מעגנון ועד קרת – ספרי המקור הכי מומלצים

ספרי מקור

סיפור פשוט פברואר 14, 2023

ספרי פרוזה מצוינים מגיעים מכל העולם, אבל לספרות מקור יש קסם משלה. אחת התחושות הנוגעות והמרגשות היא לפתוח ספר ולמצוא את עצמנו מטיילים במקומות שאנחנו מכירים (לפעמים אפילו במחוזות ילדותנו), ולפגוש דמויות עם אופי שרק ישראלים יוכלו להזדהות איתו.

הספרות העברית מגוונת ורוויה בסופרות וסופרים מצוינים החל מהספרות העברית הקלאסי הוותיקה, ועד לסופרים צעירים מבטיחים. לאלה וגם לאלה יש טעם של בית מחמם לב, ומשום כך בחרנו עבורכם הפעם 10 ספרי מקור מומלצים:

סיפור פשוט/ ש"י עגנון

בלומה, קרובת משפחה ענייה ויתומה, באה לגור בביתם של קרובי משפחה רחוקים. הירשל, בן המשפחה, מתאהב בבלומה העדינה, אך אמו מתנגדת לקשר בין השניים ומחליטה להשיאו למינה בת העשירים. הירשל המתוסכל מנסה להדחיק את רגשותיו ויצריו העזים, וייסוריו גורמים לו לצאת מדעתו. לאחר תקופת החלמה והולדת בנו חוזרים חייו לכאורה למסלולם, אך רק לכאורה. ביד אמן טווה עגנון את סיפור ההרס של שני הבתים: בית הוריו של הירשל, שהממון הוא יסוד קיומו, בית הבז לרחמים, לרגש, להגינות ולאהבה; וביתו של הירשל, שעם הזמן הולך ונעשה דומה להוריו, ואין האהבה שורה במעונו.

רומן שהוא אבן דרך בספרות העברית הקלאסית. ש"י עגנון נחשב לגדול הסופרים העבריים. הספר הספציפי הזה נגע לליבנו במיוחד וגם הוא נחרט בפסגת יצירתו של עגנון.

יונה ונער/ מאיר שלו

הסיפור מתרחש בשני קווי עלילה: הראשון מסופר בגוף ראשון מפיו של יאיר, מדריך תיירים המשתף אותנו בגירושין מאישתו ובבניית ביתו החדש בהווה, וגם בקשר שהיה לו עם אמו ומשפחתו לאורך חייו, החל מילדותו בירושלים. קו העלילה השני מתרחש שנים קודם לכן, ומספר את סיפור אהבתם של "התינוק" ו"הילדה", נערים העוסקים בגידול יוני דואר עבור ארגון "ההגנה", בחלקים שונים אחר של הארץ. השניים שומרים על קשר באמצעות יוני הדואר שלהם. שני קווי העלילה נדמים כנפרדים לחלוטין, אך האם ייתכן קשר בין השניים?

זהו הרומן השישי של מאיר שלו, מגדולי הסופרים הישראלים. כמו קודמיו, גם ספר זה הפך לרב מכר עם צאתו לאור, והוא עובד לתיאטרון והועלה כהצגה בתיאטרון גשר.

הספר רווי בביטויים ובמטבעות לשון מקוריים ומשעשעים פרי דמיונו של שלו, אשר נכנסים באופן טבעי אל שפתו של הקורא. הוא כתוב בצורה קולחת וזורמת, מותחת ומרתקת שמשאירה את הקורא סקרן וצמא לעוד עד לסיומו המרגש. 

מישהו לרוץ איתו/ דוד גרוסמן

אסף, נער ירושלמי, יוצא למסע ברחבי העיר בחיפוש אחר בעליה המסתורית של כלבה אבודה. תמר, הבעלים של הכלבה, נערה מוסיקאית מחוננת שעברה לחיות ברחובות ירושלים כחלק ממסע הירואי להצלת אחיה שברח מהבית ונתון במצוקה. השניים מגלים בלב תחנות מוכרות בעיר, גם את הצדדים האפלים שלה, המאלצים אותם להיאבק על חייהם.

הסיפור לוקח את הקוראים לטיול ברחובותיה של ירושלים ובמוסיקה הישראלית. הוא עובר בתחנות מוכרות בעיר, ומתאר אותן מנקודת מבט פשוטה, יומיומית ומרגשת של מי שחי בה (התייחסות שבירת ישראל הקדושה וההיסטורית לא זוכה לה לעתים קרובות) ושוזר בסיפור בדיוק מחושב שירים מוכרים המפלחים את הלב. 

מצרפי המקרים/ יואב בלום

שלושת בוגריו של מחזור 75 של "קורס מצרפי המקרים" מסיטים גורלות וגורמים להתרחשותם של צירופי מקרים בדרכים מקוריות ושוליות למראה, על פי הוראות המשימה, המונחת לפנות בוקר תחת דלתם במעטפה חתומה. טוב, כמעט תמיד. כשמשימה יוצאת דופן מגיעה בוקר אחד, רוצח שכיר מופיע בעיר וזיכרונות מן העבר חוזרים לתבוע את שלהם - מצרפי המקרים מתחילים לדאוג לגורלם שלהם.

