סיפור פשוט

הקיץ היפה: ספרים שכדאי לקחת לחופשה

הקיץ היפה: ספרים שכדאי לקחת לחופשה

סיפור פשוט יולי 20, 2022

הקיץ הגיע במלוא עוזו, ואחרי שנתיים של הסתגרות נדמה שכל מה שאנחנו רוצות זה לנסוע למקום אחר, עם מטען קל, לקרוא ספר טוב ברכבת, במטוס או בחוף ולהתמסר לחופש. רבים ורבות מכן שואלים אותנו "איזה ספר הייתן ממליצות לקחת לחופשה?" – אז החלטנו לרכז כאן את כל ההמלצות שלנו לעונה החמה, את הספרים שקראנו בחופשות ונהנינו מהם ואת אלו שאנחנו מתכננות לקחת לחופשה הבאה.

אנומליה – ספר חופשה מצוין למי שמחפשים ומחפשות מצד אחד ספר מותח ומענג שקשה להניח מהיד, ומצד שני ספר מעורר מחשבה שילווה אתכםן לאחר הקריאה. הקשר בין הדמויות ברב המכר הזה, פרי עטו של ארוה לה טלייה, נרקם באירוע המתרחש בטיסה מפריז לניו־יורק, וקריאה שלו בעודכםן בחופשה תאפשר לכםן להתאחד איתו ועם הדמויות עוד יותר מהרגיל. זכויות העיבוד של הספר לסדרת טלוויזיה כבר נמכרו  אם תקראו אותו עכשיו תוכלו לומר שקראתםן אותו לפני שזה היה מגניב.

מסעות בשביס בארץ ישראל – בשנות החמישים הגיע יצחק בשביס זינגר לביקור בישראל. רשימותיו מאותו טיול, שתורגמו לאחרונה מיידיש לעברית, חושפות את המרחב שאנחנו חיות בו למבטו של הסופר הנהדר הזה, זוכה פרס נובל, והתוצאה מרגשת: התפעלות מהנופים התנ"כיים ומהערים המודרניות לצד תיאורים נוקבים של הפערים החברתיים שבין היושבים בארץ הזאת. חופשה היא לא רק יציאה למקום אחר, היא גם עצירה בזמן – וזה הזמן המתאים ביותר בעינינו לשוב אחורה ולהסתכל על המקום שאנחנו חיות בו בעיניים חדשות.

משהו כייפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם – ספר נהדר לקחת לחופשה, עבור מי שהתיירות מלווה אצלם בחוסר נוחות קל במקום להתכחש לתחושות האלה ולנסות להתעלם מהן למען האימאג' של החופשה החלומית שכל כך ציפינו לה, המסה המבריקה הזאת של דייויד פוסטר וואלאס מפרקת את החוויה הנהנתנית לגורמיה וחושפת את האנושיות שלנו בהומור מבריק ובפיכחון קודר. שיט התענוגות בקריביים הופך תחת מבטו של פוסטר וואלאס למשל גרוטסקי על היקום האנושי שלנו, אבל כזה שכתוב בלשון כל כך מושחזת שתגרום לכם ולכן לצחוק בקול רם.

לחשוב, להתבטל, לטייל – הוצאת תשע נשמות אספה מסות מאת ארבעה סופרים אנגלים שכולנו אוהבות – מלואיס קרול ועד צ'ארלס דיקנס – שהן אנטי־תזה מובהקת למושגי היעילות, הקריירה, האסרטיביות והעבודה הבלתי פוסקת ששולטים בחברה שלנו עד היום. המסות מקדשות את הבטלה בלי רגשות אשם, ומציעות לקוראים ולקוראות לשוטט, לבהות, להזין את עצמם בטקסטים טובים ולהיות קשובים לעצמם. מה אפשר עוד לבקש בחופשה טובה?

שיטוטים בברלין – הסופר והמתרגם פרנץ הסל משוטט ברחובותיה של ברלין שבין מלחמות העולם ותוהה על העיר שההווה בה תמיד מוכתם בעברה. הוא מבקר בבתי קפה הומים, במועדוני לילה מפוקפקים, באולמות קולנוע, בשכונות עוני, בשווקים ובבית מטבחיים, וממלא את החללים הנפערים בין עבר להווה. ספר נהדר למשוטטים וליוצאים לחופשה עירונית, בברלין ולא רק בה.

