ספרים שריגשו אותנו בשנה שחלפה

ספרים שריגשו אותנו בשנה שחלפה

סיפור פשוט ספטמבר 12, 2014

1. אורליה שטיינר / מרגריט דיראס

אורליה שטיינר", היצירה האחרונה שכתבה היוצרת האגדית מרגריט דיראס, יצאה לאור השנה" בתרגומה היפה של מאיה מיכאלי. אורליה שטיינר בת השמונה עשרה עומדת במרכזן של שלושת הטקסטים העדינים והאווריריים שמרכיבים את הספר והם קלים כל כך לקריאה שנדמה שרק מספר רגעים לאחר סיומה חכמתם ועומקם שוקעים וממלאים את חללי הלב. 

2. נכבה לייט, ספר העלטה וגרנטה העברית

אנחנו אמנם בכלל לא אובייקטיביות אבל לא היינו יכולות להתייחס לשנה שחלפה מבלי לדבר על הגיליון הראשון של המהדורה העברית של Granta, כתב עת ותיק ואהוב לכתיבה חדשה. אחרי תהליך העבודה הארוך והמאתגר שלנו אנחנו שמחות כל כך לראות את כל מי שרוכשים את הגיליון ומדווחים לנו עד כמה הם נהנים לקרוא ולגלות את היצירות, הסופרות והסופרים שהתקבצו להם שם יחד. ועוד נספר כי המהדורה הראשונה כמעט ואזלה ובדיוק התחלנו לעבוד על הגיליון השני שעתיד לראות אור בשנה הבאה. באופן טבעי נחשפנו השנה לאנתולוגיות ואוספים אחרים של סיפורים קצרים. ז'אנר הסיפור הקצר הוותיק, שרבים הספידו אותו בשנים האחרונות זוכה לבמה מחודשת ועדכנית, רגשו אותנו שני ספרים נוספים שיתכן ומידת הקוטביות שביניהם יש בה כדי לדבר על המצב הגבולי שבו אנו חיים פה.
הראשון, "ספר עלטה", יציר כפיו של כותב אנונימי המגיע מן העולם החרדי. ספר יוצא דופן ויחיד מסוגו, שנכתב כאוסף חלומות עמוסים ומלאי פרטים ומערבב בין אלמנטים מורכבים מן החברה החרדית ובין שפת יומיום עמוסה, חריפה ומבלבלת, השילוב המרתק הזה יוצר שפה חדשה ומעוררת מחשבה המלאה בתפניות חדות ודמיון פרוע. השני, הספר "נכבה לייט וסיפורים אחרים",שמעבר לקובץ סיפורים המעניינים של סופרים צעירים מכאן ומן העולם הנפרשים לאורכו, הוא אחת האפשרויות היחידות שלנו להיחשף לספרות פלסטינית חדשה ומרתקת מאת קולות כמו תמרה נאסר, איאד ברגותי, ראג'י בטחיש, זהייה קונדוס אבתסאם עאזם ועוד. הקריאה בו גרמה לנו לקוות שבשנה באה נקרא יותר מספר אחד מן הסוג הזה. 

Whitman Illuminated: Song of Myself   .3

 הספר Whitman Illuminated: Song of Myself הוא גרסה מאוירת ומקסימה לשירתו המפורסמת, הנהדרת ומלאת העצמה של המשורר האמריקאי הנודע וולט ויטמן. השירים המוכרים ומלאי הפיתולים מוצאים בספר בית חדש בדמות איורים מורכבים ויפים, מלאי פרטים ועומק והופכים את הקריאה ביצירה המוכרת לחוויה חדשה לגמרי.  

4. Persiana, מנה עיקרית וחגיגה של ספרים

הרבה ספרי בישול מעוררי תיאבון ותשוקה לחיים טובים ובריאים עברו תחת ידינו השנה, אחד האהובים עלינו הוא ספרה הראשון של סברינה גיור, שפית אנגליה ממוצא איראני, Persiana. גיור מביאה אוסף מתכונים פרסיים קלאסיים (קוקו סבזי- פריטטת עשבים פרסית, חורש פסנג'ן- נזיד עוף, אגוזים ורימונים) לצד מתכונים חדשים יותר (סלט שומר ותפוחים עם רימון ושמיר, סלט קינואה עם פיסטוק, קישואים ולימון כבוש) ומציגה אותם בקלות מפתיעה לצד תצלומים מעוררי השראה. ספרי הבישול הולכים ומשתבחים הצילומים המלווים את המתכונים, הבלוגים שמלווים את יציאת הספר מחזקים את התחושות לגבי כוחה של המילה לחצות גבולות גם במרחב התרבות הקולינרית. ביום שישי הקרוב תתארח אצלנו עם עוד יוצרים ויוצרות בולטים בשנה האחרונה: לימור לנדאו-תירוש עם צאת ספרה החדש מנה עיקרית. מהדורה ראשונה אזלה עוד לפני שהגיעה לחנויות.

