לְיַד הַבַּיִת בִּקְיוֹטוֹ

וּמֵעוֹלָם לֹא פָּרַח.

כְּלוֹמַר,

אֲנִי,

מֵעוֹלָם לֹא רָאִיתִי אֶת שַׂעֲרוֹתָיו מַלְבִּינוֹת

כְּשַׂעֲרוֹתָיו שֶׁל אָבִי

שֶׁבִּן לַיְלָה

שָׁחַט אֶת נְעוּרָיו,

הַיָּפִים.

 ספר השירה היפה של רון דהן אמנם יצא כבר לאור לפני קצת יותר משנתיים אבל אנחנו גילינו אותו רק השנה. כל שיר בספר עומד יציב בפני עצמו, אבל כמחזור שירה אחד ארוך הוא מצליח לתפוס איזו חוויית נעורים מקומית, כואבת ומדויקת שמעטים לפניו הצליחו לתפוס באופן הזה ממש.

  Francesca Woodman / Corey Keller  .7

שלושים שנה אחרי מותה בטרם עת, צילומיה של פרנצ'סקה וודמן עדיין מעוררים התפעלות. וודמן החלה לצלם בגיל 13 ולא פסקה עד התאבדותה עשר שנים לאחר מכן. העבודות שיצרה וודמן בגיל צעיר כל כך, עדיין מהוות אבן דרך בעולם הצילום העכשווי והספר מאפשר הזדמנות להתבונן מחדש בעבודותיה כעת, בתחילת המאה ה-21.  

  1. עירובין – כתב עת

עירובין הוא שיתוף פעולה מקסים של יוצרים ויוצרות צעירים אשר מציג בגיליון הראשון שלו לא רק שירה בהירה ונוגעת ללב, אלא גם פרשנות שירית מעניינת ומעמיקה לטקסט שכתב סמואל בקט לידידו אביגדור אריכא, לצד פרוזה מאת המשוררת האהובה חדוה הרכבי ומכתבים בלתי מוכרים של הסופר והמשורר המופלא דוד פוגל.

 

  1. האחים סיסטרז / פטריק דה-וויט

בספר האחים סיסטרז מתאר פטריק דה-וויט את הרפתקאותיהם העקובות מדם והנוגעות ללב של איליי וצ'ארלי סיסטרז, זוג רוצחים שכירים אשר נודדים במערב ארה"ב בשנות ה-50 של המאה ה-19. תוך כדי מסע נתקלים האחים במחפשי זהב שאיבדו את דעתם, נוכלים ופושעים, בעלי הון וחסרי כל. העלילה הפשוטה אך המורכבת של הספר מתארת את התקופה הספציפית הזו בהיסטוריה האמריקאית באופן חדש, רגיש ומעורר מחשבה. שווה קריאה גם בשפת המקור.

 

A Map of the World / Antonis Antoniou | R. Klanten .10

A Map of the World הוא ספר אומנות צבעוני ומלא השראה המציג מפות עולם שונות ומשונות המעוררות לרגע תחושה נעימה ומנחמת לגבי העולם והייצוגים הגראפיים שלו. לא מדובר רק בקרטוגרפיה, אלא בייצוג אופטימי ומשעשע לעתים, של המרחב שסביבנו וגם של זה שמעבר לאוקיינוס.

תמונת הכותרת לקוחה מתוך History Repeating \ Ori Gersht