נסיעות מדומות והרפתקאות מדהימות

נסיעות מדומות והרפתקאות מדהימות

סיפור פשוט אוקטובר 04, 2013


יש כמה ספרים מקסימים שמלווים את סדנאות הקריאה והכתיבה שלנו, היגלטי פיגלטי והברון מינכהאוזן אצל דפנה בן צבי, המכתבים מן הנסיעות המדומות של לאה גולדברג אצל עדי שורק, השירים הרדופים של אלחנדרה פיסארניק אצל טל ניצן ופחות או יותר כל כתביו של פרננדו פסואה אצל יורם מלצר. לכבוד עונת הסדנאות בסיפור פשוט כתבנו עליהם רשימה קצרה והוספנו עוד כמה ספרים שיעוררו בכם את החשק לכתוב ספר או לפחות לקרוא אחד.

Higglety Pigglety Pop / Maurice Sendak.1 

הסופר והמאייר מוריס סנדק, שברא ארץ יצורי פרא מפורסמת, משפחות תנינים מצחיקות, מטבח לילה מסתורי ועוד עשרות ספרים מרתקים ויוצאי דופן,

מספר בספר היגלטי פיגלטי פופ את סיפורה של ג'ני, כלבה שיש לה הכל אבל מחליטה לצאת ולחפש לה הרפתקאות אפלוליות ומרגשות בעולם הגדול.

הסיפור המפתיע והמשעשע, לצד האיורים הנהדרים של סנדק, מהווים דוגמא מקסימה לאופן שבו ניתן למתוח קווי עלילה ויצירי דמיון אל מחוזות משונים ומעוררי התרגשות.

  1. מכתבים מנסיעה מדומה / לאה גולדברג

את הנובלה מכתבים מנסיעה מדומה שכתבה בצעירותה המשוררת והסופרת האהובה לאה גולדברג, מרכיבים מכתבים שכותבת גיבורת הספר רות לאהובה עמנואל מנסיעות אליהם לא תצא לעולם. המכתבים היפים והעצובים הללו מהווים כלי קיבול למחשבות ותובנות על אודות אהבה, כתיבה, השתוקקת וקרבה ומציירים אותם באופן ישר ורגיש מאד.

  1. אולי הלב / אמילי דיקנסון

תוך כדי עיון בשילוב בין השירה, הפרוזה, המכתבים ופתקי השיר שבספר אולי הלב, נדמה שדמותה המעניינת כל כך של אמילי דיקנסון לא יכולה הייתה להצטייר בכל מורכבותה באוסף בעל אופי שונה. המבחר הייחודי שבספר מאפשר חשיפה לצדדיה השונים והסותרים של האישה הצעירה שהסתגרה בביתה והקדישה את עצמה לכתיבה כשאף אישה צעירה אחרת בסביבה עוד לא עשתה זאת.

סו יקרה-

הסעודה

היתה מעודנת

ומוזרה-

אכלתי אותה

והתייסרתי

כאילו הרסתי

חזיון-

רק אשכולות

הפריחה החזיקו

מעמד-אלה

שהותרתי לציפורים-

באיזה רוך

אני מודה לך-

מדי יום אני מקווה

ששלומך משתפר-

תחת לאלפים

זורמת הדנובה    

  1. סיפורים יכולים להציל / מרית בן ישראל

ספרה של מרית בן ישראל מלא במסות יפיפיות ונוגעות ללב אשר בוחנות סיפורים ואגדות מוכרים מאד, לצד כאלה שאינם מוכרים כלל, בדיוק ובעומק יוצאי דופן. במסות המורכבות הללו קשרה בן ישראל כל חלק וחלק מן התכנים בהם היא עוסקת לאלמנטים הבסיסיים והדחופים ביותר של חיי היומיום ויצרה ספר עיון מרתק ומסקרן שהקריאה מעוררת מחשבה אמיצה וגם מנחמת על נרטיב, בדיון, דמיון ותעוזה.

  1. הכוח האחר / יהודית הנדל

 הספר "הכוח האחר" הוא מכתב אהבה ארוך ויפה שכתבה הסופרת יהודית הנדל לבעלה, האמן צבי מאירוביץ. בשפה מדויקת, פרגמנטרית ומלאת רווחים מתארת הנדל את הכאב וייאוש המעורבבים באומנות ובחיי היום יום, זאת לצד רגעים מלאים אור, חמלה ויצירה. הטקסט יוצא הדופן הזה הינו תיעוד מלא כנות של הערבוב המסובך בין חיי רגש מורכבים, אהבת היצירה וקיום של יומיום. 