5.Americana / Chimamanda Ngozi Adichie

כבר שנים שאנחנו עוקבות בהערכה ובעניין אחרי הסופרת הצעירה צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה שהיא בעינינו מן הקולות המעניינים ומקוריים ביותר של הספרות העכשווית. בספרה האחרון Americana היא עוסקת בדרכה החכמה והמדוקדקת בשני מהגרים צעירים מניגריה המתמודדים עם שאלות של גזע וזהות בארצות הברית ובכלל באופן מקורי ויפה להפליא. 

6.  מועדון תרבית וה- The Invisibles

שני אלבומים קטנים ומרגשים שלא כדאי לפספס השנה: הראשון, "מועדון תרבית"  – הספר המלווה את התערוכה שמציגות האמניות ניבי אלרואי והילה עמרם בחללים של סדנאות האמנים. התערוכה עצמה מדמה מערכת אקולוגית מתפקדת באמצעים חדשים ומקוריים אך הספר הוא יצירת אמנות קטנה בפני עצמו, העיצוב שלו, המחשבה שהושקעה בסידור העבודות ובטקסטים המלווים אותם הופך אותו לאחד מספרי האמנות היפים והמעניינים בהם נתקלנו השנה. השני, The Invisibles: Vintage Portraits of Love and Pride אלבום קטן ובו תמונות שנאספו על-ידי איש הקולנוע סבסטיאן ליפשיץ בשלל חנויות יד-שניה, מכירות חיסול שונות ועוד. התמונות כולן צולמו בין השנים 1900-1960, ובכולן מופגנת זוגיות להטב"קית או משחקי ג'נדר שאנחנו לא מרבים לחשוב עליהם כעל חלק מחיי היום יום של אותן שנים. התוצאה היא ספר יפה, מרגש, מלא רגעים קטנים ומלאי משמעות של אהבה וגאווה.

7. צביטה בלב / נורה אפרון

נורה אפרון היא אחת הכותבות הקומיות והמצחיקות ביותר שידעה ארצות הברית של אמריקה. אפרון התפרסמה, בין היתר, בזכות הקומדיות הרומנטיות המוצלחות שכתבה כמו "כשהארי פגש את סאלי" ו"נדודי שינה בסיאטל". ברומן המצחיק "צביטה בלב" היא מצליחה לתאר בצורה יוצאת דופן וחריפה סיפור טראגי אך מוכר על אהבה, בגידה וגירושין. כל זאת, בלי לוותר על מעט תקוה וחוש הומור נדיר ונהדר.

8. המאחרים / אגור שיף

הקריאה בספר של אגור שיף קולחת, משעשעת ועצובה בו-זמנית. במרכז "המאחרים" עומדת ליאורה כרם, מורה בדימוס, על סף החלטה שאולי תהיה מאוד דרמטית אבל נדמית עבורה טבעית עבורה מאי פעם. קו העלילה נסוב בכמה תקופות שונות וישראליות ביותר: מאז מלחמת ששת הימים ועד מלחמת לבנון, תקופה בה נמס הישראלי היפה, הגיבור והצנוע. הספר מפתיע ואותנטי מתמיד אחרי הקיץ האחרון. 

9. הבית לקח / מיטל זהר

עַכְשָׁו הַבַּיִת רֵיק

כָּל כָּךְ שָׁקֵט שֶׁאִי אֶפְשָׁר לַעֲצֹם עַיִן

כֻּלָּם כְּבָר הָלְכוּ וַאֲנִי

בֶּחָצֵר הָאֲחוֹרִית

רָצָה אַחֲרֵי הַכֶּלֶב הַחֵרֵשׁ, צוֹעֶקֶת

בּוֹא הַבַּיְתָה, בּוֹא הַבַּיְתָה. עַכְשָׁו

הַחַלּוֹנוֹת פְּתוּחִים

אֲפִלּוּ הָאֲוִיר יוֹצֵא

אִמִּי לֹא חוֹזֶרֶת וְאָבִי

לֹא בַּחוּץ, לֹא בַּבַּיִת

 בספרה "הבית לקח" כותבת מיטל זהר בשפת יומיום בהירה וחדה, שירים ארוכים ועצובים מלאים באבדן ובדידות, אהבה וכאב. השירים, השזורים אלמנטים ארציים ומוכרים, מעגנים את הרגישות השירית והתפיסה המרחבית העמוקה של זהר במציאות שמוכרת לכולנו ויוצרים כך שפה פרטית מלאת כנות וישרה מאד. ואי אפשר שלא להזכיר את האוספים הנפלאים של הליקון שיצאו השנה בעריכת דרור בורשטיין, ביניהם "הליקון 105: הקול של כל העולמות", עם מבחר מתרגומיו של רמי סערי, ואת הספרים של ההוצאה הטרייה טנג'יר, שהוציאו את ספרי הביכורים של כמה מהמשוררים המעניינים של התקופה האחרונה, תהילה חכימי ורועי חסן.

10. רישומון ועוד לשנה הבאה

גם מה שהוא ברור מאליו מרגש. ואי אפשר שלא להזכיר את הספרים של דויד גרוסמן, שמעון אדף, אילנה זפרן, אבי פיטשון, יובל שמעוני, דורית רביניאן, מתן חרמוני, אורי אבנרי, משה סקאל, זלדה, ורבים טובים אחרים.

בתמונת הכותרת: מרגריט דיראס