שבוע הספר, קיץ 2013

שבוע הספר, קיץ 2013

סיפור פשוט יוני 13, 2013

"מה, תפספסי את שבוע הספר?" שאלו אותי בדאגה לא מעט אנשים מעסקי הספרים כשאמרתי שאני טסה לפריז ביוני, ומיד הרגעתי אותם שאשוב באמצע החגיגות ושיהיה בסדר. בפריז היו חנויות ספרים בכל מקום. בשכונת המגורים המתוקה שבה התגוררנו, בין מונמרטר לבטיגול, היתה חנות אחת קטנה ממול, עוד חנות גדולה יותר עם ספרי אמנות במורד הרחוב, בכל רחוב נמצאו לי כמה חלונות ראווה מלאי ספרים. כמעט כל חנות הייתה עצמאית ולכן לא נזקקה לתואר הזה, הוא היה מובן מאליו. בכמה חנויות שמחתי לראות שמציגים ממש את אותם ספרים שאנחנו מציגות בחלון הראווה בגאווה. במטרו כולם קראו, בעמידה, בישיבה, תוך כדי הליכה. אנשים עם ספר על ספסלים בשדרות, על גדות הסן.

הנחיתה בישראל המהבילה כאבה פחות בגלל שבוע הספר, כי גם אגב שיטוט בכיכר רבין אפשר לחשוב לרגע שכולם פה קוראים, מסתובבים שמחים ומחייכים בינות לערימות וקונים ספרים. לא מזמן שמעתי חברה אומרת ששבוע הספר הוא החג האהוב עליה, ומיד אימצתי את האימרה ואני מפזרת אותה לכל עבר כאילו הייתה שלי. אני אמנם מוקפת ספרים וקוראים בכל יום, אבל זה לא כמו לצאת אל הכיכר ולראות את כולם חוגגים את חגם של הספרים, ולפגוש את כל האנשים העוסקים במלאכה.

נכון שכל ההוצאות מאווררות ספרים ואפשר למצוא עותקים אחרונים מהמחסנים של ספרים שכבר קשה למצוא סתם כך, אבל יותר מכל, כיף לפגוש את אנשי ההוצאות העצמאיות, לפגוש את העורכים, המו"לים, אנשי הספר שעומדים מאחורי הוצאות קטנות כמו גרף, איגואנה, קרן, צלטנר, אגם, מוסד ביאליק, כרמל ועוד ועוד. בדרך אל השיטוט הראשון שלי לשנה בכיכר עצרתי אצל "האחים גרין". האחים אלון-לי ועילאי גרין חידשו את חנות היד-שניה "צו קריאה" (החנות במלכי ישראל שתמיד היה ניתן לזהות על-פי הכלבה שישבה בחלון), ובשבוע הספר הראשון שלהם המקום המה אנשים, המון ספרים מכל הז'אנרים בפנים ובדוכנים בחוץ, שולחן שמאפשר קניה של ספרים חדשים הישר מהסופרים, תענוג, ונקווה שזה ימשיך כך כל השנה.

ובכיכר עצמה, כשמתקרבים קצת אל הדוכנים, הבולטים ביותר הם כמובן אלו של ההוצאות הגדולות ומרובות-הדוכנים. המבצעים קצת מבלבלים: קונים שני ספרים ומקבלים שלושה במתנה, שלושה ספרים ב-99 ש"ח, כל מיני קומבינציות שגורמות לקוראים, או לפחות לי, מבוכת-מה.

ובאמת תהינו איך תיראנה השנה חגיגות שבוע הספר בסיפור פשוט. הרי כבר לא מדובר באחוזי ההנחה שישפיעו, הם פה לכל ימות השנה, ויש את חוק הספרים ברקע, שנלחם על מחיר אחיד, ויש את המאבק על כבוד הספר, ויש את ההספד על הדפוס שנעלם ואת עלייתו של הספר האלקטרוני. מעבר לקניה המבורכת הישר מההוצאות, שיטוט ביריד הספרים הוא בעיקר שבוע אחד מרוכז של עיסוק בספרים, עם אנשי ספר, במקום אחד.

השנה בחרנו לציין את חגיגות שבוע הספר במחיר אחיד, מומלץ ואמיתי 50 ש"ח על כל הספרים בעברית (כולל כל ספרי העיון, הפרוזה, השירה, ספרי הילדים  ועוד). ובאתר החדש שהשקנו לפני מספר חודשים, מחכות לכם הנחות של עד 55%. וכן, בסיפור פשוט אנחנו מדברים על ספרים בודדים.

צילום הכותרת: האחים גרין