  1. ההרפתקאות המפתיעות של הברון מינכהאוזן / רודולף ראספה

אוסף הסיפורים מסמרי השיער ומלאי הפיתולים שיצר רודולף אריך ראספה מלא בתפניות המופרכות ביותר ובגוזמאות הגדולות ביותר ובכך סוד קסמו. העלילות המשוגעות של הברון מינכהאוזן הן דוגמאות נהדרות להנאה שיכולה להתעורר בעקבות השקיעה בנרטיב בדיוני על אחת מצורותיו החופשיות והנזילות ביותר ומהוות השראה לכתיבה ומחשבה משוחררות ומלאות תעוזה.

  1. נוכח הים /דוד פוגל

בנובלה היפה "נוכח הים" מפליא לתאר המשורר והסופר דוד פוגל את סיפורם של בני הזוג בארט וגינא אשר יוצאים לנפוש בעיירה ים תיכונית כפרית. הכתיבה העדינה ומלאת העוצמה של פוגל משרטטת בדיוק מעורר התפעלות את המרכיבים החשובים ביותר של יצירה בדיונית: את החרדות והכמיהה של גיבוריו הצעירים, האלימות הבסיסית והבלתי נמנעת הרוחשת בכל ואת הסיפור שמספרת כל דמות לעצמה. המורכבות הנדירה הזו אשר שוכנת בין דפיו של הספר לצד החבורות העליזות של הנופשים האירופאים, ריקודי הפוקסטרוט, אדי האלכוהול והחדרים המעושנים שבסיפור, אל מול המים הבוהקים, השמש הבהירה והשעות הארוכות נוכח הים, מעניקים לקוראי הספר תמהיל מדויק של כאב לב ונחמה. 

  1. בלילה הזה, בעולם הזה / אלחנדרה פיסארניק

להסביר במילים מן העולם הזה / שהפליגה ממני ספינה הנושאת אותי

שיריה הנדירים של המשוררת הארגנטינאית אלחנדרה פיסארניק מלאים בצללי לילה כבדים ועצובים, ספינות אהבה מתרחקות, כאב הכתיבה והחיים. אין כמו עיון במילות התהום וההתפעמות של פיסארניק בכדי להיזכר בהתרוממות ובצלילה המלווים את תהליך ההוצאה מן הכוח אל הפועל של הרהורים וזכרונות, מחשבות ושבריהן. 

 9.ספר האי נחת / פרננדו פסואה

את ספר האי נחת כתב הסופר והמשורר הפורטוגלי הנודע פרננדו פסואה מתוך תוכו של הדמות הבדיונית ברנרדו סוארש. הספר הינו טקסט ארוך ומרובד אשר מצטבר והופך ליצירה מהורהרת שבוחנת כמעט את כל מה שמעסיק אותנו שעה שעה ויום יום. בדרכה המקוטעת נוגעת היצירה הגדולה הזו במורכבויות, בקשיים, בחדווה ובסקרנות שמפעמים בקטעי החיים המוכרים לכולנו. 

 10. Alice's Adventures in Wonderland / Lewis Carroll

אין ספק שהרפתקאותיה של אליס שנפלה במורד מחילת הארנב הינן מן ההרפתקאות המשונות והמסעירות ביותר שידעה הספרות האנגלית ואולי הספרות בכלל. האלמנטים הסימבוליים והדמויות המורכבות והנהדרות הממלאים את דפיה של הקלאסיקה הבלתי נשכחת מותירים מרחב עצום לפרשנות ולהזדהות אשר אינו יכול שלא לדבר אל לבם של אוהבי ספר ברחבי העולם כולו. הגרסה המיוחדת של האמנית היפנית הנודעת יאיו קוסמה ל Alice's Adventures in Wonderland עמוסה באמנות צבעונית בעלת קצוות פסיכדליים אשר משווה לטקסט המוכר חזות חדשה, חכמה ויוצאת דופן.

תמונת הכותרת: מתוך הפרשנות הויזואלית של Yayoi Kusama לאליס בארץ הפלאות