קולנוע ספרותי, ספרות קולנועית

קולנוע ספרותי, ספרות קולנועית

סיפור פשוט נובמבר 05, 2013

מהתסריט, דרך הצילום והמשחק ועד לפסקול – עיון בספרות הקולנוע מאפשר הסתכלות על העשייה הקולנועית מפרספקטיבה מעט אחרת. בעקבות ההוצאה המחודשת של גיליון "קשת קולנוע" שיצא לראשונה ב- 1968, מצאנו עצמנו מתעניינות לעומק בעבודה שעשה אהרן אמיר בכתב העת ובקולנוע בכלל. בתוך גיליון הקולנוע של קשת אפשר למצוא פנינים של ממש: שיחות מעמיקות עם דוד פרלוב, גודאר וקורוסאווה, מאמרים שכתבו על קולנוע יגאל בורשטיין, סוזן זונטג, דן אלמגור, ג'אד נאמן, עמוס עוז, ישעיהו קורן ויגאל תומרקין ולבסוף, תסריטים מאת ניסים אלוני והרולד פינטר.

מדף הקולנוע ממוקם אצלנו איפשהו בין המחזות לנובלות הגרפיות, ליד אוסף ספרי הילדים המאויירים שהם בעצם גם למבוגרים. אפשר לומר, עדות פיזית להתפתחות אומנות הסיפור. השבוע, בחרנו מהמדף הזה יצירות ספרותיות אהובות שעוסקות בתסריטאים, במאים וסרטים יוצאי דופן, כאלה שהשפיעו על הקולנוע המערבי ועוסקים בו מזווית אחרת, מעניינת ומלאת קסם. 

  1. היצ'קוק / טריפו / פרנסואה טריפו

הספר מלא התובנות הזה, שמבוסס על סדרת ראיונות מקיפה מאוד שערך פרנסואה טריפו הצעיר עם אלפרד היצ'קוק, שופך אור על חייו ויצירתו של אחד הבמאים המרתקים והמשפיעים ביותר בתולדות הקולנוע. אם תקראו את הספר תוך כדי האזנה לחלק מן השיחות המוקלטות בין שני הענקים האלה תוכלו להרגיש לרגע כאילו אתם יושבים איתם ממש באותו החדר.

  1. The Wes Anderson Collection / Matt Zoller Seitz

אנחנו באופן אישי כבר מחכות לסרטו החדש של ווס אנדרסון, The Grand Budapest Hotel. עד שהוא יגיע למסכים, אפשר ליהנות מעיון בספר The Wes Anderson Collection, שמכיל שיחות עם הבמאי האמריקאי היצירתי, טריוויה מסקרנת ותצלומים נדירים של כל סרטיו האהובים.

Then Again / Diane Keaton .3

בשנה שעברה יצא לאור ספרה של השחקנית המוערכת והאהובה דיאן קיטון. קיטון כתבה ספר אוטוביוגרפי בשם "Then Again" אשר מכיל פרוזה רגישה וישרה מאוד. הספר, המוקדש לאמה, מצליח להיות אישי מאוד ובו בזמן גם לתפוס משהו אוניברסלי מאד על הורות וילדות.

Complete Prose / Woody Allen . 4

את וודי אלן אין צורך להציג כמובן, סרטיו זכו וזוכים עדיין להצלחה עצומה ברחבי העולם כולו. למרות זאת, אפילו שיש כאלה שטוענים שהיא טובה יותר מן הסרטים שלו, הפרוזה השנונה והחריפה שכתב זכתה להרבה פחות חשיפה. אם אתם חובבי וודי אלן, בטח גם תשמחו לדעת שאפשר למצוא אצלנו באופן קבוע גם את הספר Dread & Superficiality, אוסף של 220 רצועות קומיקס שיצר סטיוארט המפל המכיל את כל המאפיינים המוכרים של הקולנוען המפורסם: נוירוזה, הומור, פילוסופיה, מערכות יחסים מורכבות ועוד.