זהו הוא ספרו הראשון של יואב בלום, סופר ישראלי צעיר ומבטיח. ספריו של בלום משתייכים לסוגת הפנטזיה. אל העולם שלנו, מכניס בלום טוויסט מפתיע, דוגמת העבודה כמצרפי מקרים. עלילת הספר מחוכמת ומעניינת, ניכר כי בלום נהנה לייצר מרכיבים בעולם ה"מה היה קורה אילו" ולשחק איתם לאורך ספר שלם. הספר להצלחה מסחררת עם זכייתו ב"פרס ספר הזהב" על מכירת 20 אלף עותקים וב"פרס רטרו גפן" בקטגוריית ספר המקור העברי.

גוף שני יחיד / סייד קשוע

שוזר את סיפוריהם של עורך דין ממזרח ירושלים, סטודנט מטירה, נער ישראלי משכונת בית הכרם בירושלים ואמו, למסכת עוצרת נשימה על אהבה ובגידה, אמנות ונאמנות, ועל הסתירות והעמדות הפנים שבתוכן אנחנו חיים את חיינו.

סייד קשוע הוא עיתונאי בעל טור בעיתון "הארץ", ויוצר הסדרה "עבודה ערבית ששודרה בערוץ קשת. גם בספר זה, עוסק קשוע במציאות המורכבת של ערבי-ישראלי ועל משבר הזהות הנגזר ממנה בישראל.

הספר זכה בפרס ברנשטיין לרומן עברי מקורי לשנת 2011. הוא מציע מבט סאטירי על הישראליות ובמיוחד על התודעה הערבית-ישראלית, נושא שלא זכה כמעט לייצוג בספרות העברית.

נער האופניים/ אלי עמיר

נער בן שש עשרה מגיע לבדו לירושלים המצולקת ממלחמת השחרור ורחוקה מבגדאד, ממנה בא. לבדו הוא מפרנס את עצמו מחלוקת עיתונים ומשליחויות על אופניים במשרד ראש הממשלה, ובלי כל היסוס מעז לחלום לעצמו חיים אחרים. הוא נקרע בין עולמות שונים, וכדי להיות ישראלי משיל את מבטאו ועושה הכול כדי להתערות בקיבוץ ואחר כך בעיר. נורי נחוש להתקדם צעד אחר צעד במסלול פתלתל, מפיל ייאוש לרגעים ונוטע תקווה ברגעים אחרים, עד שיתברר מי הוא.

אלי עמיר פרסם ספרים רבים שזכו להצלחה ולהד נרחב ותורגמו לשפות רבות. הוא זכה בפרסים רבים. עמיר נוהג לכתוב רבות על חיי העולם מעיראק, ופעל רבות לצמצום הפערים בחברה הישראלית. נער האופניים הוא ספרו האישי ביותר. הספר כתוב בשפה קולחת וסוחפת, המכניסה אותנו אל ישראל של ראשית המדינה, ואל הפערים העצומים בין החיים במעברות לבין חיי האירופאים בעיר. 

פתאום דפיקה בדלת/ אתגר קרת

"תראה, אני מנסה להתפלמס. שום תראה, רוטן המזוקן ודורך את האקדח, או סיפור או כדור בראש. אני מבין שאין ברירה. שני אנשים יושבים בחדר, אני מתחיל, פתאום נשמעת דפיקה בדלת. המזוקן מזדקף. לרגע נדמה לי שהסיפור תפס אותו, אבל הוא לא. הוא מקשיב למשהו אחר. מישהו באמת דופק בדלת." 

פתאום דפיקה בדלת הוא קובץ הסיפורים החמישי של אתגר קרת. הסיפורים מתוארים בסגנון אופייני לקרת, שמשתמש בשפה יומיומית ומתאר מצבים ריאליסטיים שבהם יסודות אבסורדיים או אף פנטסטיים. הוא משאיר את הקוראים בסוף כל סיפור כשהם מחזיקים את ראשם, מנסים להבין את הגאונות שהובילה את קרת לחשוב על רעיונות כל-כך יוצאי דופן, מעוררי השראה, ועם רצון עז לצלול מיד לסיפור הבא.

והכלה סגרה את הדלת/ רונית מטלון

שעות אחדות לפני חתונתה מסתגרת מַרגי בחדר השינה של אמה ומודיעה מבעד לדלת הנעולה שהיא "לא מתחתנת, לא מתחתנת, לא מתחתנת". בזמן הקצר שנותר עד שיגיעו האורחים לאולם האירועים, כולם מנסים להבין למה ולשכנע את מרגי לצאת מהחדר: חתנה המיועד מתִי והוריו, נדיה אמה, סבתה ובן דודה אילן. האם מישהו מהם יצליח לדבר על לבה ולגרום לה לפתוח את הדלת?

הסיפור, המתרחש לאורך שעות בודדות, שואב את הקורא אל הכתיבה שלו. זוהי נובלה סוחפת המושכת את הקורא לצלוח אותה בנשימה אחת. היא נכנסת עמוק ללב ונשארת שם.

רונית מטלון הייתה סופרת ישראלית, פרופסורית וראש החוג לכתיבה יוצרת בחוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה. ספריה תורגמו למגוון שפות וזכו להצלחה רבה בארץ ובחו"ל. 

זוהי רק טעימה קטנה מבין כל ספרי המקור המומלצים והמעניינים שתוכלו למצוא בחנות הספרים שלנו ב"סיפור פשוט".