שפה מקומית, מרחב חזותי: אומנות בסיפור פשוט

שפה מקומית, מרחב חזותי: אומנות בסיפור פשוט

סיפור פשוט אוקטובר 23, 2013

במוזיאונים ובגלריות התפקיד הזה נקרא אוצרות, אצלנו קוראים לזה 'יודית, מה דעתך?' ואז מקבלים תשובה מלומדת מבוגרת בצלאל, מוסמכת סיפור פשוט ופרופסורית לחיים אסתטיים - יודית. אתם בטח מכירים אותה, אנחנו איתה מאז ההתחלה עוד אז ב-2003. יודית תמיר היא האספנית והיועצת החזותית שלנו לכל מה שקשור באוסף האומנות, העיצוב והאדריכלות בסיפור פשוט. 

בבחירה הוויזואלית שהיא עושה מצליחה יודית להציב על המדף של 'אומנות, עיצוב וצילום', תיאוריות, טיעונים פוליטיים ואמירות חברתיות, התומכות ומשלימות את אוסף ספרי התיאוריה והביקורת בסיפור פשוט ולגלות לנו בכל פעם מחדש אומנות מרתקת ומעוררת מחשבה. כבר עשר שנים שהיא אוספת, בוחרת וחושבת על הספרים המעניינים והמתאימים לחנות והשבוע היא מספרת על התהליך שמאחורי הבחירה.

רוב הספרים שאני בוחרת מגיעים מהבטן, מהאהבה שלי לנושא הספציפי של הספר, לפעמים אני דולה אותם מרחבי הרשת כשאני משוטטת באתרים של הMoMA, מוזיאון פומפידו, ה-Tate Gallery ומוזיאון המטרופוליטן ולפעמים מדובר באהבה רבת שנים, אמן או אמנית שאני זוכרת מן הלימודים בבצלאל בשנות השבעים ושהספרים המוקדמים שלהם שוכבים בספרייה הפרטית שלי בבית.

מדי פעם אני גם מגלה משהו לגמרי במקרה. על Francesca Woodman למשל, ראיתי סרט בערוץ 8 אחרי שהוא הופיע בפסטיבל סרטי האומנות של מוזיאון תל אביב לפני שנה. הסרט היה נהדר ובעקבותיו חיפשתי מיד את הספרים שנכתבו עליה שגם הם מרתקים ויפים מאד.

בכלל, אני מאד אוהבת צילום, כי יש בעברי צילום. אחרי שסיימתי ללמוד בבצלאל המשכתי לעבוד שם כמה שנים בסדנאות הצילום ובמעבדת הצילום ועד היום זה תחום שאני ממשיכה להתעדכן בו. בין היתר, תמיד אפשר למצוא בחנות את ספריהם של William Eggleston ,Man Ray ,Jeff Wall ,Lee Friedlander ו-Vivian Maier.

שמחתי גם לגלות בתוך האוסף היפה Light from the Middle East את Shadi Ghadirian, צלמת ואמנית איראנית שפועלת מתוך טהרן, הקטלוג שלה נמצא אצלנו על בסיס קבוע והוא במחיר שווה לכל נפש. אני אומרת זאת, כי לעתים קרובות אני מוצאת עצמי מצרה על כך שספרי האומנות שקיימים היום בשוק אינם נגישים ליותר אנשים ובעיקר לסטודנטים וצעירים שיוכלו ליהנות מהם בבית ולהוסיף אותם לספריות הפרטיות שלהם.

עוד צלם אהוב עלי מאד הוא Malick Sidibe שנחשב לאחד הצלמים המוערכים ביותר של אפריקה אבל כמעט ואינו מוכר פה אצלנו. חשוב לי שבחנות תמיד אפשר יהיה למצוא ספרים של אופנה מאפריקה ואמנים אפריקאים עכשוויים ומרתקים כמו El Anatsui,Natural Fashion ו- Angaza Afrika שיש בהם ייצוג של אומנות אפריקאית שחותרת תחת הדימוי המקובל של אפריקה כשבטית ונחשלת. הספרים הללו ואחרים לא נבחרים או מוצגים רק בגלל האפקט האסתטי שלהם, הרבה מספרי האומנות בכללותם, נוגעים ברמה כזו אחרת גם באספקט החברתי ומציגים גם קושי, מחאה או מאבק. 

