סיפור פשוט

חדרים מלאים ספרים עם שרי שביט

חדרים מלאים ספרים עם שרי שביט

סיפור פשוט יוני 22, 2022

המשוררת והסופרת שרי שביט היא אחת הנשים שפעילותן המגוונת בשדה הספרות ממלאת אותנו בהשראה. ריבוי הפנים שלה מתגלם בכתיבתה: היא כותבת שירה נפלאה, מלאת כאב ויופי, ולצד זה רומנים סוחפים. נוסף על כך, היא עורכת את כתב העת הוותיק מאזניים (יחד עם תמר מרין), מנחה סדנאות כתיבה, עיתונאית ואוצרת אירועי תרבות.

בשנה האחרונה ראו אור שני ספרים חדשים פרי עטה: ספר השירה כאב מרחקים, וספר הפרוזה כשרון דיבור. לכבוד צאתם לאור, פנינו אל שרי שביט בבקשה לקבל הצצה אל הספרייה הביתית שלה, ואל מקורות ההשראה של כתיבתה ועשייתה.  

איך הספרייה שלך מסודרת? 
ספרים הם יצורים די שקטים ולא נוטים לדבר על זה, אבל הדבר שהם הכי אוהבים זה להיות מבולגנים. אצלי על המדף אורלי קסטל בלום נשענת על אתי הילסום שנחה על סטיבן קינג. שיטת ערמת הילדים עובדת לי כבר כמעט 40 שנה.

אילו ספרים גרמו לך להתאהב בקריאה בילדותך?
ספר שקראתי שוב ושוב עד שידעתי אותו בעל פה, הוא ספר ישראלי נחבא אל הכלים בשם "לילי הפרועה". הסופרת רבקה קרן הוציאה אותו לאור בסוף שנות השישים בהוצאת שנסגרה והיום קשה לשים עליו יד. אין לי כספת בבית, אבל לו הייתה לי, הוא בהחלט היה נצור בה. הרומן מספר על לילי ויואב, שני אחים לאם חד הורית קשת יום שנשלחים לפנימייה בירושלים. לילי כותבת יומן על חייה בפנימייה. ומעבר ללהטוטים העלילתיים המובאים בו, הוא שובה לב ומלא בעוקץ ובהומור. הדמות של לילי היא חוליה בשרשרת של ילדות ספרותיות נועזות נוסח בילבי בת גרב. אהבתי את הספר הזה בעוצמות של אהבת נעורים.

אילו ספרים מהספרייה שלך הכי קרובים ללבך? מהו הספר שקראת הכי הרבה פעמים?
אלוהי הדברים הקטנים של ארונדהטי רוי בהחלט יעמוד בראשם.
 

בשנה האחרונה ראו אור שני ספרים פרי עטך: ספר השירה כאב מרחקים וספר הפרוזה כשרון דיבור. תוכלי לספר לנו קצת עליהם ועל תהליך הכתיבה שלהם? מה ההבדל מבחינתך בין כתיבת פרוזה לכתיבת שירה?
את "כשרון דיבור" כתבתי כמו מתוך התקף. הספר יצא ממני מהר, ובבת אחת. היה חייב להיכתב. לעומתו, את השירים של "כאב מרחקים" כתבתי לאט ובמשך תקופה ארוכה. שיר בן שבע שורות יכול להיכתב אצלי במשך שבע שנים. מכאן שיש ספרים שנכתבים בפרץ זריז. ויש ספרים שבבישול איטי. אין חוקים.

האם יש ספר בספרייה שלך שאת חוששת ממנו או דוחה את הקריאה שלו? אם כן, למה?
"לבד בברלין" של הנס פאלדה. כשהרומן פורסם בקול תרועה גדולה קראתי 30 עמודים ממנו ועצרתי. מה פספסתי ביצירת המופת הזאת שפשוט לא משכה אותי פנימה? ימים יגידו.

העשייה הספרותית שלך מרשימה, מגוונת ועשירה. מהם מקורות ההשראה לעשייה שלך? איך המגוון הזה משפיע על העשייה שלך בכל התחומים?
כמו רוב האנשים בעולם אני קמה בבוקר ומרגישה שאני לא עושה מספיק ושאני שום דבר וכלום. התחושה הפנימית היא שכל יום אני מתחילה מההתחלה. מקורות ההשראה שלי הם בראש ובראשונה, התחושה הזאת. להמציא יש מאין. למלא את החלל בעשייה. קשה לי עם שעמום ושקט. טוב לי עם גיוון.

מה נמצא אצלך על שולחן העבודה כרגע? על אילו פרויקטים את עובדת בימים אלו?
בימים אלו אני עובדת על פיתוח סדרת מתח לגוף שידור מרכזי, על פסטיבל שירה בינלאומי ועל מחקר ספרותי העוסק בסופרות העלייה הראשונה. השבוע אני סוגרת את הגיליון הקרב של מאזניים שיעסוק בנושא "שפת אם" ומכיל טקסטים של כותבים עבריים נפלאים. אני נרגשת מאוד לגביו. 

נסיים בציטוט נפלא, אחד מני רבים, מתוך הספר החדש "כשרון דיבור":
השנים מתאספות על צווארך, נכרכות בקנה הנשימה
אינך צעיר
ובכל זאת כשהמכונית בסוף בולמת,
מנשבת בחלון
רוח נעורים בהירה. 

 שירים יפהפיים מתוך "כאב מרחקים" פורסמו לראשונה במהדורה הדיגיטלית של גרנטה, המהדורה העברית שצמחה מתוך סיפור פשוט, טרם נכרכו בספר. לקריאה>>>>>>>>