הקיץ היפה – הספר המושלם לחופשה איטלקית. בספר מכונסים שלושה רומנים קצרים שכתב צ'זארו פאבזה והתרגום של ענת שפיצן עושה להם חסד רב. תיאורי הנוף היפהפיים, הכפריים והעירוניים כאחד, יעזרו לכן לשקוע בטבע והסיפורים מלאי להט הנעורים והתשוקה המובסת הם בדיוק מה שהופך את הקיץ ליפה כל־כך.

שמיים פתוחים: אנתולוגיית שירי טיסה – כשאנחנו חושבות על ספר טיסה אנחנו חושבות בדרך כלל על ספר מתח שאי־אפשר להוריד מהיד או על ספרון קליל שלא מצריך הרבה מחשבה. האנתולוגיה החדשה בעריכת גלעד מאירי מציעה לנו לחשוב אחרת על הקונספט של "בידור לטיסה" – המטוס כמקום להרהר בו, לקרוא שירה ולהביט על השמיים מלמעלה.  אנחנו מאוד אוהבות את ההצעה הזאת וגם את התוצאה – אנתולוגיה מגוונת הכוללת עשרות שירים על חוויות טיסה, צרכנות ותיירות, פגישות ופרידות ואף טיסה בחלל.

היסטוריה של מהירות – אמנם אנחנו ממליצות על הספר הזה תמיד, אבל לחופשה הוא מתאים במיוחד בשל העיסוק שלו בתרבות המהירה שאנחנו חיים וחיות בה, שמתאים במיוחד להרהר בה כשלוקחים פסק זמן. זמן חופשה הוא הזמן המתאים לעבד את הרעיונות שבו ולתת להם לשקוע. הספר מזכיר לנו שהשינויים הגדולים ביותר מתחילים בהחלטה לעשות פחות, או אפילו כלום – למעשה, יש בספר אפילו פרק שמדבר על תיירות איטית. הכתיבה של עמית נויפלד, שהביא את תנועת ההאטה לישראל, כל כך קולחת, כייפית וזורמת שלא תוכלו להניח את הספר מהיד. "היסטוריה של מהירות" הוא הספר המושלם להיכרות עם תנועת ההאטה וליישום הרעיונות שהיא מציעה. למי שרוצים ורוצות להמשיך להתעמק אנחנו ממליצות גם על הספרים אלוף בטלות ושלום לך עצלות.

ספר הקיץ – הרשימה הזו לא תהיה שלמה בלי ספר של טובה ינסון, שאנחנו לא יכולות להמליץ על ספריה מספיק. הקסם שכולנו מכירות ומכירים מסדרת המומינים הנפלאה שלה פועל ביתר שאת גם ביצירותיה למבוגרים, וספר הקיץ שלה הוא דוגמה מצוינת לכך – ספר מלא קסם ויופי על סבתא ונכדה שמבלות יחד את הקיץ באי קטנטנן על חוף מסתורי ומגלות בו אוצרות טבע ואת אהבתן. 

שלושה בסירה אחת – שלושה חברים מחליטים לעזוב את העיר הרועשת ולצאת למסע מרגיע בטבע. הם שטים בנהר התמזה, עוברים חוויות נעימות ולא נעימות, שאף שנכתבו בתקופה הוויקטוריאנית הן עדיין כל־כך רלוונטיות לחיים שלנו היום. ההומור המשובח של ג'רום ק' ג'רום, שלא סר חנו עד היום, הופך אותו קלאסיקה נהדרת ששווה להשלים דווקא בזמן חופשה. במהדורה המוערת של הספר, שאנחנו מחזיקות בחנות, יש גם פרק נוסף מאת דני קרמן שבו הוא מוליך את הקוראים והקוראות במסלולי טיול בעקבות השלושה, במעלה התמזה, מקינגסטון עד אוקספורד.

