עצמאיות בשטח: סיפור פשוט ברדיו

עצמאיות בשטח: סיפור פשוט ברדיו

סיפור פשוט נובמבר 01, 2013

ספרים ורדיו הם שילוב מצוין בעינינו. יש בשתיקות של הרדיו משהו שמעלה זיכרון קל של ניגון תקליטי ויניל מסתובבים, משהו בדיבור השקט והמרוכז שמאפשר איזה מרחב למחשבה. הרדיו והספרות, שניהם אנונימיים, רחוקים ובו בזמן ישירים ונוגעים. ההאזנה טובה בעניינו, האזנה בלילה, האזנה תוך כדי עבודות בית, האזנה לסיפור, למבחר שירים. לאחרונה, מצאנו את עצמנו בעסקי הרדיו הספרותיים, הרבה בזכות 'עצמאיות בשטח', פינה קבועה שלנו ברדיו עמק יזרעאל שעורכת ומגישה ענת שרון בלייס. התוכנית הובילה אותנו לחשוב, קצת יותר מהרגיל, על השילוב הטוב הזה שבין רדיו לספרים. לקראת סוף השבוע, אספנו כאן כמה תוכניות רדיו ופודקאסטים שאהובים עלינו במיוחד.

עצמאיות בשטח

לפני כמה חודשים נוצר קשר בינינו לבין אשת הרדיו והמשוררת ענת שרון בלייס, שמגישה את תוכנית הרדיו הותיקה "מילים שמנסות לגעת" ונולדה לה התוכנית "עצמאיות בשטח". אחת לשבועיים, הישר מעמק יזרעאל אפשר להתעדכן בחדשות ובהתפתחויות המרעננות בתחום של חנויות והוצאות עצמאיות, ספרים ופרויקטים ספרותיים מבטיחים. בין האורחים והאורחות שהתארחו עד היום אפשר למצוא את אנשי קרון הספרים שבטבעון, מייסדי אינידבוק, האחים גרין ומו"לים של הוצאות ספרים עצמאיות ומעולות כמו נהר, זיקית, אבן חושן ועוד.

NPR Books Podcast

לפעמים אנחנו מרגישות כאילו המחלקה הספרותית של NPR נוצרה בדיוק בשבילנו. הפודקאסטים הקצרים שלהם תמיד מלאים במידע עכשווי ומעניין שמצליח להיות מעמיק ולא כבד מדי באותו הזמן. בין היתר, הם עוסקים בספרים חדשים, רבי מכר אלטרנטיביים, רשימות קריאה מומלצות לילדים בכל הגילאים וראיונות עם סופרים וסופרות מוכרים ואהובים.

מדור ספרות ברדיו TLV 1

"רדיו TLV 1" היא תחנת רדיו הפועלת מתל אביב בשפה האנגלית. בכל שבוע במסגרת ה-Weekend Edition שלהם יש פינה ספרותית שעוסקת בספרות מקומית המתורגמת לאנגלית. בשבוע שעבר הוזכר הספר "הנכס" - The Property של רותו מודן, והשבוע התארחנו אנחנו בתוכנית ושוחחנו עם המגישה אנוק לורי על "תיק נעדר" The Missing File, הבלש היפה של דרור משעני שעוסק באופן מורכב בחיים ובכתיבה.

 הפודקאסטים של מגזין ה-New Yorker

Page Tuner, מדור הספרים של הניו יורקר שהוא תענוג בפני עצמו, מכיל גם פודקאסטים של סופרים וסופרות שקוראים מתוך יצירותיהם של סופרים אחרים. במדור המוצלח הזה מופיעים יוצרים נהדרים כמו מרגרט אטווד, גארי שטיינגרט, לורי מור, ג'מייקה קינקייד וגם כמה יצירות קלאסיות יותר כמו סיפורים של איטאלו קאלווינו וסקוט פיצג'רלד.

 ציפורי לילה עם שהרה בלאו וניר ברעם

להקשבה לרדיו באמצע הלילה יש איכות נעימה ושונה בפני עצמה, ובמיוחד כשמדובר בתוכנית שחולקת את אהבת המילים שלנו. השיחות הליליות של שהרה בלאו וניר ברעם על ספרים, ספרות והחיים בכלל מעניינות ומהוות השראה, ולא מזמן יצא לנו להתארח אצלם ולדבר קצת על רדיו וספרים מהצד שלנו. 

Theme Time Radio Hour With Your Host Bob Dylan

ולסיום, תוכנית הרדיו הזאת אמנם לא קשורה ישירות לספרים ואפילו כבר לא באוויר, אבל היא מלווה אותנו ואת הספרים בעבודה היומיומית בחנות, שתמיד נעשית נעימה יותר עם הפסקול המתאים. מדובר בתוכנית רדיו שהגיש בוב דילן בין השנים 2006-2009. השירים שהשמיע דילן בכל אחת מן התוכניות שלו היו קשורים בכל פעם בנושא אחר והתוצאה תמיד היתה שעה של מוסיקה מצוינת ותובנות דילניות חורקות ומשעשעות. האזנה נעימה.