  1. עושים סרטים / סידני לומט

הסרטים הקלאסיים שיצר סידני לומט, ביניהם 12 המושבעים, אחר צהריים של פורענות ורשת שידור, הפכו אותו למוכר ואהוב על רבים. בספר "עושים סרטים" מתאר לומט באופן אינפורמטיבי ומשעשע את העולם המורכב והעמוס של תעשיית הקולנוע ההוליוודית. הספר כל כך קולח ומעניין שרוב הסיכויים שהוא יעשה לכם חשק להתחיל איזה פרוייקט קולנועי אישי משלכם. 

  1. מין שאינו מינו – חציית מגדר בקולנוע העלילתי / סנדרה מאירי

התחזות מגדרית, טומבויזם, טרנסווסטיזם, טרנסקסואליות, טרנס-גוף, ודראג תמיד היו מעניינים במיוחד בהקשר של קולנוע. סנדרה המאירי כתבה על הנושא ספר מעניין במסגרת סדרת מגדרים המוצלחת של הוצאת הקיבוץ המאוחד. בין היתר, תוכלו לקרוא שם ניתוחים של סרטים כמו חמים וטעים, ינטל, הבלדה על ג'ו הקטן, קלמיטי ג'יין ופסיכו.

  1. שנטל אקרמן: אוטוביוגרפיה ספירלית / מוזיאון תל אביב לאומנות

סרטיה האיטיים והמחושבים של שנטל אקרמן אינם קלים לצפייה או לעיכול אבל מאפשרים חוויה קולנועית יוצאת דופן ועמוקה מאוד. על מדף ספרי האומנות אצלנו שוכן הקטלוג קטן שיצא לכבוד תערוכה של אקרמן במוזיאון תל אביב לאומנות. אמנם לא מדובר בכרך מקיף שמכיל דימויים חזותיים רבים, אבל הוא מלא בטקסטים מעניינים אשר מאפשרים להעמיק את ההיכרות עם הקולנוענית והאמנית המרתקת הזו.

  1. לפסל את הזמן / אנדרי טרקובסקי

אנדרי טרקובסקי, שנחשב לאחד מגדולי הבמאים של הקולנוע המודרני, יצר עשרות סרטים מהפנטים, עמוקים ומלאי צל. טרקובסקי כתב מעין אוטוביוגרפיה קולנועית המלווה את תהליך היצירה שלו והשנה יצא הספר סוף סוף לאור בעברית בהוצאת אסיה הנהדרת. הקריאה בספר מאפשרת הכרות אינטימית עם שלבים שונים ביצירה הקולנועית, מהתסריט, דרך הצילום והמשחק ועד לפסקול ובעיקר מאפשרת הצצה אל תוך חייו ויצירתו של הבמאי המרשים שאין שני לו.

  1. Catching the Big Fish / David Lynch

אולי יפתיע אתכם לגלות שדיוויד לינץ', הבמאי המפורסם שיצר כמה מן הסרטים המטורפים ביותר של הקולנוע האמריקאי העכשווי כמו מלהולנד דרייב, קטיפה כחולה ולב פראי כתב ספר שבמרכזו האופן שבו תרגול מדיטציה מסייע לו לעשות עבודה יצירתית ולעבוד עם רעיונות. מצד שני, אולי זה לא מפתיע בכלל, בכל זאת מדובר ביוצר בלתי צפוי לחלוטין בכל רמה אפשרית.

10.מחברות המלחמה / מרגריט דיראס

לפעמים קשה לנו לבחור בין סרטיה וספריה של מרגריט דיראס, לשמחתנו אין בעצם צורך בהחלטה. הקריאה בספריה וביומניה הרבים וביניהם "המאהב", "הכאב" ו"מחברות המלחמה" האהובים עלינו, משלימים ומעמיקים את חווית הצפייה בסרטים הנדירים והיפים שכתבה ויצרה, כמו הירושימה אהובתי או India song והרשימה עוד ארוכה. קולה האמיץ והחודר של הסופרת והקולנוענית הצרפתייה נשאר איתנו תמיד גם זמן רב מאוד לאחר הקריאה או הצפייה ביצירות מלאות המחשבה שלה.

תמונת הכותרת: מתוך "The Wes Anderson Collection"