בשולי הנוחות – עבור מי שחופשה עבורם היא היטמעות תודעתית בתרבות רחוקה, אנחנו ממליצות על הספר הקטן והמעולה הזה, פרי עטה של סייקה מורטה, אחת המסופרות היפניות הבולטות בעת הנוכחית. גיבורת הספר הבלתי נשכחת, שעובדת בחנות נוחות, קוראת תיגר על הציפיות החברתיות ומוצאת את דרכה בעולם בכוחות עצמה. נקודת המבט הייחודית שלה מאפשר לנו להתרחק מתרבות העבודה ומהלחצים המופעלים עלינו בשגרה ולבחון אותם בעין חדשה, שמתאפשרת לפעמים רק כאשר מתרחקים קצת מהבית.

מקום קטן – בדומה לספרו של דייויד פוסטר וואלאס שהוזכר במעלה הרשימה, גם הספר הקצרצר הזה של ג'מייקה קינקייד, מציג בפנינו את הצד הפחות נעים של התיירות. במקרה הזה, את התיירות כפי שהיא נתפשת על־ידי האוכלוסייה המקומית ששגרת חייה ממוקמת באותם יעדי חופשה חלומיים, שהתיירים והתיירות המבקרים בהם לא היו מעזים להתגורר בהם. מעבר לכך שהוא עוסק בנושא החשוב הזה, הוא כתוב פשוט נפלא, ויאפשר לכםן להתוודע לכתיבתה של הסופרת המצוינת הזאת, שנחשבת כיום לאחת מהמועמדות המובילות לזכייה בפרס נובל לספרות.

איים בזרם בדומה לספרה של ג'מייקה קינקייד, גם הספר הזה מתרחש באיים הקריביים. הפעם זוהי קלאסיקה של המינגוויי, שמערבת את זרם התודעה של גיבורו ההרפתקן יחד עם מערכות יחסים מורכבות וסצינות מותחות שיקשו עליכםן להפסיק לקרוא. 

ילדי אי העורבים – מה יותר כיף לילדים מאשר לקרוא על דמויות שעוברות חוויה דומה למה שהם חווים וחוות באותה תקופה? הקלאסיקה הזאת של אסטריד לינדגרן, אמא של בילבי ואמיל, מספרת על חופשה משפחתית באי העורבים – שהוא אמנם שקט וצנוע יותר מהחיים בעיר, אבל אפשר לחוות בו חוויות נהדרות ולפגוש בו חברים בלתי־נשכחים. האיורים המופלאים של אילון ויקלנד והתרגום הנפלא של רות שפירא משוודית משלימים חוויית קריאה נהדרת במיוחד, לילדים וילדות וגם להוריהם.

 

ונסיים בשיר מתוך אנתולוגיית שמיים פתוחים:

לִמְּדוּ אוֹתְךָ לָעוּף
כְּמוֹ חֲלָלִית, בְּלִי כֹּחַ כְּבִידָה.
בְּלִי כֹּחַ לָעוּף, לָעוּף.
לִמְּדוּ אוֹתְךָ לָעוּף
כְּמוֹ מָטוֹס
בְּרַעַשׁ עַל־קוֹלִי.
כְּמוֹ מַסּוֹק לִמְּדוּ אוֹתְךָ
לַעֲלוֹת בְּלִי תְּנוּפָה,
יָשָׁר מֵהַמָּקוֹם.
כְּמוֹ כַּדּוּר פּוֹרֵחַ
צִבְעוֹנִי וּמָלֵא חֹם.
כְּמוֹ בָּלוֹן שֶׁבָּרַח
מִיָּדוֹ שֶׁל יֶלֶד שֶׁהָיָה שָׂמֵחַ
וְעַכְשָׁו שָׁכַח.
כְּמוֹ שַׂקִּית רֵיקָה,
כְּמוֹ צִפּוֹר נְדִירָה,
מַקּוֹר כָּתֹם גּוֹזֵר אֶת הַשָּׁמַיִם.
כְּמוֹ מַלְאָךְ
מִתְכַּנֵּף נִשְׂרָף
וְנֶעְלָם

אֲבָל כְּמוֹ אָדָם לָעוּף,
כְּמוֹ אָדָם.

[השיר "לעוף" מאת דעאל רוריגז גארסיה]