לאורך השנים, בנינו גם אוסף ספרי ילדים ייחודי עם דגש על האיור שבהם. איור הוא אהבה הגדולה שלי עוד מאז הלימודים. בשנים האחרונות חזרתי למשל לBruno Munari, שהוא בעיני (וגם בעיני רבים אחרים) אחד האמנים המעניינים ביותר בתחום האיור. יש לנו בחנות ספרי ילדים שאייר מונרי וגם ספר תיאורטי יותר על תהליך העבודה שלו. מאד מצא חן בעיני גם הקטלוג של אורה איתן שיצא לאחרונה במוזיאון נחום גוטמן, התחושה שלי היא שהקטלוג הזה מהווה ממש תערוכה בפני עצמו ומציג את האיור של איתן בתור האומנות המעניינת שהיא.

חשוב לי גם שהספרים שמוצגים אצלנו יתכתבו עם מה שקורה בשדה האומנות העכשווית בעולם, לאחרונה מצאתי למשל את Punk: Chaos to Couture שיצא בעקבות תערוכה שהוצגה לא מזמן במטרופוליטן ואת הספר David Bowie Is שיצא דרך מוזיאון וויקטוריה ואלברט בלונדון. אני שמחה תמיד לגלות כי חלונות הראווה של חנויות הספרים באירופה לא מאד שונות משלנו מן הבחינה הזאת.

יש בעולם הוצאות ספרים לאומנות שעושות עבודה נהדרת כמו Gestalten ו- Hatje Cantz ואני מקפידה להתעדכן בנעשה אצלן. לעומת זאת, חסרה בעיני הוצאה ישראלית שמוקדשת לספרי אומנות. במסגרת העבודה של הגלריות והמוזיאונים נעשים דברים מאד יפים וכשזה קורה אני מנסה להציג אצלנו את הספרים למרות שהמהדורות בדרך כלל מאד קטנות ולא תמיד קל להשיג אותם. אני מאד מעריכה למשל, את העבודה שעושים במשכן לאמנות בעין חרוד והספרים שלהם מוצגים אצלנו על בסיס קבוע.

יש גם ספרים שאני מחזיקה בחנות בגלל האהבה שלי לאמנים עצמם, היוצרים המקומיים פה במרחב הגיאוגרפי הזה. בדרך כלל מדובר בספרים שלא הרבה אנשים קונים ולרוב גם קשה מאד להשיג אותם במקום אחר. אני שמחה וגאה באופן מיוחד לאתר את הקטלוגים והספרים הללו, לארח אותם ולחכות למי שיגיע ויתאהב. האכסניה שלהם אצלנו לא תלוייה בפופולריות שלהם, ספרים אלו הם חלק מבניית תרבות מקומית בעיני, ה'באק ליסט' של האומנות – החיבור למה שנעשה בסביבה הקרובה שלנו. אני יכולה למנות בהקשר הזה את ציבי גבע, עדי נס, שיר שבדרון, גלעד אפרת, פאוול וולברג, תמרה ריקמן– חברה אהובה של החנות, ספרי אמן של טרטקובר, שכן ומכר וגם את לי ינור, צלמת מעניינת שספרה יצא בכלל בשוודיה אבל הגיע אלינו לאחר שפנינו אליה באופן אישי.

עבודת הליקוט, הבחירה והעמדה של הספרים היא מתוך סיפור פשוט ומתוך ההיכרות עם ספרים בכלל ואני תמיד שמחה לגלות שההיכרות הזאת מאפשרת לי מפגש עם דברים שלא הייתי נתקלת בהם אחרת. למשל, ספריו של האמן הנפלא Nick Cave שגילנו כשחיפשנו ספר של הזמר Nick Cave, או הספר Hand Puppets של Paul Klee שמציג בובות מוזרות ומדהימות שיצר האמן עבור בנו, את הספר Le Corbusier: Le poème de l'angle droit שיצא בהוצאה צרפתית עם רישומים וציורים שאף אחד לא הכיר, או Yayoi Kusama, האמנית היפנית המרשימה, שהכרתי דרך האיורים שלה לספר Alice's Adventures in Wonderland. יש כמובן גם את הספרים המעניינים שאני נחשפת אליהם דרך לקוחות וידידי החנות, תוך כדי שיחה או חיפוש ספציפי, זה תמיד משמח במיוחד, כיוון שבשבילם בעצם אני עושה את העבודה הזאת מלכתחילה.

הצילום בכותרת: Shadi Ghadirian