למה לא כולם אוהבים לקרוא ספרים? ואיך זה יכול להשתנות?

למה לא כולם אוהבים לקרוא ספרים? ואיך זה יכול להשתנות?

סיפור פשוט דצמבר 21, 2023

ישנן סיבות רבות לקרוא ספרים. מדוע אם כך לא כולם אוהבים לקרוא? כדי לענות על כך, ננסה להבין מהם האתגרים המקשים על חלק מהאנשים להתחבר לקריאת ספרים, ונבדוק האם וכיצד ניתן לפתור אותם?

 

אנשים רבים אוהבים מאוד לקרוא ספרים. עבור רבים, הקריאה מספקת הזדמנות להעשיר את הידע, להפליג בדמיון ולקפוץ אל תוך סיפור של מישהו אחר, שמרחיק אותנו לרגע קל מהחיים שלנו.
ספרים רבים גם מעוררים אצלנו הזדהות, הם עשויים לספק הבנה לפרטים מתוך חיינו, כאשר גיבורי הספרים חווים חוויות הדומות לשלנו, שחלקן אולי אינן ברורות לנו עד הסוף.

 

למה אנשים לא מתחברים לקריאת ספרים?

ישנן מספר סיבות אפשריות לכך שאנשים לא מתחברים לקריאת ספרים. ראשית, ישנם אנשים הסובלים מלקויות למידה המקשות עליהם מאוד את חוויית הקריאה. הלקויות עשויות לנוע החל מלקות קשב המקשה על הקורא לגייס את הריכוז הנדרש לקריאה רציפה ומעקב אחרי עלילת הספר, ועד ללקויות קריאה (כגון דיסלקציה), המקשות על מיומנות הקריאה עצמה. כדי להתגבר על לקויות מסוגים אלה, מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע אשר יתאימו סיוע רלוונטי שיקל על תהליך הקריאה.

עם זאת, במקרים רבים, מוטיבציה נמוכה לקריאה עלולה לנבוע ממספר גורמים במקביל, כך שגם אם אתם סובלים מלקות המגבילה את יכולות הקריאה שלכם, ייתכן שבמאמר זה יופיעו טיפים שיהיו רלוונטיים גם לכם.

בעידן הטכנולוגיה המתקדמת שבו אנו חיים, ישנן אפשרויות רבות להשקיע את זמננו, כגון צפייה בסרטים, משחקי מחשב, ושימוש ברשת האינטרנט. הספרים מתחרים על הזמן ותשומת הלב שלנו בימים אלה.

יתרון נוסף של סרטים ומשחקי מחשב הוא הרקע הוויזואלי העשיר שהם מציעים. ספרים, לעומת זאת, מספקים גירויים מסורתיים יותר, ומסתמכים בעיקר על הדמיון של הקורא. אנשים רבים עשויים להעדיף את הניתוח הוויזואלי ואת הפרזנטציה המרהיבה של סרטים ומשחקי מחשב על פני המילה הכתובה שמציע הספר, בצבעי שחור ולבן בלבד.

בנוסף, קריאת ספרים יכולה להיות פעילות יחסית שקטה ופרטית. ישנם אנשים שמעדיפים פעילויות חברתיות ואינם נהנים מהשקט שמעניקה קריאת ספר.

 

מה ניתן לעשות כדי להתחיל להתעניין ולקרוא ספרים?

קריאת ספרים יכולה להיות חוויה מהנה ומרתקת, גם עבור אנשים שלא אוהבים לקרוא. כל שצריך לעשות הוא להתרגל אליה וללמוד להנות ממנה. הנה כמה טיפים שעשויים לעזור לך להתחיל ולהעניק לך חוויה חיובית עם הספרים:

 

  1. בחרו ספרים בנושאים שמעניינים אתכם: כשאדם קורא על דברים שמעניינים אותו, הסיכוי שהוא ייהנה מהקריאה גבוה יותר. אם אתם מנסים לסייע לחברים שמתנגדים לפעולת הקריאה, שאלו אותם באילו נושאים הם מתעניינים, ועזרו להם לבחור ספרים בתחומים אלה.
  2. המלצות אישיות: אם יש לך חברים או מכרים שקוראים בשפע, בקשו מהם להמליץ לכם על ספרים טובים בתחום העניין שלכם. המלצות אישיות יכולות להיות פתח לקריאה בספרים שיכולים לשפר את חוויית הקריאה שלנו ויש להם יתרון נסתר נוסף – יהיה לנו עם מי לדבר על הספר במהלך הקריאה ובסופה, כך שהקריאה תהפוך לחוויה חברתית.
  3. בחרו ספרים בעלי כתיבה פשוטה העוסקים בנושאים קלים: ספרים עם שפה מורכבת ונושאים מסובכים עשויים להקשות על הקריאה. בחרו בספרים עם אופי כתיבה פשוט וסיפורים קלים יותר להבנה, אך הקפידו על תוכן מעניין שמתאים לכם מבחינת גיל והתפתחות אישית. ספרי מתח הם בדרך כלל בחירה מעולה עבור אנשים המתקשים לקרוא. היתרון בהם הוא שיש להם גרסאות המתאימות לגילים שונים, החל מספרי ילדים, דרך ספרי נוער ועד לספרים מומלצים למבוגרים. הכוונה היא לספרים שברגע שתתחילו לקרוא אותם, כל כך תסתקרנו לדעת מה קורה בהמשך שתתקשו להניח אותם מהיד.
  4. התחילו עם ספרים קטנים או חוברות: קריאת ספר שלם עשויה להרגיש כמשימה מורכבת עבור אנשים שלא רגילים לקרוא. ספר עבה, גם אם שמעתם שהוא מעניין במיוחד, עלול להיראות כמשימה בלתי אפשרת ולגרום לכם לוותר מראש. ספרים מומלצים במיוחד בתחום הזה הם ספרי סיפורים קצרים. הם מאפשרים לנו לקרוא סיפור קצר אחד בכל פעם ולא להתחייב לספר ארוך שמפחיד להתמודד איתו. אפשר גם לקרוא מאמרים יחסית פשוטים בנושאים שמעניין אתכם להעמיק בהם ומשם להרחיב את היריעה לספרים עלילתיים או עיוניים בנושאים מתאימים.
  5. פנו זמן קבוע לקריאה: הגדירו זמני קריאה קבועים במהלך היום. בזמנים אלה הקפידו להתיישב במקום שקט ולהרחיק מעצמכם פיתויים כגון טלפונים ומסכים אחרים. יצירת זמנים כאלה תאפשר לכם להתגבר לזמן מוגדר על הפיתוי שמהווים המסכים ולהתרכז בקריאה באופן אופטימלי. שיטה זו גם תאפשר לכם להיכנס לתהליך שיעזור לכם להפוך את הקריאה להרגל איתו תוכלו להתמיד לאורך זמן.

 

לסיכום

הבנו אם כן, שלקריאת ספרים יש יתרונות רבים ושהיא הרגל שניתן לרכוש בכל גיל. אז אם אתם, חבריכם או ילדיכם מתקשים בקריאה, ורוצים לשפר את ההרגלים האלה, אנו מזמינים אתכם להגיע ל"סיפור פשוט", חנות הספרים הפיזית או האינטרנטית שלנו, להתייעץ איתנו ולבחור את הספרים המתאימים לכם ביותר.

המבחר רחב וההנאה מרובה, קריאה מהנה!